همه چیز درباره سرطان بیضه-قسمت دوم

مهرناز زاوه
پرتودرمانی برای سرطان بیضه با استفاده از اشعه ایکس با دوز بالا یا سایر بخش‌های پرتو‌ها برای کشتن سلول‌های سرطانی انجام می‌شود. نوع این پرتو برای درمان سرطان بیضه با تابش پرتوهای خارجی صورت می‌گیرد.

سایر روش‌های درمانی
پرتودرمانی
پرتودرمانی برای سرطان بیضه با استفاده از اشعه ایکس با دوز بالا یا سایر بخش‌های پرتو‌ها برای کشتن سلول‌های سرطانی انجام می‌شود. نوع این پرتو برای درمان سرطان بیضه با تابش پرتوهای خارجی صورت می‌گیرد. این بدان معناست که این پرتو از دستگاهی خارج از بدن تولید شده و بخش خاصی از بدن را هدف قرار می‌دهد.
پرتودرمانی برای درمان سرطان بیضه از نوع سمینوما استفاده می‌شود. از آنجایی که غدد لنفاوی در لگن و کمر از شایع‌ترین نواحی انتشار سرطان بیضه هستند، پرتوها اغلب بر این نواحی متمرکز می‌شود. 
روش‌های درمانی تکمیلی
گاهی اوقات افراد از روش‌های درمانی تکمیلی همراه با درمان دارویی برای کاهش علائم این سرطان و عوارض جانبی درمان‌های سرطانی استفاده می‌کنند. بخشی از این روش‌های درمانی تکمیلی مفید و مؤثر عبارت است از:
-طب سوزنی برای تسکین درد
-مراقبه یا یوگا برای کاهش میزان استرس
-ماساژ و ریفلکس‌درمانی برای کاهش درد و تسکین تنش
-تمرینات تنفسی برای آرام‌سازی ذهن و جسم
درمان‌های جسمی-ذهنی مانند آنهایی که در بالا به آن اشاره شد باعث می‌شوند احساس بهتری داشته باشید.  در واقع این روش‌ها به شما کمک خواهند کرد که بهتر بتوانید با پروسه درمان سرطان‌تان روبه‌رو شوید و از طرفی کمردرد مزمن،‌ درد مفاصل، سردرد و درد ناشی از برخی روش‌های درمانی را تسکین می‌دهند.
پیش از انجام این روش‌های درمان تکمیلی حتما با پزشک‌تان درباره تاثیرات بالقوه آنها و عوارض جانبی‌شان صحبت کنید. اگر از روش‌های درمانی‌ای نظیر این استفاده می‌کنید حتما پزشک را از آن مطلع سازید. این روش‌های درمانی نمی‌توانند جای روش‌های درمانی استاندارد دارویی را بگیرند. اما می‌توانند کیفیت زندگی‌تان را بهبود ببخشند و به شما کمک کنند با استرس و عوارض جانبی درمان سرطان بهتر روبه‌رو شوید.
درمان‌های خانگی
درمان خانگی به شما کمک خواهد کرد تا عوارض جانبی این سرطان را که به خاطر درمان‌های قبلی رخ داده کنترل کنید. برخی روش‌های درمانی برای سرطان بیضه عبارت است از شیمی‌درمانی و پرتودرمانی که می‌تواند عوارض جانبی جدی به همراه داشته باشد. سعی کنید دستورات لازم پزشک را رعایت کرده و داروهای تجویزی را مصرف کنید.
کنترل عوارض جانبی:
-درمان خانگی برای تهوع یا استفراغ شامل کنترل و مراقبت از علائم اولیه مانند کم‌آبی بدن و درمان آن مانند خشکی دهان یا احساس گیجی و منگی به هنگام بلند شدن است. خوردن وعده‌های غذایی مختصرتر هم می‌تواند به شما کمک کند. از طرفی خوردن آبنبات زنجبیلی یا نوشیدن چای زنجبیل هم می‌تواند بسیار مؤثر باشد.
-درمان خانگی برای اسهال شامل استراحت دادن به معده و آگاهی نسبت به علائم کم‌آبی است. پیش از مصرف هر نوع داروی غیرتجویزی برای اسهال، حتما با پزشک مشورت کنید.
-درمان‌های خانگی برای یبوست شامل ورزش ملایم همراه با مصرف کافی مایعات و داشتن رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها، سبزیجات و فیبر است. پیش از استفاده از داروهای ملین برای یبوست خود، حتما با پزشک مشورت کنید.
-درمان خانگی برای خستگی شامل استراحتِ بیشتر خصوصا بعد از انجام شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی است. در واقع باید بگذارید علائمی که دارید، به شما مسیر درمان را نشان بدهد. شما قادر خواهید بود کارهای روزانه‌تان را انجام دهید و فقط کافی است کمی بیشتر بخوابید و استراحت کنید. خستگی اغلب در انتهای درمان یا درست بعد از آنکه درمان کامل شد و به پایان رسید، به سراغ‌تان می‌آید. 
تمرین عادات سالم
عادات سالم از جمله داشتن رژیم غذایی متعادل و خواب کافی و ورزش به کنترل علائم شما کمک خواهد کرد. 
-غذای خوب و سالم بخورید: سعی کنید رژیم غذایی سالمی داشته باشید و از کم شدن وزن‌تان جلوگیری کنید تا بتوانید طی درمان سرطان بیضه، مقاومت خوبی داشته باشید.
-به اندازه کافی بخوابید: اگر متوجه شدید که دچار مشکلات خواب هستید، سعی کنید خوابتان به اندازه کافی باشد، در طول روز کمی ورزش کنید، از مصرف کافئین در نیمه‌شب خودداری کنید و سایر روش‌هایی را که به شما کمک خواهند کرد راحت‌تر بخوابید انجام دهید.
کنترل و مدیریت احساسات
سعی کنید استرس خود را مدیریت کنید. این کار شامل ابراز احساساتتان برای دیگران خواهد بود. روش‌های آرام‌سازی جسم و ذهن مانند مراقبه و شرکت در گروه‌های پشتیبان در این زمینه هم می‌تواند از جمله گزینه‌های مفید در این زمینه باشد.
سعی کنید واکنش‌های احساسی خود را بپذیرید. واکنش‌های شما تصمیم‌گیری درباره وضعیت سلامت‌تان را برایتان دشوار خواهد ساخت. سعی کنید با پزشک یا سایر افراد درباره احساسات‌تان صحبت کنید. توصیه می‌شود احساسات‌تان درباره جسم و وضعیت جنسی‌تان را بهتر بشناسید. 
منبع: webmd 

قسمت اول را اینجا بخوانید

خودارضایی خطر سرطان پروستات را افزایش می‌دهد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ