درد مزمن و افسردگی: مدیریت درد در زمان ابتلا به افسردگی

مهرناز زاوه
زندگی کردن با درد مزمن بسیار طاقت فرساست. اما اضافه شدن افسردگی تحمل درد را سختتر می‌کند؛ مشکلی که بسیاری از افراد مبتلا به دردهای مزمن به آن دچار می شوند.

زندگی کردن با درد مزمن بسیار طاقت فرساست. اما اضافه شدن افسردگی تحمل درد را سختتر می‌کند؛ مشکلی که بسیاری از افراد مبتلا به دردهای مزمن به آن دچار می شوند. افسردگی می‌تواند درد را شدیدتر و مقابله با آن را دشوارتر کند. خبر خوب این است که درد مزمن و افسردگی جدایی ناپذیر نیستند. روش‌های درمانی موثر می‌توانند حالت افسردگی را از بین برده و درد مزمن را قابل تحمل کنند.
درد مزمن و افسردگی: یک زوج وحشتناک
اگر مبتلا به درد مزمن و افسردگی هستید، بهتر است بدانید افراد زیادی مشکل شما را دارند، چون این دو مشکل از جمله مسائل رایجی هستند که معمولا هم‌پوشانی دارند. افسردگی یکی از رایج‌ترین مشکلات روانی است که افراد مبتلا به دردهای مزمن با آن روبه‌رو می‌شوند و اغلب شرایط بیمار را پیچیده‌تر می‌کنند. به آمار زیر دقت کنید:
بر اساس آمار بنیاد درد آمریکا، حدود 32 میلیون نفر در آمریکا مبتلا به دردهایی هستند که بیش از یک سال طول می‌کشد.
بیش از نیمی از بیمارانی که به علت درد به پزشک خود شکایت می‌کنند، افسرده هستند.
به طور متوسط 65 درصداز افراد افسرده نیز از درد گلایه دارند.
افرادی که درد، استقلال‌شان را محدود می‌کند، بیشتر در معرض خطر افسردگی هستند.
از آنجایی که افسردگی در بیماران مبتلا به دردهای مزمن معمولا تشخیص داده نمی‌شود، به طور معمول درمان نشده نیز باقی می‌ماند. علائم درد و شکایت‌های ناشی از آن در بسیاری از مراجعات بیماران، مرکز توجه پزشکان قرار می‌گیرد. نتیجه این امر افسردگی همراه با اختلال خواب، از دست دادن اشتها، کم شدن انرژی و کاهش فعالیت‌های جسمانی است-که تمام این پیامدها شدت درد را افزایش می‌دهند.
به عقیده استیو نفینبرگ، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد، «درد مزمن و افسردگی هم‌پوشانی دارند؛ اگر با یک فرد مبتلا به درد مزمن روبه‌رو هستید، باید به صورت پیش‌فرض او را افسرده تلقی کنید.»
درد مزمن و افسردگی: یک چرخه معیوب
درد، واکنش‌های عاطفی را در بیماران تحریک می‌کند. اضطراب، تحریک‌پذیری و بی‌قراری، تمام این‌ها واکنش‌هایی طبیعی است که در زمان صدمه دیدن بروز پیدا می‌کنند. اما سوال این است که اگر درد بیمار برطرف نشود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ با گذشت زمان، واکنش بیمار به استرس باعث بروز مشکلات متعددی در ارتباط با افسردگی می‌شود. این مشکلات عبارتند از:
اضطراب مزمن
افکار اشتباه
خستگی
کج‌خلقی
اختلالات خواب
افزایش یا کاهش وزن
برخی از همپوشانی‌های بین افسردگی و درد مزمن را می‌توان از طریق علم زیست‌شناسی توضیح داد. افسردگی و درد مزمن دارای انتقال‌دهنده‌های عصبی مشترک هستند-پیام‌رسان‌های شیمیایی که بین اعصاب حرکت می‌کنند. درد و افسردگی دارای مسیرهای عصبی یکسان نیز هستند. تاثیر درد مزمن بر زندگی فرد نیز باعث بروز افسردگی می‌شود.
درد واقعی در نتیجه از دست دادن چیزی حاصل می‌شود؛ مثل از دست دادن شغل، از دست دادن اعتبار و از دست دادن روابط جنسی. تمام این عوامل فرد را افسرده می‌کنند.
زمانی که افسردگی بروز پیدا می‌کند، دردی که از قبل در بیمار وجود داشته، تشدید می‌شود. تحقیقات انجام شده روی افراد مبتلا به درد مزمن در مقایسه با افراد افسرده‌ای که فقط به درد مزمن مبتلا هستند، به نتایج قابل‌توجهی رسیده است که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم. افراد مبتلا به درد مزمن و افسردگی:
دردهای شدیدتری را متحمل می‌شوند.
کنترل کمتری بر روی زندگی روزانه خود دارند.
از راهبردهای درمانی ناسالم‌تری استفاده می‌کنند.
از آنجایی که درد مزمن و افسردگی خیلی با هم در ارتباط هستند، بنابراین هر دو معمولا همزمان با هم درمان می‌شوند. در واقع، برخی از روش‌های درمانی باعث بهبود درد و افسردگی می‌شوند.
درمان درد مزمن و افسردگی: یک رویکرد همه جانبه
درد مزمن و افسردگی می‌توانند بر کل زندگی بیمار اثر بگذارند. در نتیجه یک روش درمانی ایده‌آل باید تمام جنبه‌های زندگی فرد را که تحت تاثیر درد و افسردگی قرار گرفته‌اند، تحت پوشش خود قرار دهد.
داروهای ضد افسردگی
واقعیت این است که درد مزمن و افسردگی دارای اعصاب و انتقال‌دهنده‌های عصبی مشترکی هستند، بنابراین از داروهای ضدافسردگی برای بهبود درد مزمن و افسردگی استفاده می‌شود.
داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای تاثیر قابل‌توجهی در این زمینه دارند؛ اما به دلیل عوارض جانبی، مصرف آنها محدود شده است. برخی از داروهای ضدافسردگی جدید که برای درمان سندروم‌های مختلف در رابطه با دردهای مزمن تجویز می‌شوند، به نظر دارای عوارض جانبی کمتری هستند.
فعالیت بدنی
بسیاری از افراد مبتلا به دردهای مزمن از انجام فعالیت‌های بدنی اجتناب می‌کنند. این افراد نمی‌توانند درد مزمن را از صدمات ناشی از ورزش تشخیص دهند. هرچه کمتر ورزش کنید، بیشتر بدن‌تان از فرم ایده‌آل خارج می‌شود و درد و جراحت بدتر خواهد شد.
مسئله مهم این است که این چرخه معیوب شکسته شود. ما اکنون می‌دانیم که فعالیت جسمی منظم و ملایم بخش مهمی از روند مدیریت درد مزمن است. به علاوه، ورزش کردن منظم به بهبود افسردگی شما نیز کمک می‌کند. فعالیت‌های بدنی همان مواد شیمیایی را در مغز آزاد می‌کنند که داروهای ضدافسردگی قادر به انجام آن هستند.
سلامت روحی و روانی
درد مزمن بر توانایی فرد برای ادامه زندگی و دیدگاه او نسبت به خود و زندگی‌اش نیز اثر می‌گذارد. افراد مبتلا به دردهای مزمن از قرار گرفتن در کنار دیگران اجتناب می‌کنند که منجر می‌شود احساس انزوا و منفعل بودن به آنها دست بدهد. در حالیکه بهترین راه برای کنترل درد ایجاد مشغله‌های مختلف و برقراری ارتباط با دیگران است. فرد در این حالت احساس قربانی بودن پیدا می‌کند.
درمان درد مزمن و افسردگی: شناخت درمانی درد مزمن
شاید باورش سخت باشد، اما تحقیقات نشان داده است که در برخی افراد آموزش‌های ذهنی باعث بهبود درد مزمن می‌شود. یکی از این روش‌ها «شناخت‌درمانی» است. در شناخت‌درمانی فرد به افکار منفی خود در مورد درد آگاه می‌شود. این افکار اغلب واقعیت را تحریف می‌کنند. در این روش درمانی فرد می‌آموزد که چگونه الگوهای فکری خود را تغییر داده و تجربه درد را بهبود بخشد. به علاوه، شناخت‌درمانی برای درمان افسردگی نیز موثر است و علائم افسردگی و اضطراب را در بیماران کاهش می‎دهد.
در یکی از مطالعات اخیر در پایان هفته دهم مشخص شد که 95 درصد از بیماران به شکل قابل‌توجهی بهبود یافته و از زندگی خود راضی بودند. همچنین، 50 درصد از بیماران گزارش کردند که درد کمتری احساس می‌کنند. به علاوه، بسیاری از شرکت‌کنندگان حاضر در مطالعه معتقد بودند که دیگر به مصرف دارو نیازی ندارند.
درمان درد مزمن و افسردگی: از کجا شروع کنید؟
بهترین روش برای مدیریت درد مزمن مشورت با یک پزشک برای ارائه یک برنامه درمانی جامع است. زمانی که درد مزمن و افسردگی با هم ادغام می‌شوند، نیاز به مشورت با پزشک حتی بیشتر هم می‌شود. برای شروع این کار به نکات زیر توجه داشته باشید:
با پزشک خود مشورت کنید و به او بگویید که علاقمند هستید درد مزمن خود را تحت کنترل درآورید. به یاد داشته باشید که یک برنامه مدیریتی ایده‌آل دارای چند هدف خواهد بود؛ به این معنا که چنین برنامه‌ای تمام بخش‌های زندگی شما را که تحت تاثیر درد و افسردگی قرار گرفته است، تحت پوشش قرار خواهد داد.
از طریق دسترسی به منابع مختلف خود را توانمند سازید. سازمان‌های زیادی وجود دارند که به بیماران کمک می‌کنند علی‌رغم وجود درد، زندگی کاملا طبیعی داشته باشند. شما هم می‌توانید به آنها مراجعه و درخواست کمک کنید.
یک درمان جامع و یکپارچه را در نظر داشته باشد.
حتی‌الامکان به یک متخصص باتجربه در زمینه شناخت‌درمانی و دردهای مزمن مراجعه کنید.
منبع: webmd 

با انجام این اشتباهات، درد مزمن‌تان را بدتر می‌کنید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ