همه چیز درباره سرطان بیضه-قسمت اول

مهرناز زاوه
سرطان بیضه زمانی رخ می‌دهد که سلول‌هایی که حالت غیرطبیعی پیدا کرده‌اند به شکل غیرقابل کنترلی در بیضه‌ها رشد ‌کنند. این بیماری کاملا قابل درمان است؛ خصوصا اگر خیلی زود تشخیص داده شود.

سرطان بیضه زمانی رخ می‌دهد که سلول‌هایی که حالت غیرطبیعی پیدا کرده‌اند به شکل غیرقابل کنترلی در بیضه‌ها رشد ‌کنند. این بیماری کاملا قابل درمان است؛ خصوصا اگر خیلی زود تشخیص داده شود.
همانطور که می‌دانید بیضه‌ها دو عضو جنسی مردانه هستند که اسپرم تولید کرده و آن را ذخیره می‌کنند. آنها در داخل کیسه‌ای در زیر آلت تناسلی به نام کیسه ‌بیضه قرار دارند. هم‌چنین بیضه‌ها هورمون تستسترون را تولید می‌کنند. سرطان بیضه یکی از سرطان‌های نادر است اما می‌توان آن را یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در بین آقایان تلقی کرد.
اکثر سرطان‌های بیضه از سلول‌هایی آغاز می‌شوند که اسپرم تولید می‌کنند. این سلول‌ها را سلول‌های زایا می‌نامند. دو نوع اصلی سرطان سلول‌های زایای بیضه عبارت است از سمینوما و غیرسمینوما. سمینوما به آرامی رشد کرده و منتشر می‌شود و نسبت به پرتودرمانی واکنش نشان می‌دهد. سرطان غیرسمینوما بسیار سریع‌تر از سمینوما رشد می‌کند. در کل سرطان غیرسمینوما انواع مختلفی دارد.
علل بروز سرطان بیضه چیست؟
متخصصان نمی‌دانند چه چیزی مسبب بروز سرطان بیضه است. اما بروز برخی مشکلات مانند داشتن بیضه‌های پائین‌نیامده یا سندروم کلینفلتر می‌تواند خطر بروز سرطان را در آقایان افزایش دهد. اکثر مردانی که دچار سرطان بیضه می‌شوند هیچ یک از عوامل خطرزای آن را تجربه نمی‌کنند.
علائم این سرطان چیست؟
شایع‌ترین علائم سرطان بیضه عبارت است از:
-برجستگی یا تورم در کیسه بیضه که ممکن است دردناک باشد یا نباشد
-احساس سنگینی در کیسه بیضه
-درد آزاردهنده یا احساس فشار در زیر شکم یا کشاله ران
چطور می‌توان سرطان بیضه را تشخیص داد؟
اکثر آقایان به طور اتفاقی و یا طی یک آزمایش شخصی متوجه این سرطان می‌شوند. گاهی هم ممکن است پزشک طی آزمایش فیزیکی به وجود آن پی ببرد.
از آنجایی که مشکلات دیگر می‌توانند مسبب بروز علائمی مانند علائم سرطان بیضه شوند، پزشک آزمایش‌هایی را برایتان تجویز خواهد کرد تا با انجام آنها دریابید آیا مشکل دیگری دارید یا خیر. این آزمایش‌ها شامل آزمایش خون و آزمایش تصویربرداری بیضه‌ها مانند آزمایش فراصوتی و یا سی‌تی اسکن هستند.
اگر این آزمایش‌ها علائم سرطان را نشان داد، باید برای برداشتن بیضه‌ها جراحی انجام دهید. در واقع جراحی تنها کسب اطمینان از داشتن سرطان بیضه و نوع آن است. از طرفی این اطلاعات به پزشک کمک خواهد کرد تا برای انجام روش‌های درمانی دیگر، برنامه‌ریزی لازم را انجام دهد. 
نحوه درمان
برای برخی آقایان، جراحی برای برداشتن بیضه‌ها تنها درمانی است که به آن نیاز دارند. نوع و سطح سرطان شما به پزشک کمک خواهد کرد تا بداند آیا به درمان بیشتری نیاز دارید یا نه.
درمان بعد از جراحی شامل بازبینی، شیمی‌درمانی و یا پرتودرمانی است. شیمی‌درمانی اغلب برای سرطانی استفاده می‌شود که به سایر اندام‌های بدن هم رسیده باشد. در برخی موارد،‌ از جراحی برای برداشتن و از بین بردن سرطان استفاده می‌شود.
سرطان بیضه چگونه روی فرد تأثیر خواهد گذاشت؟
در اکثر موارد، برداشتن بیضه‌ها مشکلات جنسی طولانی‌مدت به همراه ندارد و یا مانع از پدر شدن‌تان نخواهد شد. اما اگر پیش از درمان دچار این مشکلات بودید، جراحی آنها را بدتر خواهد کرد. سایر روش‌های درمانی برای سرطان ممکن است باعث شود قدرت بارورسازی خود را از دست بدهید. ممکن است به ذخیره اسپرم‌تان در بانک اسپرم فکر کنید. بنابراین اگر هر نوع سؤال یا نگرانی خاصی درباره مشکلات جنسی یا پدر شدن داشتید حتما با پزشک‌تان مطرح کنید.
ممکن است برخی از آقایان بخواهند از بیضه‌های مصنوعی یا پروتز استفاده کنند. در واقع جراح بیضه‌های مصنوعی را در کیسه بیضه قرار می‌دهد تا شکل طبیعی عضو تناسلی را حفظ کند.
جراحی
سرطان بیضه را می‌توان با این سه روش درمان کرد:
-جراحی به منظور برداشتن بیضه‌ها. تقریبا تمام مردانی که دچار سرطان بیضه هستند باید این جراحی را انجام دهند.
-جراحی برای برداشتن غدد لنفاوی در لگن و کمر. این روش برای بیمارانی که مبتلا به سرطان غیرسمینوما هستند انجام می‌شود.
-جراحی برای برداشتن سایر نواحی سرطانی، در صورتی که به آنجا سرایت کرده باشد. این جراحی هم برای سرطان غیرسمینوما انجام می‌شود، یا قبل از شیمی‌درمانی و یا بعد از آن.
منبع: webmd 

قسمت دوم را اینجا بخوانید

مردان این ۱۵ نشانه سرطان را جدی نمی‌گیرند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ