با انجام این اشتباهات، درد مزمن‌تان را بدتر می‌کنید-قسمت اول

مهرناز زاوه
درست مثل بیماری قلبی و سایر بیماری‌های مزمن٬ هیچ راهکار جادویی برای درمان این قبیل دردها وجود ندارد٬ بنابراین باید مجموعه‌ای از کارها را برای تسکین آنها انجام داد.

آمار نشان می‌دهد که ۴۳ میلیون آمریکایی با درد مزمن زندگی می‌کنند. با این حال متخصصان بر این باورند که اطلاعات کافی درباره این بیماری در کشور وجود ندارد. به رغم پیشرفت‌هایی که نسبت به درک و شناخت ما از درد رخ داده٬ تنها تعداد معدودی از پزشکان از آخرین پیشرفت‌های آن مطلع بوده یا در ارتباط با کنترل و مهار آن از دانش و مهارت کافی برخوردارند.
ما باید دو تغییر عمده در طرز فکرمان ایجاد کنیم. در حال حاضر درد مزمن را به عنوان نوعی بیماری می‌شناسند نه علائم بیماری٬ و درمان درد صرفا با شناسایی منبع آن به سادگی انجام نمی‌شود بلکه کل شرایط فرد را هم باید مد نظر قرار داد. درست مثل بیماری قلبی و سایر بیماری‌های مزمن٬ هیچ راهکار جادویی برای درمان این قبیل دردها وجود ندارد٬ بنابراین باید مجموعه‌ای از کارها را برای تسکین آنها انجام داد، از ورزش و استفاده از دارو گرفته تا تکنیک‌های ریلکسیشن و گفتاردرمانی.
به خاطر داشته باشید که از بین بردن درد به طور کامل ممکن نیست. شما تنها می‌توانید با کاهش درد٬ کیفیت زندگی‌تان را ارتقاء دهید و کارهایی را که دوست دارید انجام دهید. اگر مرتکب هر کدام از این اشتباهات شدید٬ ما فرمولی برای تسکین درد به شما ارائه می‌دهیم.
۱-سعی می‌کنید در مقابل درد مقاومت کنید
از هر چهار نفری که متحمل درد می‌شوند٬ یک نفر از آنها شش ماه این درد را تحمل می‌کند تا پیش دکتر برود. حتی بعضی از افراد یک سال یا بیشتر هم درد را تحمل می‌کنند. دلیل شایع این کار این است که یا این درد را کم اهمیت جلوه می‌دهند یا فکر می‌کنند خودش به مرور زمان از بین می‌رود. از طرفی بسیاری از افرادی که درد دارند خودشان با مسکن‌های بدون نسخه خوددرمانی می‌کنند.
روش تسکین درد: سعی کنید هرچه زودتر به دنبال درمان باشید و نگذارید دیر شود. تحقیقات نشان می‌دهد بسیاری از آسیب و جراحت‌ها خودشان ظرف چهار هفته خوب می‌شوند. اگر دردتان در این مدت خوب نشد – یا آنکه درد روی عملکرد روزانه‌تان تأثیر گذاشت – بهتر است به دکتر مراجعه کنید. وقتی درد مانع از فعالیت و عملکرد شما می‌شود٬ عضلات ضعیف شده، تحلیل رفته و سفت می‌شوند و آسیب‌پذیری شما را نسبت به جراحت‌های دیگر بیشتر می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که درد مزمن می‌تواند به افسردگی هم بیانجامد.
۲-از ورزش کردن می‌ترسید
شاید وقتی دچار آسیب‌دیدگی می‌شوید آخرین چیزی که به ذهنتان می‌رسد این مسئله باشد٬ اما تحقیقات زیادی نشان داده که ورزش باعث کاهش انواع دردها می‌شود. در واقع ورزش می‌تواند باعث تقویت عضلات شده، مفاصل‌تان را نرم کند و احتمال آسیب‌دیدگی یا درد مفاصل را در دفعه بعد کاهش دهد. از طرفی ورزش باعث تولید ماده کاهنده درد به نام اندورفین در بدن می‌شود که می‌تواند روحیه شما را تقویت کند و با التهاب مربوط به بیماری‌های دردناکی مانند آرتروز مفاصل و نقرس مبارزه کند.
روش تسکین درد: سعی کنید با حرکات آهسته و ساده کار را آغاز کنید٬ خصوصا اگر برای چندین ماه تحرک نداشتید. به مدت چند روز و حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه قدم بزنید یا فعالیتی انجام دهید که زیاد سخت و طاقت فرسا نباشد. شنا کردن یا تمرینات ایروبیک آبی خصوصا در آب گرم٬ تحرک را برایتان راحت‌تر می‌کند، فشار وارده بر مفاصل را از بین می‌برد و در نتیجه سفتی و درد آنها را کمتر می‌کند. هدف این است که به سطح مطلوبی از عملکرد و فعالیت برسید.
منبع: prevention

انواع گردن درد مزمن و علل بروز آن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ