۸ روش هوشمندانه برای کاهش اضطراب جدایی کودکان پیش دبستانی

مهرناز زاوه
حتی پس از آنکه موفق شدید مسواک زدن روزانه، لباس پوشیدن، صبحانه خوردن، بستن بند کفش و نشستن در اتوموبیل را به فرزندتان یاد بدهید، یک چالش مهم هنوز باقی می‌ماند: خداحافظی با کودک و فرستادن او به مهد کودک.

حتی پس از آنکه موفق شدید مسواک زدن روزانه، لباس پوشیدن، صبحانه خوردن، بستن بند کفش و نشستن در اتوموبیل را به فرزندتان یاد بدهید، یک چالش مهم هنوز باقی می‌ماند: خداحافظی با کودک و فرستادن او به مهد کودک. شما می‌توانید با استفاده از این 8 ایده عالی اضطراب ناشی از جدایی کودک را به حداقل برسانید یا جلوی آن را بگیرید.
مقدمات را آماده کنید
بیشتر بچه‌ها برای خو گرفتن به شرایط جدید به زمان نیاز دارند؛ بنابراین اگر یک روز از مهد کودک زنگ بزنند و بگویند فرزندتان یک بند گریه می‌کند، جای تعجب ندارد. در صورت امکان، کودک را قبل از شروع کلاس‌ها به مهد ببرید تا با مدیر، مربیان و محیط مهد آشنا شود.
یک یادگاری مادرانه به او بدهید
برای کاهش درد جدایی یک یادگاری مادرانه مثل روسری، گردنبند یا دستبند به او بدهید تا در تمام طول روز آن را همراه خود داشته باشد. همچنین می‌توانید یک یادگاری مختص خداحافظی به او بدهید. مثلا موقع رفتن یک دستبند به مچ دستش ببندید و او را ببوسید تا بداند که به فکرش هستید. با این کار، هر وقت که احساس دلتنگی کرد یا مضطرب شد، می‌تواند دستبندش را به یاد شما ببوسد و از عشق شما در تمام طول روز بهره‌مند شود.
سیگنال درست را بفرستید
نحوه خداحافظی شما با کودک نقش به سزایی در شکل‌گیری رفتار او در مهد دارد. بنابراین نباید بگذارید کودک با ذهن پریشان و بدون آنکه او را در آغوش بگیرید و ببوسید، راهی مهد شود. بعضی از بچه‌ها از اینکه ببینند بلافاصله برگشتید و به داخل خانه رفتید، احساس تنهایی می‌کنند. سعی کنید مراسم خداحافظی را کوتاه برگزار کنید. مثلا او را ببوسید، در آغوش بگیرید و کوله‌اش را روی دوشش بگذارید. حتی زبان بدن نیز می‌تواند احساس اضطراب را به کودک منتقل کند. پس راست بایستید و لبخند بزنید.
به او یک عکس دسته‌جمعی بدهید
یک عکس دسته‌جمعی از آلبوم خانوادگی خود را به او بدهید تا در طول روز بتواند شما را تماشا کند. بهتر است با مربی مهد صحبت کنید که اجازه دهد کودک در مواقع لازم از عکس استفاده کند. دیدن چهره‌های آشنا در عکس به کودک آرامش می‌دهد و روز او را می‌سازد.
به روتین پایبند باشید
کودک پیش دبستانی شما ماه‌ها است که با خوشحالی به مهد کودک می‌رود. اما ناگهان یک روز قبل از خداحافظی می‌زند زیر گریه و به هق هق می‌افتد. دلیلش چیست؟ برگشت احساس اضطراب جدایی در کودکان پیش دبستانی اغلب به دلیل ایجاد یک تغییر محسوس مانند عوض شدن مربی مورد علاقه یا تغییر کلاس رخ می‌دهد. برای آرام کردن کودک در این شرایط باید روال روزانه را ادامه دهید تا کودک از اراده شما قوت قلب بگیرد و برای رفتن به مهد آماده شود.
بیشتر بیرون بروید
شاید داشتن بچه‌‌ای که موقع خروج شما از منزل از خود بی‌خود می‌شود و یا پرخاشگری می‌کند، بیرون رفتن را برای شما سخت یا غیر‌ممکن کند. اما همین کار کلید موفقیت شماست. شما می‌توانید با بیرون رفتن ناگهانی، او را برای مقابله با این احساس به چالش بکشید. مثلا وقتی همسرتان سر کار است، برای بیرون بردن سگ با کودک خداحافظی کنید و از خانه خارج شوید یا به همراه همسرتان برای شام بیرون بروید.
کاری انجام دهید که شدنی باشد
گاهی اوقات تنها چیزی که می‌تواند شما را از فرزند دلبندتان دور کند، این واقعیت است که باید برای کار از خانه بیرون بروید. فرستادن کودک به مهد کودک خیال شما را در محل کار راحت خواهد کرد. با مربی مهد صحبت کنید تا در کلاس با کودک کار کند و احساس اضطراب جدایی را از او بگیرد. استقبال کردن از بچه‌های دیگر، پخش کردن اسباب بازی بین سایرین و بستن درب کلاس بعد از رفتن والدین از جمله فعالیت‌هایی هستند که می‌توانند اضطراب کودک را کاهش دهند.
منبع: whattoexpect 

بچه‌ها پیش از رفتن به مدرسه یا مهدکودک باید چه چیزهایی بدانند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ