۷ راه موثر برای درمان لارنژیت یا التهاب حنجره

مهرناز زاوه
رایج‌ترین علائم التهاب حنجره شامل خشن شدن صدا یا مشکل در صحبت کردن است. گلودرد و التهاب حنجره اغلب مشابه هم هستند و علل یکسانی دارند، اما هر گلودردی به معنای لارنژیت نیست.

حنجره که به عنوان جعبه صدا شناخته می‌شود، یک ساختار منسجم است که تارهای صوتی را در خود جای می‌دهد. حنجره در پشت سیب آدم واقع شده و اگر ملتهب یا متورم شود، دچار لارنژیت خواهید شد. رایج‌ترین علائم التهاب حنجره شامل خشن شدن صدا یا مشکل در صحبت کردن است. گلودرد و التهاب حنجره اغلب مشابه هم هستند و علل یکسانی دارند، اما هر گلودردی به معنای لارنژیت نیست. لارنژیت به طور کلی در دو نوع حاد یا مزمن رخ می‌دهد.

لارنژیت حاد از چند روز تا چند هفته ادامه دارد و معمولا بر اثر عفونت دستگاه تنفسی فوقانی رخ می‌دهد. آلرژی، عفونت باکتریایی یا قارچی، استنشاق مواد محرک (مثل دود سیگار) و بازگشت اسید به مری نیز از علل شایع التهاب حاد حنجره هستند.

همچنین، کسانی که به اقتضای شغلشان زیاد حرف می‌زنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این عارضه قرار دارند. این نوع مشاغل می‌توانند باعث بروز التهاب مزمن حنجره شوند. ندول، تومور و سرطان نیز از پیامدهای احتمالی لانرژیت هستند.

اگر صدایتان ضعیف شده و گلودرد دارید، یا اگر در خوردن غذا و نفس کشیدن دچار مشکل شده‌اید، باید هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید. افراد سیگاری یا معتاد به الکل بیشتر در معرض خطر سرطان گلو هستند.

اگر از التهاب حنجره رنج می‌برید، به این 7 راه حل توجه کنید.

به صدایتان استراحت بدهید، اما زمزمه نکنید

افرادی که مثل خواننده‌ها یا معلمان مجبورند با صدای بلند حرف بزنند یا بخوانند، به اقتضای شغلشان بیشتر در معرض خطر ابتلا به التهاب حنجره قرار دارند. لارنژیت حاد در بعضی موارد باعث تغییر آناتومی گلو و جمجمه بیمار می‌شود. صرف‌نظر از هر دلیلی که باعث تضعیف تارهای صوتی‌تان شده، استراحت دادن به صدا بهترین راه از بین بردن التهاب حنجره است. مراقب باشید که زمزمه نکنید. وقتی زمزمه می‌کنید، در واقع از عضلاتی استفاده می‌کنید که نباید در این شرایط به کار گرفته شوند. بنابراین اگر زیاد نجوا کنید، صرفا باعث تشدید علائم لارنژیت می‌شوید.

یک عالم مایعات بنوشید

نوشیدن مایعات و هیدراته نگه داشتن گلو به بهبود سریع لارنژیت کمک می‌کند. آب بهترین مایع است. از نوشیدن هر چیزی که حاوی کافئین است، خودداری کنید، چون آب بدن‌تان را از بین می‌برد. همچنین، نوشابه‌های گازدار ننوشید، چون باعث بروز یا تشدید مشکلاتی از قبیل ریفلاکس اسید شده و التهاب حنجره را تشدید می‌کنند.

آلرژی‌تان را کنترل کنید

آلرژی به حیوانات خانگی، گرده یا بادام زمینی می‌تواند منجر به سوزش گلو و التهاب شود و باعث لارنژیت شود. به خصوص اگر چند هفته علائم التهاب حنجره دارید و از بیماری‌تان مطمئن نیستید، باید آلرژی‌تان را بررسی کنید. هرگونه آلرژی به دارو و موارد دیگر، روند درمان را به خطر می‌اندازد.

جلوی ریفلاکس اسید را بگیرید

خوردن غذاهایی که موجب جلوگیری و یا تسکین علائم ریفلاکس اسید می‌شوند، به درمان لارنژیت کمک می‌کند. چای زنجبیل، موز و سبزیجات برگ‌دار سبز رنگ بهترین گزینه هستند. مصرف داروهای ریفلاکس، نخوردن تنقلات و وعده‌های غذایی بی‌ارزش قبل از دراز کشیدن نیز به رفع علائم ریفلاکس کمک می‌‌کنند.

از عوامل محرک اجتناب کنید

لارنژیت می‌تواند بهترین دلیل برای ترک سیگار باشد. همچنین، اگر کار یا سرگرمی خاصی شما را در معرض استنشاق گازهای شیمیایی، رنگ، گرد و غبار و عوامل محرک دیگر قرار می‌دهد، سعی کنید ماسک بزنید تا از تنفس هوای پاک اطمینان یابید. با این کار، کمتر در معرض خطر استنشاق هوای آلوده قرار خواهید داشت.

آب نمک قرقره کنید

شواهد موجود مبنی بر اثربخشی این کار چندان موثق نیستند؛ اما محققان بر این باورند که قرقره آب نمک فواید فراوانی دارد. آب نمک دارای خواص ضدمیکروبی قابل‌توجهی است. اگر التهاب حنجره شما با گلودرد همراه است، یا اگر فکر می‌کنید به دلیل یک عفونت باکتریایی مانند استرپتوکوکی دچار لارنژیت شده‌اید، قرقره آب نمک را امتحان کنید.

یک رطوبت‌ساز مناسب بخرید

تارهای صوتی شما از سه لایه ساخته شده‌اند. لایه وسطی که یک لایه ژله‌مانند است بر اثر لارنژیت به سرعت متورم یا ملتهب می‌شود. داشتن یک رطوبت‌ساز در مواقعی که هوا خشک است، کمک می‌کند که لایه ژله‌ای تارهای صوتی شما هیدراته و سالم بماند. سعی کنید هر چند وقت یک بار دستگاه رطوبت‌ساز را بر اساس دستورالعملی که دارد تمیز کنید. اگر این کار را نکنید، در معرض خطر استنشاق عوامل محرک یا باکتری‌هایی قرار خواهید گرفت که در مخزن آب دستگاه لانه کرده‌اند.

منبع: prevention

هرآنچه باید درباره درمان سرطان حنجره بدانید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ