چگونه از یک حمله قلبی حاد جان سالم به در ببریم؟

مهرناز زاوه
حمله قلبی زمانی رخ می‌دهد که خون کافی به بخشی از عضله قلب نرسد. هرچه درمان این مشکل بیشتر طول بکشد، میزان آسیب به عضله قلب هم بیشتر خواهد بود.

حمله قلبی زمانی رخ می‌دهد که خون کافی به بخشی از عضله قلب نرسد. هرچه درمان این مشکل بیشتر طول بکشد، میزان آسیب به عضله قلب هم بیشتر خواهد بود. اما از کجا می‌توان فهمید که کسی دچار حمله قلبی خواهد شد؟ نکته مهمی که باید مد نظر قرار داد، تفاوت بین حمله قلبی و ایست قلبی است. وقتی کسی دچار حمله قلبی می‌شود، هنوز آگاه و هوشیار بوده و ممکن است درد سینه و یا علائم دیگری داشته باشد. وقتی فردی ناگهان دچار ایست قلبی می‌شود، ضربان قلب او به شکل غیرمنتظره‌ای متوقف شده و خون دیگر در بدن و مغز او پمپاژ نخواهد شد. این فرد قدرت آگاهی و هشیاری خود را از دست می‌دهد و می‌میرد. مرگ این افراد ظرف چند دقیقه رخ می‌دهد.

پیش از آنکه در چنین مواقعی اورژانس برسد، بهتر است این اقدامات را برای افرادی از این دست انجام دهید.

۱.میزان فشار به قلب را کاهش دهید

اگر فرد هنوز هوشیار بوده و دچار حمله قلبی شده است، ‌او را در وضعیت مساعد و مطلوبی قرار دهید؛ وضعیتی نیمه‌نشسته، با زانوهای خم‌شده و سر و شانه‌هایی که به خوبی تحت پوشش باشد تا میزان فشار به قلبش کاهش پیدا کند. تنگی لباس سمت گردن،‌ سینه و کمرش را کم و شل کنید.

۲.به او آسپیرین بدهید تا بجود و بخورد

اگر فرد به طور کامل آگاه و هوشیار باشد، یک دُز کامل (۳۰۰ گرم) از بسته آسپیرین به او بدهید. حتما از او بخواهید تا آن را به آرامی بجود چون این کار باعث می‌شود قرص به آرامی حل شده و تا به معده برسد سریعا جذب خون شود. آسپیرین می‌تواند لخته‌های خون را تجزیه کرده و میزان آسیب به عضلات را حین حمله قلبی کاهش دهد.

۳.به دنبال یک دستگاه الکتروشوک اتوماتیک بیرونی باشید

این دستگاه‌ها طوری طراحی شده‌اند تا در فضای عمومی به فرد کمک کند. برای استفاده، پدهای آن را بر حسب توضیحات روی دستگاه به بدن فرد وصل کرده و بعد نوار سخنگوی دستگاه، مراحل را به شما خواهد گفت. اگر بیماری فرد در وضعیت اضطراری باشد، دستگاه به فرد شوک وارد می‌کند. حتی اگر حال فرد خوب شد، در آن لحظه بگذارید دستگاه در طول مدت کارش روشن بماند و پدها هم به بدن فرد چسبیده باشد.

منبع: thehealthsite

چربی کدام ناحیه از بدن بیشتر باعث بروز بیماری قلبی می‌شود؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ