مشکلاتی که دود سیگار برای کودکان به وجود می آورد

samiira
یافته‌های یک بررسی جدید نشان می‌دهد که سموم باقیمانده از دود سیگار بر روی سطوح گوناگون که اصطلاحا به آن «دود سیگار دست سوم» خوانده می‌شود، ممکن است به سلامت نوزادان آسیب بزند.

پژوهشگران که این بررسی را روی موش‌های انجام داده‌اند می‌گویند؛ یافته‌هایشان نشان می‌دهد که این دود سیگار دست سوم ممکن است به کاهش وزن نوزاد و تغییر تعداد سلول‌های خونی مربوط به دستگاه ایمنی منتهی شود. پژوهش‌های پیشین هم نشان داده بودند که تماس با سموم باقیمانده از دود سیگار در کشت سلول‌های انسانی به DNA سلول‌های انسانی و به سلول‌های زایا در موش‌های آزمایشگاهی آسیب می‌زند. همچنین یک بررسی قبلی روی نمونه‌های به‌دست‌آمده از خانه‌های افراد سیگاری در مورد خطر سرطا‌ن‌زایی آن‌ها هشدار داده بو د. نگرانی این است که کودکان هنگام خوابیدن یا خزیدن روی کف‌های اتاق‌ها یا فرش‌ها و یا لمس کردن دیوارها، پرده‌ها اسباب منزل مواد سمی را دریافت کنند.
پژوهشگران در این بررسی قرار گرفتن در معرض مواد سمی باقیمانده از دود سیگار را در شرایط آزمایشگاهی شبیه‌سازی کردند. برای این کار پارچه‌هایی را که قبلا در معرض دود دست سوم سیگار قرارگرفته بودند، در قفس‌های موش‌های آزمایشگاهی قرار دادند. نتایج نشان داد که بچه‌‌های موش‌های در معرض این پارچه‌ها در پایان سه هفتگی که از شیر گرفته می‌شدند، وزن کمتری نسبت به سایر بچه موش‌ها دارند. هنگامی‌که موش‌ها در دوران بزرگ‌سالی در معرض دود سیگار دست سوم قرار گرفتند، گرچه وزنشان کاهش نیافت، اما شمار سلول‌های خونی مرتبط با واکنش‌های آلرژیک در آن‌ها تغییر کرد. از طرف دیگر دانشمندان می‌گویند مواد سمی باقیمانده از کشیدن سیگار ممکن است برای هفته‌ها تا ماه‌ها چسبیده به سطوح بمانند و در طول این مدت تغییرات شیمیایی حتی ممکن است باعث زیان‌بارتر شدن آن‌ها شود.

چطور از شر افکار آزاردهنده بعد از ترک سیگار خلاص شویم؟

منبع:سپید آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ