درمان ارتودنسی،ونیر های کامپوزیت یا لامینیت دندانی کدام یک؟

پانته آ توتونپیان
بسیاری از مراجعین ما در مورد لامینیتهای دندانی از ما می پرسند که آیا میتوان بی نظمی دندانی را با درمان لامینیت اصلاح نمود؟

(شکل1: لامینیت دندانی)

تخصص های ارتودنسی و ترمیمی هر دو از تخصص های دندانپزشکی هستند. هیچ کدام جایگزین هم نیستند، بلکه مکمل هم برای اصلاح مشکلات دندانی میباشند.        

لامینیت (Laminate) پوشش بسیار نازکی از جنس پرسلن است که به سطح بیرونی دندان می چسبد.     

باید در نظر داشته باشید که به اندازه ضخامت لامینیت از سطح بیرونی دندان تراش میخورد، پس اینکاربا تراش دندانی همراه است. البته ممکن است ادعا شود که لامینیت بدون تراش استفاده می شود که در اینصورت هم به دلیل برجسته نمودن سطح بیرونی  دندان، زیبایی دندان به مخاطره میافتد. آنچه که مسلم است این است که برای مراجعه کننده هایی که سطح بیرونی دندان با پوسیدگی، شکستگی یا تغییر رنگ قابل توجه همراه باشد، لامینیت درمان مناسبی می تواند باشد.

(شکل 2: لامینیت دندانی نیاز به تراش دندان دارد.)

در این بیماران، همکاران دندانپزشک و متخصصین ترمیمی ما با مهارت عالی این درمانها را انجام می دهند.

(شکل 3: انتخاب مناسب درمان لامینیت و نتیجه زیبای درمان. به شکل و رنگ نامناسب دندان ها قبل از درمان دقت کنید. در این بیمار حتی با وجود تراش دندان برای لامینیت، این درمان مناسب است.)

اما بیماری را در نظر بگیرید که دندانهای سالم دارد، بدون پوسیدگی، شکستگی یا تغییر رنگ. آیا صرفا به خاطر منظم نمودن نسبی این دندانها باید آنها را زیر تراش برد؟

C:UsersMATRIXDesktoplaminateIMG_4826.JPG

(شکل4: در این بیمار که دارای بی نظمی است، با توجه به سالم بودن دندانها، درمان ارجح ارتودنسی است نه لامینیت. به زیبایی لبخند و سلامت دندانها پس از درمان ارتودنسی دقت فرمایید.)

لامینیت ها دارای مشکلاتی هستند از جمله تراش دندانی، همچنان که اشاره شد. همچنین ایجاد تغییر رنگ به ویژه درلبه تماس لامینیت با دندان یا شکستگی یا افتادن لامینیت از مشکلات دیگریست که ممکن است بوجود بیایند.

C:UsersMATRIXDesktoplaminateIMG_5523.JPG

(شکل 5: ایجاد تغییر رنگ یا شکستگی در زیر لبه لامینیت که گاهی با گذر زمان ایجاد می گردد.)

همچنین باید اضافه کرد که در دندان دارای موقعیت غلط در قوس دندانی و بی نظم، استفاده از لامینیت ها به دلیل به هم زدن کانتور( شکل طبیعی)  دندان، زیبایی مناسب را تامین نمی کنند.  در این موارد بهترین درمان، برای اصلاح ناهنجاری و بی نظمی دندان ارتودنسی است.

(شکل 6: در این بیمار به جای درمان ارتودنسی از لامینیت برای پوشش بی نظمی استفاده شده که متاسفانه علاوه بر نتیجه نامناسب، دندان تراش خورده است.)

یکی دیگر از روشهای ترمیمی دندان، روکشها یا ونیرهای کامپوزیت می باشد. این روکش ها از جنس کامپوزیت بوده و همرنگ دندان هستند. این درمان نیز برای بیماران دارای پوسیدگی دندانی، تغییر رنگ داخلی (ونه تغییر رنگ خارجی که با روشهای بلیچینگ قابل درمان است) و شکستگی دندان اثرات زیبا دارد. اما دندان سالم نیازی به ونیر کامپوزیت ندارد. بی نظمی دندانی باید با درمان ارتودنسی اصلاح گردد زیرا خود روکشهای کامپوزیت هم پتانسیل تغییر رنگ و شکستگی دارند.

(شکل 8:  تغییر رنگ در ونیرها یا روکشهای کامپوزیت با گذر زمان)

دندانهای سالم را نباید تحت درمانهای مهاجم که نیاز به تراش دندان دارند، قرار داد . اما در عین حال این به معنی انکار درمان لامینیت یا روکش کامپوزیت برای اصلاح شکل دندان پوسیده، بد رنگ و شکسته نمیباشد. باید مواظب باشیم که هر درمانی مورد تجویز خود را دارد و دراین مورد به دقت با ارتودنتیست ویا دندانپزشک خود مشورت نمایید.

(شکل 7: در این مراجعه کننده به کلینیک، انتخاب مناسب درمان ارتودنسی و نتیجه زیبا بدون هیچ آسیبی به دندانها).

دکتر فاضل فیروزی

متخصص ارتودنسی

فلوشیپ ارتودنسی- جراحی فک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ