جلوگیری و درمان پارگی گوش

مهرناز زاوه
گوشواره انداختن و گوشواره‌های سنگین از دیرباز مرسوم‌اند. اما به مانند کفش‌های پاشنه‌بلند و یا سایر چیزهای مد روز، گوشواره‌های سنگین هم می‌توانند سبب مشکلاتی مانند زخم شدن گوش شوند.

گوشواره انداختن و گوشواره‌های سنگین از دیرباز مرسوم‌اند. اما به مانند کفش‌های پاشنه‌بلند و یا سایر چیزهای مد روز، گوشواره‌های سنگین هم می‌توانند سبب مشکلاتی مانند زخم شدن گوش شوند. اگر این زخم مختصر و کوچک باشد، به مرور زمان برای خودش خوب خواهد شد، اما سؤال این است که اگر این زخم گوش ادامه پیدا کرد و یا سوراخ گوش درازتر شد چه باید کرد؟ در این جا به نکات و توصیه‌های دکتر آشیم دسائی، متخصص گوش، حلق و بینی درباره روش‌های درمانی در دسترس و روش‌های پیشگیری از پارگی گوش می‌پردازیم.
اگر بافت‌های گوش‌تان دچار التهاب، حساسیت و یا چرک شد، نشانه آن است که باید به پزشک مراجعه کنید. در برخی موارد، درمان پارگی لاله گوش دشوار است چرا که بافت آن بیش از حد کش آمده  است. در اکثر موارد، یک پارگی کوچک به مرور زمان بهبود پیدا می‌کند. تمام چیزی که نیاز دارید استفاده از یک مرطوب‌کننده است که باید چند بار طی روز روی نقطه مورد نظر بمالید. این کار از بیشتر شدن پارگی گوش جلوگیری می‌کند. هم‌چنین طی این مدت، بهتر است به مدت ۳ تا ۴ هفته گوشواره نیاندازید. اگر پارگی گوش خیلی طول کشید و یا سوراخ گوش خیلی بزرگ شد، آنگاه باید برای انجام جراحی به متخصص گوش مراجعه کنید.
از آنجایی که پیشگیری همواره بهتر از درمان است، بهتر است نکات زیر را برای پیشگیری از زخم شدن گوش رعایت کنید.
-بهتر است موقع پوشیدن لباس، گوشواره در گوش‌تان نباشد، چرا که احتمال خیلی زیادی وجود دارد که به لباس‌تان گیر کرده و اگر به خاطر این مسئله ناگهان کشیده شود، به زخم شدن گوش خواهد انجامید.
-سعی کنید خیلی حواستان را جمع کنید، خصوصا زمانی که با نوزادان یا کودکان بازی می‌کنید؛ چرا که آنها اغلب عادت دارند گوشواره را با دست بگیرند و با آن بازی کنند. این کار منجر به پارگی ناگهانی نرمه گوش خواهد شد.
-اگر تصمیم دارید گوش‌تان را دوباره سوراخ کنید، بهتر است بعد از شش ماه این کار را انجام دهید، چرا که حداقل شش ماه طول می‌کشد تا زخم سوراخ بهبود پیدا کرده و نرمه گوش دوباره مقاومت خود را به دست بیاورد. 
منبع: thehealthsite

چند راه حل ساده برای خارج کردن آب از گوش

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ