بایدها و نبایدها برای بیماران مبتلا به پسوریازیس-قسمت دوم

مهرناز زاوه
اگر برای شنا به استخر می‌روید، توجه داشته باشید که کلر می‌تواند پوستتان را تحریک کند. بنابراین بلافاصله پس از بیرون آمدن از استخر یک دوش آب خنک بگیرید.

در ادامه‌ی قسمت اول بایدها و نبایدهای بهداشتی ارائه شده است که می‌توانید به کمک آنها از پوست‌تان در برابر بیماری پسوریازیس محافظت کنید.
۶. یک رژیم غذایی سالم و متعادل برای خودتان داشته باشید
بر اساس دستورالعمل انجمن قلب آمریکا و سایر سازمان‌های بهداشتی، توصیه می‌شود در رژیم غذایی‌تان از میوه، سبزیجات، غلات کامل و منابع پروتئینی بیشتری استفاده کنید. در مقابل، مصرف مواد لبنی پرچرب را به حداقل برسانید، غذاهای فرآوری‌شده نخورید و از منابع چربی‌های اشباع بپرهیزید. شواهد علمی چندانی برای اثبات این ادعا وجود ندارد، اما گفته می‌شود که یک رژیم غذایی ضد التهابی از شیوع پسوریازیس جلوگیری می‌کند.
۷. به طور منظم ورزش کنید 
پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، ورزش‎های رقابتی، شنا و سایر فعالیت‌های مرتبط با تناسب اندام برای سلامت شما مفید هستند. اگر برای شنا به استخر می‌روید، توجه داشته باشید که کلر می‌تواند پوستتان را تحریک کند. بنابراین بلافاصله پس از بیرون آمدن از استخر یک دوش آب خنک بگیرید.
۸. آرام بودن را یاد بگیرید
تحقیقات نشان می‌دهد که استرس باعث تشدید علائم پسوریازیس می‌شود. شاید از بین بردن استرس از زندگی روزمره کار دشواری باشد، با این حال می‌توانید شدت آن را به حداقل برسانید. برای رسیدن به این هدف، اولویت‌بندی امور در زندگی بسیار مهم است. سعی کنید یک شبکه پشتیبانی شخصی داشته باشید. تکنیک‌های تمدد اعصاب مانند مدیتیشن، یوگا و تنفس عمیق هم به کاهش استرس کمک می‌کنند. هر کس با یک روش خاص آرامش می‌گیرد، بنابراین بهتر است روش مناسب خود را هرچه سریع‌تر پیدا کنید.
۹. سیگار را ترک کنید
مطالعات نشان داده‌اند که کشیدن سیگار خطر ابتلا به پسوریازیس را افزایش می‌دهد، دوره بهبودی را به تاخیر می‌‌اندازد و حتی از تاثیر داروهای پسوریازیس می‌کاهد. از آنجایی که سیگار اعتیادآور است، می‌تواند برایتان مشکل‌ساز باشد. اگر لازم است با پزشکتان صحبت کنید تا شما را برای ترک سیگار راهنمایی کند.
۱۰. به فکر یک تعطیلات خوب باشید
برخی از افراد مبتلا به پسوریازیس از زمان تعطیلات برای تسکین پوست خود استفاده می‌کنند. نور آفتاب در مقادیری که باعث آفتاب‌سوختگی نشود، می‌تواند به درمان پسوریازیس کمک کند.
۱۱. مراقب پوست خود باشید
خشکی پوست باعث تشدید پسوریازیس می‌شود، بنابراین هر روز از یک کرم یا مرطوب‌کننده خوب استفاده کنید. سعی کنید پس از حمام کردن از کرم‌های مرطوب‌کننده استفاده کنید تا رطوبت بیشتری جذب پوست‌تان شود. همچنین می‌توانید از کرم‌های سبک‌تر و سیال‌تر برای پوشاندن پوست خود استفاده کنید تا چرب شدن پوست در طول روز اذیت‌تان نکند.
۱۲. هر روز از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید
نور خورشید برای پسوریازیس مفید است، اما آفتاب‌سوختگی می‌تواند پوست شما را تحریک کرده و منجر به تشدید این عارضه شود. همچنین ممکن است خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد. درمان پسوریازیس نیز می‌تواند پوست شما را به خورشید حساس‌تر کند. پس باید هر روز از ضد آفتاب استفاده کنید، حتی اگر در فصل زمستان هستید و یک روز ابری را سپری می‌کنید. اگر قرار است به عنوان بخشی از درمان بیماری خود در معرض نور آفتاب قرار بگیرید، بهتر است از پزشک‌تان بخواهید برای‌تان یک ضد آفتاب مناسب تجویز کند.
۱۳. با رئیس‌تان صحبت کنید
اگر فکر می‌کنید پسوریازیس با کارتان تداخل پیدا کرده، بهتر است در اسرع وقت با رئیس‌تان صحبت کنید. برای این کار زمانی را انتخاب کنید که هیچ‌کدام تحت فشار نباشید. درباره تاثیر بیماری بر قابلیت‌های کاری‌تان با او گفت‌وگو کنید، اما از ویژگی‌های مثبت غافل نشوید. رئیس را از حقایق بیماری‌تان مطلع کنید. پسوریازیس اغلب با بیماری‌های دیگر اشتباه گرفته می‌شود، بنابراین بهتر است از حقایق اثبات‌شده برای صحبت با رئیس‌تان استفاده کنید.
۱۴. قرارهای ملاقات‌تان را محدود نکنید
وقتی پسوریازیس دارید، ممکن است کمی منزوی شوید و کمتر به یک قرار ملاقات فکر کنید. برخی از بیماران از موقعیت‌های اجتماعی گریزان می‌شوند. این گریزانی در دراز مدت سلامت عاطفی شما را به خطر خواهد انداخت.
۱۵. عضو یک گروه پشتیبانی شوید
زندگی با بیماری پسوریازیس می‌تواند استرس‌زا باشد. ممکن است هر روز مضطرب باشید یا شدیدا احساس دلسردی کنید. پس بهتر است به دنبال یک شبکه پشتیبانی عاطفی برای خود باشید. بنیاد ملی پسوریازیس فهرستی از گروه‌های پشتیبانی را در یک فروم آنلاین منتشر کرده است که می‌توانید با عضویت در این گروه‌ها و استفاده از راهنمایی‌های آنها عملکرد بهتری در مقابله با پسوریازیس داشته باشید. 
منبع: prevention 

نقش تغییر سبک زندگی در مقابله با پسوریازیس

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ