راه‌های کاهش تری‌گلیسرید خون

مهرناز زاوه
افزایش سطح کلسترول و تری‌گلیسرید خون می‌تواند به انسداد سرخرگ‌ها و احتمالا حمله قلبی یا سکته مغزی منجر شود. خوشبختانه، راه‌های بسیار زیادی برای کاهش سطح تری‌گلیسرید خون وجود دارد.

شاید چند کیلو وزن اضافه کرده‌اید. به همین دلیل، آزمایش خون‌تان نشان می‌دهد که تری‌گلیسیرید بالایی دارید. این چربی‌ها منبع انرژی بدن هستند، اما اگر سطحشان بیش از حد بالا برود، به قلب آسیب خواهند زد. افزایش سطح کلسترول و تری‌گلیسرید خون می‌تواند به انسداد سرخرگ‌ها و احتمالا حمله قلبی یا سکته مغزی منجر شود. خوشبختانه، راه‌های بسیار زیادی برای کاهش سطح تری‌گلیسرید خون وجود دارد.
چرا تری‌گلیسیرید اهمیت دارد؟
تری‌گلیسیرید بالا می‌تواند جزئی از روند یک بیماری رایج به نام سندرم متابولیک باشد. سایر اجزای این سندرم عبارتند از:
کلسترول«خوب» پایین
فشارخون بالا
چربی آوردن شکم
قندخون بالا
سندرم متابولیک تا حد زیادی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و دیابت را افزایش می‌دهد.
به غذایی که می‌خورید دقت کنید
اسپرسوی خامه‌ای، ساندویچ پنیر و آن چند اسکوپ بستنی که می‌خورید، می‌توانند تری‌گلیسیرید خون‌تان را بالا ببرند. اگر بیش از آنکه کالری می‌سوزانید، کالری دریافت کنید، سطح تری‌گلیسیرید خون‌تان افزایش خواهد یافت. غذاهای شیرین و غذاهای سرشار از چربی‌های اشباع مانند پنیر، شیر و گوشت قرمز نیز مضرند.
به قند «نه» بگویید
اگر تری‌گلیسرید بالایی دارید، باید زود به زود دندان‌‌هایتان را چک کنید. قندهای ساده، به ویژه فروکتوز (قند موجود در میوه)، باعث افزایش تری‌گلیسیرید می‌شوند. خوراکی‌های حاوی قند افزودنی مانند نوشابه، آب‌نبات، غلات صبحانه، ماست طعم‌دار و بستنی نیز از جمله عوامل افزایش‌دهنده سطح تری‌گلیسیرید هستند.
قند پنهان موجود در مواد غذایی را کشف کنید
به قند افزودنی روی برچسب مواد غذایی توجه کنید. شکر قهوه‌ای، شربت ذرت، کلمات منتهی به پسوند “OSE” (مانند دکستروز، فروکتوز، گلوکز، لاکتوز، مالتوز، ساکارز)، کنسانتره آب‌میوه، شربت نیشکر، عسل، مالت، و شکر خام از جمله مواردی هستند که باید از مصرف آنها اجتناب کنید.
تمرکز بیشتری روی فیبر داشته باشید
غذاهای تهیه شده با آرد سفید تصفیه‌شده را کنار بگذارید و به جای آنها از غلات سبوس‌دار استفاده کنید. با این کار، هم فیبر بیشتری دریافت می‌کنید و هم سطح تری‌گلیسیرید خون‌تان کاهش می‌یابد. مثلا برای صبحانه، به جای دونات یا غلات شیرین یک کاسه جوی پرک به همراه انواع توت بخورید. برای ناهار نیز بهتر است سالاد سبزیجات و لوبیا میل کنید.
چربی‌های مناسب بخورید
هر چقدر چربی کمتری بخورید، برایتان بهتر خواهد بود. مگر اینکه چربی مصرفی‌تان سالم باشد. آووکادو، گردو، مرغ بدون پوست، روغن کانولا و روغن زیتون از جمله مواد غذایی چرب و سالم هستند. از دریافت چربی‌های ترانس، که در غذاهای فرآوری شده، سیب زمینی سرخ‌کرده، کراکر، کیک و چیپس یافت می‌شود، خودداری کنید.
به جای گوشت قرمز ماهی بخورید
ماهی سرشار از چربی‌های امگا3 است که برای قلب مفید بوده و باعث کاهش تری‌گلیسیرید خون می‌شود. بنابراین دفعه بعدی که برای شام بیرون رفتید، به جای همبرگر یا استیک، ماهی بخورید. به باد داشته باشید که حداقل دو بار در هفته باید ماهی بخورید. ماهی قزل‌آلا، خال مخالی، شاه ماهی، تن و ساردین سرشار از امگا3 هستند.
دانه‌ها و سبزیجات زیر نیز حاوی امگا3 هستند:
گردو
تخم بذر کتان
اسفناج
کلمپیچ
کلم بروکسل
سبزی‌های سالادی
لوبیا
آیا به مکمل‌های امگا‌3 نیاز دارید؟
از پزشک‌تان بپرسید. مصرف کپسول‌های مکمل امگا‌3 می‌تواند به شما کمک کند. اما هر کسی نمی‌تواند از این کپسول‌ها استفاده کند. تا حد امکان، بهتر است از منابع طبیعی استفاده کنید تا دچار عوارض جانبی داروها و مکمل‌ها نشوید.
از مصرف نوشیدنی‌های شیرین خودداری کنید
یکی از ساده‌ترین کارهایی که می‌توانید برای کاهش تری‌گلیسیرید خون‌تان انجام دهید، این است که مصرف نوشیدنی‌های شیرین را کنار بگذارید. این نوشیدنی‌ها به واسطه وجود فروکتوز به عنوان یکی از عوامل اصلی افزایش تری‌گلیسیرید خون شناخته می‌شوند.
وزن کم کنید
داشته اضافه‌وزن، به خصوص در ناحیه دور کمر باعث افزایش تری‌گلیسرید می‌شود. یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای کاهش سطح تری‌گلیسرید خون انجام دهید، این است که اضافه‌وزن‌تان را کاهش دهید.
تحرک داشته باشید
اگر چند کیلو اضافه‌وزن دارید، سعی کنید با انجام تمرینات منظم آن را برطرف کنید تا از مزیت کاهش تری‌گلیسیرید خون خود بهره‌مند شوید. سعی کنید 5 روز در هفته به مدت 30 دقیقه ورزش کنید. مطمئن شوید که به اندازه کافی عرق کرده‌اید تا تری‌گلیسیرید خون‌تان 20 تا 30٪ کاهش یابد.
چک‌اپ را فراموش نکنید
انجام یک آزمایش خون ساده می‌تواند سطح تری‌گلیسیرید خون شما را نشان دهد. همچنین ممکن است پزشک با بررسی نتایج آزمایش به مشکلات دیگرتان نیز پی ببرد. بیماری‌های کلیوی، کم‌کاری تیروئید، دیابت و چاقی از جمله عواملی هستند که با این عارضه در ارتباطند.
عادات بدتان را تغییر دهید
اگر تغییر شیوه زندگی به اندازه کافی کمک نمی‌کند، ممکن است به دارو نیاز داشته باشید. فیبرات‌ها، نیاسین، استاتین و دوز بالای روغن ماهی چند گزینه رایج هستند. پزشک با بررسی چربی‌خون شما-تری‌گلیسیرید و کلسترول- بهترین راهبرد را برای حفاظت از قلب‌تان در پیش خواهد گرفت.
منبع: webmd 

غذاهای مضر برای تری گلیسیرید بالا

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ