چرا کودکم در طول شب از خواب بیدار می‌شود؟

مهرناز زاوه
چرا فرزندم در طول شب نمی‌خوابد؟ این سوالی است که ذهن بسیاری از والدین کودکان دبستانی را به خود مشغول می‌کند. شاید تعجب‌برانگیز باشد، اما باید بدانید که هیچ کودک و یا بزرگسالی در طول شب خواب دائمی ندارد.

چرا فرزندم در طول شب نمی‌خوابد؟ این سوالی است که ذهن بسیاری از والدین کودکان دبستانی را به خود مشغول می‌کند. شاید تعجب‌برانگیز باشد، اما باید بدانید که هیچ کودک و یا بزرگسالی در طول شب خواب دائمی ندارد. بیدار شدن از خواب شبانه یک بخش طبیعی از چرخه خواب ماست، اما کسانی  که خوش‌خواب هستند، خوب می‌دانند که چطور بدون مشکل به ادامه خواب خود بپردازند. متاسفانه، تمام کودکان دبستانی قادر به کسب این مهارت نیستند. به عبارت دیگر، اگر فرزند شما برای ادامه خواب به شما یا مسائل دیگر وابستگی دارد، به این معنی است که مشکل خواب دارد و باید به آن رسیدگی شود.
البته باید بدانید که حتی خوش‌خواب‌ترین افراد نیز از بیداری‌های شبانه در امان نیستند. نگرانی‌های رایج در دوران مدرسه، مانند دعوت نشدن به جشن تولد هم‌کلاسی، ترس از امتحان، ترس از مرگ یا بلایای طبیعی می‌تواند چرخه خواب کودک را با مشکل مواجه سازد. کابوس بزرگ‌ترین خطری است که این کودکان را تهدید می‌کند. به همین ترتیب، هر گونه انحراف از روال عادی کودک -از قبیل تعطیلات، بیماری و یا حتی تغییر ساعت خواب- می‌تواند الگوی خواب معمول کودک را با تغییراتی مواجه کند.
چطور با این مسئله کنار بیاییم؟
ساعت 03:00 بامداد است و شما در خواب هستید. ناگهان، احساس می‌کنید چیزی به شما می‌خورد. سپس فشار نوک انگشت را احساس می‌کند. سعی می‌کنید آن را نادیده بگیرید و به خواب شبانه خود ادامه دهید. ولی در نهایت، هیچ چاره‌ای جز باز کردن چشم‌هایتان ندارید. قبل از اینکه از تخت برخیزید، می‌بینید کودک‌تان با پیژامه بالای سرتان ایستاده و این جمله آشنا را در گوش‌تان می‌گوید: «نمی‌تونم بخوابم!» اگر شما و همسرتان مشکلی با بیدار شدن‌های گهگاهی ندارید، مشکلی نیست. از سوی دیگر، هیچ آسیبی هم متوجه کودک نخواهد بود. اما اگر دائما مجبورید به کودک سرکشی کنید، باید به فکر راه‌حل باشید و از یک راهبرد صحیح برای رسیدگی به این مشکل استفاده کنید.
او را بغل کنید. بسیاری از کودکان حتی در سنین بالاتر نیز برای خوابیدن مشکل دارند. در این شرایط، اگر نتوانید سریعا او را به تخت برگردانید، مشکل است که کودک دوباره به خواب برود. راه‌حل: بهتر است بعد از اینکه کودک به خواب عمیق رفت، چیزهایی را که باعث به خواب رفتنش می‌شوند از اتاق بردارید تا اتاق خواب کودک به حالت قبلی برگردد.
مقاوم باشید. یک برنامه منسجم بریزید و به آن پایبند باشید. وقتی ساعت 03:00 صبح باشد، به راحتی ممکن است اسیر خواسته‌های کودک شوید. مهم نیست چقدر مخالف «با هم خوابیدن» باشید. اگر این کار به بهبود وضعیت کودک کمک می‌کند، باید هر دو هفته یک بار یا دو بار این کار را بکنید. از تخت خود بیرون آمده و او را تا اتاق خوابش همراهی کنید. او را ببوسید و از اتاق خارج شوید. سعی کنید هر چند بار که لازم است این روال را به صورت روزانه در پیش بگیرید تا برای کودک به یک عادت تبدیل شود.
مشکلات را با هم حل کنید. حالا که فرزند شما به اندازه کافی بزرگ شده و از عالم خیال بیرون آمده است، سعی کنید با او درباره نگرانی‌هایش صحبت کنید تا راه برطرف کردن آنها را بیاموزد. صحبت کردن درباره نگرانی‌های رومزه به او کمک می‌کند که از پس مشکلات خوابش برآید. با این حال، اگر او مدام کنار تختتان ظاهر می‌شود، سعی کنید به او مشاوره دهید تا متقاعد شود به تختش برگردد. 
از عوامل مشوق استفاده کنید. پاداش دادن می‌تواند راه بسیار خوبی برای تشویق یک کودک مقاوم به خواب باشد. برخی از والدین از این کار ابا دارند، چون فکر می‌کنند دارند به کودک رشوه می‌دهند. برای کودک، یاد گرفتن این مسئله که در تخت خود بماند کار سختی است؛ پس ارزش پاداش گرفتن را دارد. مثلا می‌توانید یک تقویم کارتونی برای فرزندتان بخرید تا دور روزهای خوبش خط بکشد.
از او بخواهید نقش خود را ایفا کند. برای بهبود وضعیت، از کودک بخواهید در فرآیند تصمیم‌گیری در مورد خواب مشارکت کند. با او وارد مذاکره شوید تا ساعت خوابش را تعیین کند. مثلا اگر او می‌خواهد هر روز ساعت 7 از خواب بیدار شود و شما می‌گویید ساعت 5، بهتر است با کمی مذاکره این تایم را به ساعت 6 برسانید.
سازش‌گر باشید. اتاق خواب خود را با کودک شریک شوید، اما او را به تخت خود راه ندهید. به او بگویید مشکلی برای بیرون خوابیدن ندارد، به شرط اینکه بتواند کنار راه‌پله یا روی زمین و درون کیسه خواب بخوابد. پس از گذشت چند شب، تشک گرم و نرم قبلی، او را به اتاق خوابش باز خواهد گرداند.
منبع: parenting 

عادات خواب کودکان نوپا

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ