غذاهایی که شما را در وضعیت روحی بدی قرار می‌دهند

مهرناز زاوه
نه تنها بین آنچه مصرف می‌کنید و سلامت فیزیکی شما رابطه‌ای وجود دارد، بلکه این مسئله با سلامت احساسی و روانی شما هم مرتبط است.

جمله معروفی هست که می‌گوید: بگذارید غذایتان، داروی شما باشد و دارویتان، غذای شما. نه تنها بین آنچه مصرف می‌کنید و سلامت فیزیکی شما رابطه‌ای وجود دارد، بلکه این مسئله با سلامت احساسی و روانی شما هم مرتبط است. نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که این مسئله هم‌چون یک خیابان دوطرفه است: غذاها به طور مستقیم بر خواص شیمیایی مغز تأثیر می‌گذارند (حتی به طور موقت) اما خلق و خو و روحیه هم بر گزینه‌های غذایی تأثیرگذارند. در اینجا می‌خواهیم به برخی از این گزینه‌ها اشاره کنیم و از شما می‌خواهیم تا درباره انتخاب‌شان تجدیدنظر کنید.

۱.سوداها

سوای این‌که این نوشیدنی‌های سمی باعث بر هم خوردن وضعیت روحی و خلق و خویتان می‌شوند، حاوی قندهای ساده‌ای هستند که بلافاصله جذب خون شده و همین باعث افزایش سریع انرژی و بعد بر هم خوردن این نمودار خواهد شد و بر کنترل قند خون، سطح انرژی و روحیه تأثیر می‌گذارد. فراموش نکنید که سوداهای رژیمی بدون کالری هم بسیار مضرند که یکی از دلایل ضررشان، وجود ماده آسپارتام مرتبط با سرطان در آن است.

۲ و ۳. آبمیوه‌های با قند زیاد و نوشیدنی‌های انرژی‌زا

عصاره‌ میوه‌ها سرشار از قند هستند. وقتی بحث میزان قند پیش می‌آید، آنها بسیار شبیه نوشیدنی‌های سودا هستند. تأثیر میزان بالای قند آنها مشابه است؛ قندها در جریان خون پخش شده و باعث افزایش انرژی خواهند شد، اما در نهایت به سطح بسیار پایینی می‌رسد و فرد احساس خستگی و افسردگی خواهد داشت.

۴.روغن گیاهی

روغن گیاهی سرشار از چربی‌های صنعتی افزایش دهنده التهاب در بدن بوده و میزان زیادی اسیدهای چرب امگا۶ دارد که می‌تواند با مسدود کردن اسیدهای چرب امگا۳ که ارتقاء‌دهنده سطح روحی و سازنده مغز است، در وضعیت روحی و خلق و خوی شما اختلال ایجاد کند. توصیه می‌شود به‌جای آن از روغن زیتون و یا روغن حیوانیِ گاو‌های علف‌خوار استفاده کنید چرا که حاوی ترکیبات ضدسرطانی بوده و می‌تواند چربی‌های شکمی را از بین برده و خطر حملات قلبی را هم کاهش دهد.

۵.کالباس و گوشت

گوشت‌های بسته‌بندی‌شده مثل ژامبون، سوسیس دودی، هات داگ و حتی بوقلمون حاوی میزان زیادی نیترات‌های جذب‌کننده انرژی و تغییردهنده خلق و خو بوده و از طرفی مواد نگهدارنده، مواد رنگی و افزودنی زیادی دارند که منجر به تغییرات روحی، ماندن آب در بدن و تورم شکم و سردرد خواهند شد. توصیه می‌شود به جای آنها بوقلمون یا سینه مرغ را بپزید و نوش جان کنید.

۶.بادام‌زمینی نمکی

توصیه می‌شود بادام‌زمینی نمکی را از رژیم‌ غذایی‌تان حذف کنید. اکثر بادام‌های زمینی‌ای که می‌خرید حاوی میزان زیادی سدیم بوده و اغلب افزودنی غذایی‌ای به نام MSG دارند که خودش طعم‌دهنده صنعتی بوده و باعث می‌شود بعد از مصرف فرد احساس افسردگی، ضعف، خستگی و اغلب تغییرات خلقی شده یا سردرد داشته باشد. برخی تحقیقات نشان می‌دهد رزماری گیاهی است که پتانسیل بالایی برای محافظت از مغز دارد، بنابراین توصیه می‌شود آجیل خام خود را با مقداری رزماری و کمی نمک مخلوط کرده و بعد آنها را تفت داده و بخورید.

۷.غذاهای پخته

خوراک‌های سنتی پخته مانند شیرینی‌ها، کیک‌ها و انواع پای سیب هم حاوی میزان زیادی قندهای تصفیه‌شده و روغن‌های اشباع‌کننده هستند که تمامشان منجر به این می‌شوند که فرد دچار احساس سنگینی، خواب‌آلودگی، افسردگی و تغییرات خلق و خو شود. در شرایطی که باید همیشه مراقب زیاده‌روی در خوردن شیرینی‌ها باشید، این میان گزینه‌های به مراتب خوشمزه‌تر و سالم‌تری هم بر اساس ترکیبات مغذی موجود در آنها وجود دارد.

۸.مارگارین

مارگارین حاوی میزان زیادی چربی‌های فرآوری‌شده اشباع‌ است که با چربی در گزینه‌های سالمی مانند روغن زیتون، آجیل و آووکادو تفاوت دارد. مصرف مارگارین می‌تواند منجر به بر هم خوردن تعادل روحی شده و به تغییرات شدید خلق و خو و افزایش وزن بیانجامد.

۹.سیب زمینی سرخ‌کرده

سیب‌زمینی سرخ‌کرده سرشار از کربوهیدرات تصفیه‌شده، چربی‌های اشباع‌شده و مقدار زیادی نمک است. این مسئله می‌تواند خلق و خوی شما را به هم بزند. کربوهیدرات تصفیه‌شده، ‌چربی‌های اشباع‌شده و نمکی که در سیب‌زمینی سرخ‌کرده سنتی وجود دارد می‌تواند میزان انرژی را افزایش دهد، و در شرایطی که یک نفر ممکن است احساس خوبی از خوردن آن داشته باشد، یک نفر هم ممکن است احساس کسلی، خستگی و سرگشتگی پیدا کند.

۱۰.غذاهای کنسروی

زمانی که می‌خواهید غذاهای کنسروی بخرید، میزان سدیم تنها چیزی نیست که باید به آن توجه داشته باشید. وقتی چنین غذاهایی می‌خرید، حتما روی برچسبش را بخوانید تا مطمئن شوید که بدون BPA (بیسفنول A) باشد؛ چرا که این ماده افزودنی شیمیایی، می‌تواند اختلالات مزمن خلقی زیادی مانند افسردگی یا تشویش را به همراه داشته باشد.

۱۱.گندم

گندم در بسیاری از افراد باعث بر هم خوردن خلق و خو خواهد شد، حتی اگر فکر کنند که معده‌شان توانایی کنترل آن را دارد. گلوتن یکی از عوامل مضر کاهش‌دهنده کیفیت خلق و خو در گندم است. سوای آسیبی که به روده می‌رساند، تماس با گلوتن هم می‌تواند در بین سایر واکنش‌های نامطلوب مرتبط با التهاب، منجر به «مغز مه‌آلود» شود.

منبع: eatthis

 

راه هایی برای غلبه بر افسردگی فصلی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ