چرا دست و پایم می‌خارد؟

مهرناز زاوه
وقتی که دست و پاها می‌خارند، درمان درست می‌تواند تا حدودی به شما کمک کند؛ هر چند که نوع درمان به دلیل به وجود آمدن مشکل نیز بستگی دارد.

وقتی که دست و پاها می‌خارند، درمان درست می‌تواند تا حدودی به شما کمک کند؛ هر چند که نوع درمان به دلیل به وجود آمدن مشکل نیز بستگی دارد. این مشکل شاید به دلیل خشک شدن پوست بر اثر سردی آب و هوا در فصل سرما باشد و یا به دلیل مالیدن بسیار به وجود آمده باشد. ولی گاهی اوقات، خارش دست و پا می‌تواند نشانه یک بیماری جدی باشد.

آیا ممکن است علت پسوریازیس باشد؟

بله؛ پسوریازیس سبب خارش دست و پا می‌شود. این عارضه بر اثر رشد بیش از حد و سریع سلول‌های پوست اتفاق می‌افتد. این یک بیماری طولانی‌مدت است که معمولا در خانواده‌ها رخ می‌دهد و خارش کف دست‌ و پاها یک علامت شایع این بیماری است.

علائم بیماری پسوریازیس عبارتند از:

  • تکه‌های پوست قرمز، برجستگی‌های پر از چرک و یا فلس‌های نقر‌ه‌ای
  • مفاصل دردناک، متورم و یا سفت
  • درد در ناحیه تحت تاثیر
  • خارش در مکان‌های دیگر مانند آرنج، زانو، کمر و صورت

آیا ممکن است علت اگزما باشد؟

بله؛ اگزما نیز سبب خارش دست و پا می‌شود. اگزما اصطلاحی برای گروهی از بیماری‌هاست که سبب التهاب شدن پوست می‌شود. اگزما انواع مختلف دارد که می‌تواند در هر جای بدن رخ دهد. اما یک نوع آن، به نام درماتیت دیس‌هیدروتیک، تنها روی دست و پا تاثیر می‌گذارد.

علائم دیس‌هیدروتیک علاوه بر نیاز به خارش، عبارتند از:

  • تاول تمیز
  • پوست ترک‌خورده و قرمز
  • پوست فلس‌دار

آیا گال (جَرَب) می‌تواند عامل خارش دست و پا باشد؟

یک حشره‌ی هشت-پا که جَرَب انسانی نامیده می‌شود، منبع این بیماری‌ شایع پوستی است. این حشره کوچک در لایه بالایی پوست فرورفته، در آنجا تخم‌گذاری می‌کند و باعث شیوع بیماری گال می‌شود. این بیماری در مناطقی که در طول زمان تماس پوست به پوست زیادی صورت می‌گیرد، بیشتر احتمال بروز دارد. خارش دست و پا در نوزادان و بچه‌های کوچک و دارای گال وجود دارد، اما در بزرگسالان رخ نمی‌دهد.

علائم گال عبارتند از:

  • خارش، در تمام بدن و یا نقاط خاص مانند مچ دست، آرنج، زیر بغل و نوار بین انگشتان
  • بثورات جوش‌دار
  • تاول‌های کوچک و فلس‌دار
  • زخم
  • سوراخ‌های سفید مایل به خاکستری که خط خطی به نظر می‌رسد

آیا ممکن است دیابت موجب خارش دست و پا شود؟

گاهی اوقات اولین نشانه ابتلا به دیابت مشکل پوستی است؛ یکی از این مشکلات پوستی، اروپتیو اگزانتوماتوزیس است که می‌تواند سبب خارش دست و پاها شود. این عارضه در اثر دیابت خارج از کنترل، ایجاد می‌شود و با درمان دیابت از بین می‌رود. همچنین می‌تواند در دست، پاها و باسن خارش ایجاد کند.

سایر نشانه‌های اروپتیو اگزانتوماتوزیس عبارتند از:

  • برآمدگی‌های زرد و کوچک روی پوست
  • قرمزی در اطراف برجستگی‌ها
  • کلسترول بالا

آیا آلرژی می‌تواند سبب خارش دست و پا ‌شود؟

پوست شما می‌تواند به چیزی که لمس کرده‌اید یک واکنش آلرژیک نشان دهد. علائم ممکن است تا چند ساعت بعد از تماس با ماده آلرژی‌زا ظاهر نشوند. وقتی علائم ظاهر شد ممکن است احساس خارش کنید و با علائمی از این دست مواجه شوید:

  • راش
  • پوست بسیار خشک
  • سوزش و گزش
  • کهیر
  • تاول

چطور می‌توان خارش را متوقف کرد؟

به طور کلی، درمان به عامل خارش در دست و پاها بستگی دارد. پماد، کرم و لوسیون می‌توانند به درمان پوست خشک کمک کنند. اگر بدن‌تان به درمان پاسخ نداد، با یک پزشک مشورت کنید.

درمان یک واکنش آلرژیک ممکن است به آنتی هیستامین یا کورتیکواستروئیدها نیاز داشته باشد؛ داروهایی که حتما به نسخه پزشک نیاز دارند. برخی از محصولات درمان گال سبب کشتن انگل‌ها در بدن می‌شوند. مشکلات پوستی مانند پسوریازیس و یا اگزما اغلب نیاز به یک برنامه درمانی طولانی‌مدت دارند. با این حال، علت هرچه باشد نباید به خارش دادن پوست‌تان عادت کنید. چون با این کار در معرض خطر عفونت شدید قرار می‌گیرید.

گیاهان تحریک کننده و خارش‌آور

حتی باتجربه‌ترین باغبان‌ها نیز برای مقابله با گیاهان محرک که باعث ایجاد بریدگی، گزش و خارش پوست می‌شوند، به مهارت‌های ویژه نیاز دارند. در این مطلب به معرفی چند راه برای از بین بردن درد و ناراحتی ناشی از گیاهان خارش‌آور می‌پردازیم.

کاکتوس به وضوح یک گیاه محرک است. البته گیاهان ظریف‌تری هم وجود دارد که کمتر از کاکتوس محرک نیستند. برخی از آنها صرفا پوست را تحریک می‌کنند. تیغ، خار و لبه‌های برنده از جمله عواملی هستندکه باعث تحریک‌پذیری پوست می‌شوند و ایجاد خارش و سوزش می‌کنند.

گیاهانی که باعث خراشیدگی و تحریک پوست می‌شوند، معمولا ویژگی‌های زیر را دارند:

لبه‌تیزها یا برگ‌های نوک‌تیز؛ گیاهانی مانند آگاو یا درخت یوکای آمریکایی دارای برگ‌های سوزنی تیز هستند که تماس با آنها می‌تواند باعث ایجاد بریدگی یا سایش پوست شود. برخی گیاهان زینتی مانند پامپاس گراس نیز لبه تیغ‌مانند و تیزی دارند که به راحتی می‌تواند پوست شما را تکه تکه کند.

خار؛ جای تعجب ندارد. بوته‌های رز و گل کاغذی تنها دو نمونه از گل‌های خارداری هستند که باعث بریدگی و خراشیدن پوست می‌شوند.

برآمدگی و برجستگی؛ با یک نگاه به کاکتوس می‌شود فهمید که باید از آن فاصله گرفت. اما برخی از انواع کاکتوس‌ها مانند گلابی خاردار، پوشش مو-مانندی دارند که لطیف به نظر می‌رسد. اما با لمس آنها دچار بریدگی و خراشیدگی پوست می‌شوید.

ساقه و برگ مویی؛ این موهای ریز بر روی ساقه و برگ گیاهانی مانند گل گاو زبان دیده می‌شوند که گاهی اوقات در پخت و پز استفاده می‌‌شوند. از آنجایی که این گیاهان بی‌ضرر به نظر می‌رسند، ممکن است با بی‌توجهی به آنها دست بزنید و دچار سوزش و خارش شوید.

الیاف محرک ذره‌بینی؛ باغبان‌ها اغلب از اینکه پیازهای گل لاله باعث خراشیدگی پوست می‌شوند متعجب می‌شوند. از آنجایی که این الیاف بسیار کوچک هستند، ممکن است فکر کنید برایتان خطری ندارند. اما اگر به آن دست بزنید، متوجه خواهید شد که این الیاف به شدت تحریک‌کننده و باعث سوزش و خارش پوست می‌شوند.

درمان سوزش و خارش پوست

تیغ و خار می‌توانند باعث ایجاد بریدگی در سطح پوست شوند. قرار گرفتن در معرض موهای ریز و الیاف ذره‌بینی نیز می‌تواند به قرمز شدن، تورم، درد یا خارش پوست منجر شود. اگر دچار التهاب شدید، باید بدانید که روش‌های زیادی برای درمان وجود دارد. اولین قانون، جلوگیری از تحریک بیشتر است. هر زمان که دیدید پوست‌تان تحریک شده، باید مثل فرزندتان از آن مراقبت کنید.

زخم را تمیز کنید. پوست خود را با آب و صابون ملایم بشویید. از لمس کردن پیچک دیواری و استفاده از الکل صنعتی نیز خودداری کنید، چون باعث تحریک بیشتر می‌شوند.

تیغ و خار باقی‌مانده بر سطح پوست را بردارید. از یک موچین مناسب برای برداشتن خارهای قابل مشاهده استفاده کنید. برای موهای کوچک می‌توانید از یک نوار سلفون برای لایه‌برداری استفاده کیند. در صورتی که موفق به جدا کردن عوامل محرک نشدید، کمی چسب روی پوست بریزید و یک لایه گاز استریل روی آن بگذارید. 30 دقیقه صبر کنید و سپس گاز را بردارید. با این کار از شر عوامل محرک خلاص خواهید شد.

درد و خارش را تسکین دهید. یک روش ساده برای تسکین پوست تحریک‌شده این است که از کمپرس سرد استفاده کنید. برای این کار می‌توانید یک لیف حمام تمیز بردارید و آن را در آب یخ بگذارید. سپس لیف خیس را به مدت 15 دقیقه روی پوست خود مالش دهید. همچنین می‌توانید از کرم هیدروکورتیزون یا آنتی هیستامین نیز استفاده کنید تا از شر خارش و ناراحتی رها شوید.

پوست خود را با استعمال کرم مرطوب‌کننده تسکین دهید. اگر پوست‌تان دچار برش یا خراش شده است، کمی وازلین به اطراف محل بریدگی بزنید. مرطوب نگه داشتن محل زخم کمک می‌کند که زخم‌تان در سریع‌ترین زمان ممکن بهبود یابد.

محل زخم را بانداژ کنید. بانداژ از محل زخم در طول روز محافظت می‌کند. شما می‌توانید بانداژ را شب‌ها قبل از خواب باز کنید تا محل زخم هوا بخورد.

به نشانه‌های عفونت توجه کنید. اگر پوست‌تان دچار یک خراش عمیق شد، آن را زود به زود کنترل کنید تا در صورت بروز عفونت سریعا درمان را آغاز کنید.

اگر پوست تحریک شده به درستی درمان نشود، ممکن است چرک کند یا ظرف مدت چند روز به شدت قرمز شود. امری که در نهایت باعث عفونت خواهد شد. در صورت بروز عفونت، حتما به معاینه پزشک نیاز خواهید داشت.

جلوگیری از التهاب ناشی از گیاهان محرک

وقتی پای پیشگیری به میان می‌آید، باید چشم‌هایتان را باز نگه دارید. برخی از گیاهان محرک به صورت ناخودآگاه با پوست شما تماس برقرار می‌کنند. آسیب دیدن در این موارد لزوما به معنای این نیست که برگ‌های نوک‌تیز یا تیغ‌دار یک درخت آگاو با پوست‌تان برخورد کند.

منبع: webmd

با خارش غیرقابل‌کنترل گوش‌ چه کنیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ