نکاتی که باید قبل از مصرف ماسک صورت بدانید

پانته آ توتونپیان
استفاده از ماسک های صورت اصولی دارد که باید قبل و بعد از مصرف ماسک های صورت رعایت کنید. در این مطلب شما را راهنمایی می کنیم.

بعد از حمام یا شستن پوست، بهترین زمان استفاده از ماسک‌هاست. یعنی اول هر نوع آرایشی را از روی پوست‌‌تان پاک کنید. بعد در یک فضای مرطوب‌ و گرم مانند حمام قرار بگیرید تا منافذ صورت‌‌تان باز شود. بعد از حمام کردن هم، بهتر است صورت‌تان را لیف بزنید تا سلول‌ های مرده از روی آن پاک شده و راه برای ورود ترکیبات فعال باز شود.

بهترین زمان استفاده:

اگر استفاده از ماسک صورت قبل یا بعد حمام فکر شما را نیز درگیر کرده به احتمال زیاد اطلاعات متناقضی را در اینترنت مشاهده کرده اید. کلید این پاسخ بستگی به نوع ماسک مورد استفاده و نوع پوست دارد و لزوما بر اساس زمان بندی نیست.

به گزارش هلث لاین، درباره کارایی نوع ماسک ها قبل یا بعد از دوش هر چه بیشتر اطلاعات کسب کنید پوست شفاف تر و صاف تری خواهید داشت.

بیشتر بخوانید:برای رفع دلتنگی چه کارهایی انجام دهیم؟

نحوه استفاده:

لایه‌ای ضخیم از ماسک (به خصوص ماسک‌های مرطوب‌کننده) را روی پوست صورت و گردن بمالید تا آنچه پوست نیاز دارد، جذب کند. می‌‌توانید از سمت پایین به بالا برای کشیدن پوست به سمت بالا و وارد کردن مواد فعال به عمق پوست، صورت و گردن را ماساژ دهید.به این مسئله توجه داشته باشید که نباید مواد را به اطراف چشم که پوست آن بسیار نازک است بمالید چون در این صورت احتمال تورم و تحریک پوست وجود دارد.

هدف ماسک صورت بستگی به نوع آن دارد. برخی از ماسک ها برای خشک کردن چربی اضافی (روغن) در انواع پوست مختلط و چرب طراحی شده اند در حالی که برخی دیگر رطوبت از دست رفته را در پوست خشک جبران می کنند.

برخی ماسک های صورت رنگ ناهموار پوست را درمان می کنند و برخی دیگر حاوی لایه بردار برای حذف سلول های مرده پوست موثر هستند. صرف نظر از نوع ماسک چند مرحله کلیدی برای استفاده صحیح از آن وجود دارد:

نخست صورت خود را با پاک کننده معمول خود تمیز کنید.

ماسک را به صورت یک لایه نازک و یکنواخت در سراسر صورت خود بمالید. از استفاده آنها دور چشم ها و لب ها خودداری کنید، همچنین می توانید لایه را تا گردن و قسمت دکلته بدن خود گسترش دهید.

برخی از ماسک ها نیاز دارند محصول را برای چند ثانیه روی پوست ماساژ دهید که این کار بیشتر برای محصولات لایه برداری اعمال می شود. اگر در این باره مطمئن نیستید دستورالعمل های موجود روی محصول را از قبل بخوانید.

بسته به دستورالعمل محصول 5 تا 20 دقیقه صبر کنید. به طور کلی ماسک های خشک کننده برای پوست های چرب برای مدت کوتاهی باقی می مانند در حالی که ماسک های آبرسان و ضدپیری مدت طولانی تری – برخی اوقات یک شب – باقی می مانند.

با آب ولرم و نه داغ صورت خود را بشویید، برای پاک کردن راحت تر از یک دستمال نرم استفاده کنید.

تونر، سرم، مرطوب کننده و ضدآفتاب معمولی خود را نیز استفاده کنید.

میزان استفاده از ماسک صورت بستگی به نوع پوست دارد. ماسک های ضدپیری چند بار در هفته استفاده می شوند در حالی که ماسک های مخصوص پوست های چرب 2 تا 3 بار  در هفته استفاده می شود. ماسک های آبرسان نیز چند بار در هفته مورد استفاده قرار می گیرند. در صورت داشتن پوست حساس ممکن است شما باید هفته ای یکبار از ماسک صورت استفاده کنید.

 چند ماسک با هم؟

مسلما هم‌زمان نمی‌توانید از چند ماسک استفاده کنید اما از آنجا که پوست نیازهای متفاوتی دارد که ممکن است یکی دو تا از آن در یک ماسک وجود داشته باشد، می‌توانید بر حسب نیاز خود مثلا 3نوع ماسک مرطوب ‌کننده، روشن‌کننده و جوان‌کننده را انتخاب کنید و در طول هفته به نوبت از آن‌ها استفاده کنید البته هرگز پشت سر هم از 2 ماسک استفاده نکنید زیرا پوست نیازمند زمانی برای دریافت مواد فعالی است که روی آن نشسته است. اگر پوست چرب یا مخلوطی دارید ماسک آب‌ رسان را روی گونه و گردن و همزمان ماسک پاک‌کننده را روی پیشانی، بینی و چانه بمالید.

آیا ماسک صورت باید قبل یا بعد از حمام استفاده شود؟

در حالی که ماسک هفتگی به علاوه می تواند برای مراقبت کلی از پوست مهم باشد افزودن آن به عنوان یک مرحله اضافی می تواند زمان بر باشد. شاید شنیده باشید می توانید با گنجاندن ماسک خود در برنامه حمام در وقت خود صرفه جویی کنید. این به طور قطع راهی مناسب برای استفاده از ماسک صورت است با این حال، چند مورد وجود دارد.

نخست باید مطمئن شوید قبل از استفاده از ماسک صورت خود را تمیز کنید تا آلودگی های سطح، روغن و آرایش از بین برود. این کار را می توان به دو روش مختلف انجام داد. می توانید صورت خود را در سینک ظرفشویی بشویید و ماسک خود را قبل از حمام استفاده کنید یا اینکه می توانید صورت خود را زیر دوش بشویید و ماسک خود را در آنجا بمالید.

ماسک را در حالی که بقیه کارهای روزمره خود را انجام می دهید روی صورت داشته باشید. با این حال، در مورد روش دوم این نکته وجود دارد که شما نمی توانید ببینید چگونه ماسک را به طور یکنواخت در حمام روی صورت مالیده اید و ممکن است آب قبل از پایان زمان مورد نظر آن را پاک کند.

گزینه دیگر دوش گرفتن سپس شستن صورت و استفاده از ماسک است. این روش به ویژه با ماسک های تمیز کننده عمیق برای پوست های چرب و مختلط مانند ماسک های ساخته شده از گل و ذغال خوب کار می کند. دوش گرفتن ابتدا اجازه می دهد تا منافذ پوست با آب گرم و بخار باز شده و پوست را برای پاکسازی عمیق تر آماده کند.

در صورت داشتن پوست خشک تر بهتر است قبل از دوش گرفتن از ماسک استفاده کنید. این روش به رطوبت ماسک و دوش کمک می کند. حتماا بلافاصله پس از بیرون آمدن از حمام از مرطوب کننده های حاوی نرم کننده استفاده کنید.

هنگام استفاده از ماسک بدون دوش گرفتن کافی است دستورالعمل محصول و همچنین مراحل بالا را دنبال کنید.

ماسک های ورقه ای کمی متفاوت استفاده می شوند. همیشه باید این موارد را قبل از بقیه کارهای معمول مراقبت از پوست خود اعمال کنید. با این حال، محصولی که پس از برداشتن ماسک باقی می ماند قرار است روی پوست ماساژ داده شود، بنابراین باید بعد از حمام این کار را انجام دهید تا به طور تصادفی آن را آبکشی نکنید.

استثناء دیگر ماسک درمانی یک شبه است. این ماسک ها که از نام شان پیداست باید یک شب روی پوست بماند و صبح صورت خود را بشویید. برای استفاده از این نوع ماسک ها می توانید روال عادی پوست خود را انجام دهید سپس آخرین مرحله ماسک بزنید.

برخی اوقات از ماسک یک شبه به جای مرطوب کننده شب استفاده می شود که بستگی به میزان خشکی پوست دارد. ماسک های شبانه ضخیم تر و کرمی تر هستند و به طور معمول برای انواع پوست های خشک تا معمولی طراحی می شوند.

زمان شستن ماسک:

عموما بین ۱۰ تا نهایتا ۲۰ دقیقه زمان کافیست تا ماسک روی صورت بماند. البته اگر از ماسک آب‌‌رسان استفاده می‌‌کنید یا تقویت‌‌کننده، می‌توانید مدت زمان بیشتری آن را روی صورت باقی بگذارید اما در مورد ماسک‌‌های تمیز‌کننده یا روشن‌کننده که به‌طور آماده از داروخانه می‌خرید باید حتما به زمان معین نوشته شده روی بسته توجه کنید چون در غیر این صورت احتمال آسیب‌دیدن پوست وجود دارد. اگر این نوع ماسک‌ها را به موقع از روی پوست پاک نکنید، حس گزش و سوزش خواهید کرد.

چند وقت‌ یک بار:

فقط اگر در آب و هوایی خیلی گرم، سرد یا خشک زندگی می‌کنید و پوست‌‌تان خشک شده، می‌توانید روزانه از ماسک‌‌های مرطوب‌‌کننده استفاده کنید؛ در غیر این صورت هفته‌ای ۲ بار کافیست.

نوع پوست خود را بشناسید

استفاده از ماسک صورت قبل یا بعد از دوش گرفتن بستگی به نوع پوست و محدودیت های زمانی دارد. پاسخ همچنین به نوع ماسک مورد استفاده ارتباط زیادی دارد. با دانستن چند قانون کلی بهتر می توانید ماسک خود را به مراحل مراقبت از پوست خود اضافه کنید و همه مزایای روشن کننده پوست را بدست آورید.

مترجم: الهه زارعی

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ