هرآنچه باید درباره الکترولیز موهای زائد بدانید

مهرناز زاوه
بسیاری از نقاط بدن از جمله ابروها، صورت، شکم، ران، سینه و پاها از طریق الکترولیز درمان می‌شوند. به طور کلی، الکترولیز عوارض جانبی خاصی ندارد، اما گاهی اوقات به طور موقت باعث قرمز شدن خفیف پوست می‌شود.

الکترولیز روشی است که برای از بین بردن موهای زائد صورت و بدن به کار گرفته می‌شود. دستگاه‌های الکترولیز امروزی از انرژی شیمیایی یا گرمایی برای زدودن موهای زائد استفاده می‌کنند. برای این کار، یک پروب بسیار نازک وارد فولیکول‌ها شده و موهای زائد را برمی‌دارد.

بسیاری از نقاط بدن از جمله ابروها، صورت، شکم، ران، سینه و پاها از طریق الکترولیز درمان می‌شوند. به طور کلی، الکترولیز عوارض جانبی خاصی ندارد، اما گاهی اوقات به طور موقت باعث قرمز شدن خفیف پوست می‌شود.

چه عواملی باعث رشد موهای زائد می‌شوند؟

رشد موها در نتیجه عوامل ارثی و سطوح هورمون‌هاست. همچنین داروها، روش‌های موزدایی موقت و بیماری‌های خاص نیز می‌توانند محرک رشد موهای زائد باشند. درمان الکترولیز می‌تواند در صورت وجود مو در محل‌هایی که مورد انتظار نیستند، مثل لب بالایی خانم‌ها، چانه و خطوط بیکینی، انتخاب شود.

الکترولیز به چند جلسه درمان نیاز دارد؟

عوامل بسیاری بر رشد موها تاثیر دارند. مجموع جلسات لازم برای برداشت دائم موهای زائد از یک نقطه خاص از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اکثر افراد بسته به نیاز، هفته‌ای یک بار یا یک هفته در میان مراجعه‌ می‌کنند. اما موهای زائد پس از اتمام جلسات برای همیشه از بین خواهند رفت. به طور معمول، هر جلسه حدود ۲۵ دقیقه تا 1 ساعت طول می‌کشد.

باورهای نادرست درباره الکترولیز موهای زائد

باور نادرست: الکترولیز خیلی درد دارد؛ در اکثر موارد الکترولیز ناراحتی بسیاری به همراه نخواهد داشت. روش‌های نوین الکترولیز این ناراحتی را به خارش صرف تبدیل کرده‌اند. در برخی موارد از یک کرم بی‌حسی موضعی نیز استفاده می‌شود.

باور نادرست: اثر موچین‌های برقی دائمی است؛ سازمان غذا و دارو و انجمن پزشکی آمریکا تنها الکترولیز را به عنوان روشی دائمی برای برداشت موهای زائد می‌شناسند. برخی از کشورها فروشندگان موچین‌های برقی را از تبلیغ برداشت دائمی موهای زائد منع کرده‌اند.

باور نادرست: روش‌های موقت بهترند؛ موبرهای شیمیایی، مایع یا کرم، اغلب برای پاکسازی موهای زائد بدن به کار  برده می‌شوند. این محصولات حاوی مواد شیمیایی بوده و تاثیرشان نیازمند یک پروسه زمان‌بر است. همچنین، رنگ‌برها حاوی مواد شیمیایی مضر بوده و تاثیر کمی در پوشاندن موهای تیره دارند. همچنین امکان دارد که این مواد پوست را بی‌رنگ کنند. واکس کردن نیز راه موقت دیگری برای برداشت موهای زائد بوده که معمولا در سالن‌های زیبایی انجام می‌شود. برای این کار، واکس داغ روی پوست گذاشته می‌شود و پس از سرد شدن با سرعت و شدت برداشته می‌شود. مو همراه با کشیدن واکس بیرون کشیده می‌شود. واکس کردن پرهزینه و گاها دردناک است. بسته‌های واکس در هر خانه‌ای موجودند، اما استفاده از آنها سخت و زمان‌بر خواهد بود. دستگاه‌های الکترولیز برای استفاده در منزل هم موجودند، اما اغلب نا‌ایمن هستند. چون همه برای استفاده از آنها آموزش ندیده‌اند.

چطور یک متخصص الکترولیز مناسب انتخاب کنم؟

الکترولوژیست‌ها افرادی هستند که برای انجام الکترولیز آموزش ویژه دید‌ه‌اند. اگر به انجام الکترولیز فکر می‌کنید، پیش از تعیین جلسات، تحقیقات خود را انجام دهید. انتخاب اشتباه به معنای تعداد جلسات بیشتر و هزینه بیشتر با نارحتی غیرضروری و ایجاد زخم همراه خواهد بود.

مدارک متخصص را ببینید؛ بسیاری از کشور‌ها الکترولوژیست‌ها را به داشتن گواهی‌نامه مستلزم می‌کنند. اگر در یکی از این کشور‌ها زندگی می‌کنید ، مطمئن شوید که مدرک کارورزی متخصص مورد نظر شما معتبر و در معرض نمایش باشد.

بپرسید؛ یکی از بهترین روش‌ها برای یافتن خدمات خوب، پرسش از دوستان، خانواده یا پزشکان دیگر است. اگر کسی که الکترولیز کرده را می‌شناسید،‌ نظر او را جویا شوید.

مشورت کنید؛ کلینیک‌های بسیاری مشاوره رایگان ارائه می‌دهند. در طول مشاوره دقت کنید که به تمامی سوالاتتان پاسخ داده شود. برخی سوالات عبارتند از: آیا روند درمانی دردناک خواهد بود؟ حدودا به چند جلسه درمان نیاز دارید؟ هر جلسه چه میزان هزینه دارد؟ هر جلسه چه مدت طول خواهد کشید؟ و کارورز چه مدت سابقه کار دارد؟

مطمئن شوید که الکترولوژیست از بهترین روش درمان استفاده می‌کند؛ کارورز باید از سوزن‌های الکترولیزی استفاده کند که در آن موها تک به تک برداشته می‌شوند، که تنها حالت برداشت دائمی موهای زائد است. ممکن است در تبلیغات برخی کلینیک‌ها از الکترولیز نام برده شده باشد ولی در واقع از موچین‌های برقی یا موبرهای نوری استفاده شود.

از احساس‌تان استفاده کنید؛ وقتی برای جلسه مشاوره می‌روید، به اطراف نگاه کنید. آیا مطب پزشک بهداشتی است؟ کارمندان تمیز هستند؟ از دستکش‌ها یا سوزن‌های یک‌بار مصرف استفاده می‌کنند؟ با فرد انجام‌دهنده الکترولیز درخواست ملاقات بدهید. آیا به عنوان متخصص شما را متعاقد می‌کند؟ اگر با کسی احساس راحتی نمی‌کنید به سراغ فرد دیگری برای انجام درمان بروید. داشتن احساس راحتی لازمه یک انتخاب درست و مناسب است.

منبع: webmd

بهترین و بی‌دردسرترین راه از بین بردن موهای زائد صورت

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ