کدام غذاها باعث تشدید پسوریاسیس می‌شوند؟

مهرناز زاوه
استرس و برخی داروهای خاص از جمله مسدودکننده‌های بتا و NSAIDS (داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی) محرک بیماری پسوریاسیس است. سوختگی ناشی از نور آفتاب، خراش و نیش حشرات هم می‌تواند مسبب بروز آن باشد. اما فکر می‌کنید که غذای شما هم این میان دخیل است؟

استرس و برخی داروهای خاص از جمله مسدودکننده‌های بتا و NSAIDS (داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی) محرک بیماری پسوریاسیس است. سوختگی ناشی از نور آفتاب، خراش و نیش حشرات هم می‌تواند مسبب بروز آن باشد. اما فکر می‌کنید که غذای شما هم این میان دخیل است؟ محققان تاکنون ثابت نکرده‌اند که ارتباطی بین رژیم غذایی و پسوریاسیس وجود داشته باشد. در اینجا به برخی غذاهایی اشاره می‌کنیم که گفته می‌شود محرک بروز پسوریاسیس است.
بادنجانیان
از گیاهان راسته سولانوم بوده و گوجه‌فرنگی، بادمجان، سیب‌زمینی و فلفل هم جزو آن محسوب می‌شود. برخی از افراد نسبت به ترکیبات شیمیایی خاص موجود در گیاهان این راسته حساسیت دارند که به نظر می‌رسد باعث تشدید پسوریاسیس آنها شده و سبب التهاب خواهد شد. اگر چنین اتفاقی برای شما افتاد، بهتر است سبزیجات دیگری را برای خوردن انتخاب کنید. 
گوشت قرمز
خوردن گوشت قرمز که سرشار از چربی اشباع‌شده است مانند گوشت چرب گاو باعث افزایش خطر بیماری‌های قلبی می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که دچار اختلالات التهابی سیستم ایمنی مانند پسوریاسیس هستند، خطر حمله قلبی در آنها بیشتر خواهد بود. بعضی از افراد هم بعد از مصرف گوشت قرمز، پسوریاسیس‌شان شدت پیدا می‌کند. بنابراین همین دلیل نشان می‌دهد که باید مصرف این نوع غذاها را کم کنید. 
گلوتن
اجتناب از خوردن غذاهای حاوی گلوتن – پروتئین موجود در برخی غلات خاص – و مشتقات آن، برای افرادی که دچار پسوریاسیس هستند بسیار مؤثر است. تحقیقات نشان می‌دهد برخی افراد وقتی گلوتن را از رژیم غذایی‌شان حذف می‌کنند درد مفاصل و بیماری‌های پوستی‌شان بهتر می‌شود. 
محصولات لبنی
شاید کمی برایتان تأسف‌بار باشد اگر بدانید که بستنی‌ای که می‌خورید می‌تواند مسبب تشدید پسوریاسیس شما شود، اما تحقیقات نشان می‌دهد محصولات لبنی می‌تواند محرک التهاب محسوب شود. اگر تصور نخوردن شیر و پنیر برایتان سخت است، بهتر است از محصولات کم‌چرب یا بدون چربی استفاده کنید. 
غذاهای فرآوری شده
غذاهای فرآوری‌شده و هله‌هوله‌ها باعث بدتر شدن پسوریاسیس شما خواهند شد. این مواد فاقد کالری بوده و منجر به افزایش وزن‌تان خواهند شد که به تبع آن، علائم پسوریاسیس شما را بدتر خواهند کرد. بهتر است غذاهایی مانند میوه‌های تازه و سبزیجات در رنگ‌های مختلف را با این غذاها جایگزین کنید.
منبع: medicaldaily

بایدها و نبایدها برای بیماران مبتلا به پسوریازیس

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ