آیا استاتین‌ها می‌توانند از بازگشت سرطان سینه جلوگیری کنند؟

مهرناز زاوه
محققان به تازگی دریافته‌اند که داروهای کاهنده میزان کلسترول می‌توانند تا ۵۰ درصد مانع از رشد سلول‌های سرطانی شوند.

روزی می‌توان با تجویز استاتین‌ها همراه با سایر روش‌های درمانی مانع از بازگشت یا عود کردن سرطان سینه در زنانی شد که از آن جان سالم به در برده‌اند. محققان به تازگی دریافته‌اند که داروهای کاهنده میزان کلسترول می‌توانند تا ۵۰ درصد مانع از رشد سلول‌های سرطانی شوند.
همانطور که می‌دانید هورمون استروژن می‌تواند به انتشار سرطان سینه در زنانی که از شایع‌ترین شکل آن یعنی «گیرنده استروژن مثبت» رنج می‌برند کمک کند. داروهای ضدهورمونی در سال‌های اخیر، آمار خوبی در زمینه میزان زنده ماندن به جا گذاشته است، اما برخی از افرادی که سرطان سینه ER-مثبت دارند حین درمان یا بعد از آن بیماری در آنها عود می‌کند. 
استاتین‌ها
اکثرا به منظور کاهش میزان کلسترول LDL به افراد داده می‌شود؛ در واقع همان چیزی که به کلسترول بد در خونشان معروف است. محققان در آزمایش‌های خود توانستند بدون استروژن، سلول‌های ER-مثبت را رشد دهند. آنها دریافتند که این سلول‌های سرطانی قادرند تا سوخت خود را از طریق تولید ملکول 25-HC تأمین کنند که آنها را قادر می‌سازد تا برخلاف کمبود استروژن، به رشد خود ادامه دهند. از طرفی آنها به این نتیجه رسیدند که وقتی مانع از این کار بشوند، انتشار سلول‌های سرطانی بین ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد. محققان می‌گویند که یافته‌های آنها باعث پررنگ شدن اسناد و شواهد درباره یک آزمایش بالینی به منظور ارزیابی این مسئله شده است که ایا استاتین‌ها می‌تواند باعث ارتقاء درمان‌های ضدهورمونی برای افرادی شود که از سرطان سینه ER-مثبت رنج می‌برند یا نه. 
یکی از محققان در این باره می‌گوید: «این کشف واقعا کشف مهمی است. در واقع این تحقیق توانسته فرصت مهمی را به منظور ارتقاء میزان کارایی داروهای پرکاربرد و شایع امروزی به دست دهد. می‌دانیم که بسیاری از زنان ترس این را دارند که مبادا سرطان سینه آنها مجددا عود کند، که خب باید گفت این مسئله تأثیر عمیقی بر توانایی آنها برای پیش رفتن و بهبود بعد از درمان دارد. این کشف باعث کاهش این نگرانی‌ها برای برخی از بیماران شده و به پزشکان این امکان را می‌دهد که اگر احتمال عود کردن سرطان وجود دارد، آن را مورد آزمایش قرار دهند.»
منبع: health

تـاثیـر این ویتـامین بـر بازماندگان سرطان سینه!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ