همه روش های غیر شیمیایی برای فر کردن مو

پانته آ توتونپیان
حتی اگر با موهای خوشگل و فرفری هم به دنیا نیامده باشید، باز هم می‌توانید از فر کردن آنها لذت ببرید. البته به شرطی که بلد باشید آنها را با روشی درست و مناسب فر کنید؛ چون مسلما نمی‌توانید هروقت که هوس موهای فر می‌کنید، شال و کلاه کنید و راهی آرایشگاه شوید! ضمن اینکه هم در آرایشگاه و هم در خانه، عموما از وسایل حرارتی برای این کار انجام می‌شود و اگر قرار باشد شما هرچند روز یک‌بار با ابزارهای حرارتی به جان موهای‌تان بیفتید، بعد از مدتی دیگر چیزی روی سرتان باقی نخواهد ماند و اگر چند تار هم دوام آورده باشند، همگی شکسته، آسیب‌دیده و خشک خواهند بود! در این مطلب کیم کیمبل،‌ آرایشگر مخصوص بسیاری از چهره‌های مشهور، به شما یاد می‌دهد که چطور در خانه موهای‌تان را فر کنید؛ هم با ابزارهای حرارتی و هم با روش‌های بدون نیاز به حرارت و حتی موقع خواب! با ما همراه باشید.

چطور با روش‌های خانگی موها را فر کنیم؟
اگر تا امروز همیشه برای آرایش و حتی فر کردن موهای‌تان به آرایشگاه مراجعه کرده‌اید، احتمالا فکر می‌کنید این کار بسیار سخت است و خودتان از پس آن برنمی‌آیید! یا شاید فکر کنید اگر این کار را در خانه انجام دهید، فرهای موی‌تان قشنگ و مرتب از آب در نمی‌آید!‌
اما مشکل اصلی فر در خانه، آسیب دیدن موهاست! چون ابزار حرارتی که معمولا برای فر کردن موها استفاده می‌شوند، به مرور زمان باعث خشک شدن ساقه‌ها و وز شدن آنها شده و درنهایت موخوره به جان موها می‌افتد، رنگ‌شان کدر می‌شود و‌… اما کافی است قبل از استفاده از ابزارهای حرارتی مختلف مثل بابلیس، اتو و حتی سشوار، کمی اسپری محافظ حرارتی روی موهای‌تان بپاشید تا آنها را در برابر هر حرارتی بیمه کنید! راه بهتر این است که از روش‌های ساده‌تر مثل انواع و اقسام بافت‌ها و گره‌ها استفاده کنید که نیازی به داغ کردن موها هم ندارند. در این مطلب روش های فر کردن را به شما آموزش می دهم.

فر کردن فشاری!
فقط ابزارهای حرارتی نیستند که می‌توانند به موها پیچ‌و‌تاب دهند؛ فشردن موها هم باعث ایجاد موجی طبیعی در موهای‌تان می‌شود. برای این کار به این ترتیب عمل کنید:
   موهای‌تان را با یک شامپوی حجم‌دهنده و بعد نرم‌کننده بشویید.
   نرم‌کننده را فقط به نوک موهای‌تان بمالید تا موهای‌تان سنگین نشده و آویزان نشوند. ضمن انجام این کار گره‌های مو را باز کنید.
   خوب آبکشی‌شان کنید تا هیچ نرم‌کننده‌ای رویش باقی نماند.
    با یک حوله آب موها را بگیرید و مراقب باشید حوله را روی موها نکشید که می‌شکنند و وز می‌کنند. فقط آرام موها را لای حوله بچلانید تا آب اضافه‌اش گرفته شود.
   همان‌طور که موهای‌تان نمدار است، به اندازه یک توپ پینگ‌پنگ، موس کف دست‌تان اسپری کنید یا به اندازه یک نخودفرنگی، ژل!
   به جلو خم شوید و شروع کنید تکه‌های کوچکی از موهای‌تان را به‌ترتیب، با موس یا ژل بفشارید؛ انگار که یک تکه کاغذ را در دست‌تان مچاله می‌کنید.
   اصلا نزدیک ریشه‌ها موس و… نمالید که موهای‌تان را چرب نشان می‌دهد. عملیات مچاله کردن را از پشت سر به سمت جلوی سر ادامه دهید و اجازه دهید موها خشک شوند.

ببافیدشان
اگر دوست دارید موهای‌تان تاب‌های بی‌نقصی داشته باشد، بافتن یکی از ساده‌ترین راه‌هاست. برای این کار کافی است:
   موهای‌تان را شسته و صبر کنید تا حدود ۷۰درصد خشک شود.
   موها را از وسط فرق به دو دسته تقسیم کرده و ببافید.
    البته اگر می‌خواهید موهای‌تان از ریشه تا انتهای ساقه فردار شود، باید بافت فرانسوی یا بافت بوکسوری را امتحان کنید.
   مطمئن شوید موهای‌تان را محکم بسته‌اید تا وقتی بازشان می‌کنید، وز نکنند.
   تا وقتی موها کاملا خشک نشده، بازشان نکنید. حتی می‌توانید شب موهای نمدارتان را بافته، بخوابید و صبح موهای خشک و فرتان را باز کرده و با نوک انگشت شانه‌شان کنید و با یک اسپری یا هر نگهدارنده دیگری، حالت‌شان را حفظ کنید.

داغ‌شان کنید!
بابلیس معروف‌ترین و دم‌دستی‌ترین روش فر کردن موها در خانه است‌ که البته اگر قلقش را ندانید، این کار را درست انجام نمی‌دهید و پوست موهای‌تان را هم می‌کنید! روش درستش این است:
   موهای‌تان حتما باید کاملا خشک باشد؛ اما برای آنکه بر اثر حرارت دچار آسیب نشوند، بهتر است از یک اسپری یا سرم محافظت‌کننده از مو در برابر حرارت استفاده کنید. 
   موها را به چهار قسمت تقسیم کرده و با چند گیره جداسازی‌شان کنید. 
   ترجیحا از پشت موها شروع کنید تا روی موها فرها جاندارتر باقی بمانند؛ یکی از گیره‌های پشت مو را باز کرده، مو را شانه کرده، کمی اسپری نگهدارنده رویش بپاشید و از نوک موها، آن را دور بابلیس که خوب گرم شده، بپیچید.
   حدود ۷ تا ۱۰ ثانیه برای فر شدن هر بخش از مو کافی است؛ حواس‌تان باشد تکه‌های مو زیادی نباشند تا موها خوب حالت بگیرند.
   بعد از فر کردن چند تکه دیگر از موها، دوباره برگردید و روی تکه‌های اولی 
دوباره اسپری نگهدارنده بپاشید تا حالت‌شان 
حداقل تا آخر همان روز حفظ شود. 
   این روند را تا فر شدن تمام تکه‌های مو ادامه دهید.
بپیچید و بچسبانید!
بیگودی‌های چسبی یکی از روش‌های خوب و بی‌خطر برای فر کردن و حجم دادن به موهاست؛ اگر می‌خواهید فرهای مرتبی داشته باشید، از بیگودی‌های کوچک‌تر و اگر می‌خواهید فرهای درشت و حجیمی داشته باشید، باید از بیگودی‌های بزرگ استفاده کنید. برای این کار می‌توانید:
   بعد از شستن موها با یک شامپوی حجم‌دهنده یا فقط مرطوب کردن موها با یک اسپری آب، رطوبت اضافه‌اش را با حوله بگیرید.
   اگر موهای ضخیمی دارید، آنها را تقسیم کرده و رو به بالا بپیچید. اگر هم موهای‌تان نازک است، می‌توانید بی‌خیال تقسیم‌بندی‌شان شوید.
   موها را تا جایی بپیچید که بیگودی دقیقا روی سرتان قرار بگیرند. نیازی به سوزن زدن به بیگودی‌های چسبی نیست؛ اگر دیدید بیگودی روی سرتان بند نمی‌شود، احتمالا تکه بزرگی از موها را دورش پیچیده‌اید و باید حجمش را کمتر کنید.
    دو ساعت بعد که موها کاملا خشک شد، می‌توانید بیگودی‌ها را باز کنید.
   حالا بیگودی‌ها را آرام باز کرده و با انگشت مرتب‌شان کنید و دست آخر کمی اسپری نگهدارنده رویش بپاشید.

گره‌های بانتو را یاد بگیرید
بانتو نام نژادی آفریقایی و به معنی «انسان» است؛ اگر فرهای منظم، ریز و فنری می‌خواهید، باید از این روش استفاده کنید که برای هر نوع مویی هم جواب می‌دهد و حتی می‌تواند وز موها را از‌بین ببرد. برای شروع می‌توانید: 
    بعد از شستن و نرم کردن موها، صبر کنید ۸۰درصد آب‌شان خشک شود. بعد یک تکه یک تا دو اینچی از موها را جدا کرده و آن‌قدر آن را بپیچانید تا مثل طناب شود. 
   تکه طنابی را دور خودش بپیچید تا مثل یک حلقه طنابی شود.
   این حلقه را با سوزن بیگودی محکم کنید و بقیه موها را هم با همین روش حلقه کنید تا سرتان پر از گره‌های بانتو شود.
    یک کلاه حمام سرتان بگذارید و بروید بخوابید.
   صبح کلاه را از سر برداشته، صبر کنید موها خشک شوند.
    گره‌ها را دانه به دانه باز کرده، با انگشت مرتب‌شان کنید و کارتان را با اسپری کردن یک نگهدارنده مو، تمام کنید.

فر کاغذی!
باورتان می‌شود با دستمال کاغذی هم بشود موها را فر کرد؟! این روش فرهای بسیار محکم و فنری را به موهای‌تان می‌دهد که بسیار هم طبیعی به نظر می‌رسند! برای این کار باید:
   بعد از شستن و گرفتن آب اضافه‌شان یا فقط مرطوب کردن موها، یک دستمال کاغذی (زبر و ضخیم) را برداشته و آن را تا کنید تا عرضش یک اینچ و طولش حدود 5-4 اینچ باشد.
   یک تکه یک، دو اینچی از موهای‌تان را جدا کرده، انتهایش را به وسط دستمال گره بزنید.
   حالا با کمک دو سر دستمال کاغذی، مو را رول کرده تا به کف سر برسد و با پیچاندن و گره زدن دستمال کاغذی دور ریشه تکه مو، آن را سر جایش سفت کنید.
   این روش را برای بقیه موهای سر هم انجام دهید و حواس‌تان باشد هرقدر تکه‌های مو ریزتر باشند، فرهای ریزتر، محکم‌تر و فنری‌تری خواهید داشت.
   دستمال‌کاغذی به سر بخوابید؛ صبح، دستمال‌ها را باز کرده، فرها را آرام مرتب کنید و با کمی اسپری نگهدارنده فرها را ثابت کنید.
فرهای جورابی!
اگر موهای بلندی دارید، با یک جوراب هم می‌توانید آنها را مواج و زیبا کنید؛ همان موقع که موها در حال فر شدن هستند، حجیم‌تر هم جلوه می‌کنند. برای استفاده از این روش می‌توانید:
   موهای‌تان را با شستن یا اسپری کردن آب مرطوب کنید و آب اضافه‌اش را بگیرید.
   بعد از آنکه موها ۸۰درصد خشک شد، موهای‌تان را بالای سرتان با یک کش دم‌اسبی کنید.
   پنجه یک جوراب را ببرید و آن را از سمت نوک جوراب تا کش آن، رول کرده و به شکل یک دونات درآورید.
    نوک موهای‌تان را از داخل جوراب دونات‌ شده رد کنید و شروع به پیچاندن موها به حلقه جوراب کنید تا درنهایت یک حلقه موی سفت، روی سرتان قرار بگیرد.
   حلقه موها را با چند سنجاق روی سر محکم کنید و بعد از خشک شدن موهای‌تان، حلقه جوراب را باز کنید. حتی می‌توانید شب با حلقه موها بخوابید و بعد از 6-5ساعت که موها کاملا خشک شد، آن را باز کنید و با یک اسپری نگهدارنده، از 
پیچ و تاب‌هایش مراقبت کنید.

فر با هدبند
این هم یک روش ساده و بدون کشیدن موها برای داشتن فرهای درشت و تاب‌های زیبا:
    وقتی موهای‌تان هنوز نمدار است، یک هدبند روی موهای‌تان و دور سرتان قرار دهید.
    موهای‌تان را به دو بخش تقسیم کرده و شروع کنید به پیچیدن موها دور هدبند.
   بعد از تمام شدن کار پیچیدن، نوک موها را با کمک سنجاق روی سر ثابت کنید.
   می‌توانید با کمک باد خنک سشوار، موهای‌تان را سریع‌تر خشک کنید یا با همان هدبند و موهای پیچیده به دورش، به تختخواب بروید.
    بعد از خشک شدن موها، سنجاق‌ها را باز کرده و اجازه دهید موها رها شوند. حالا با نوک انگشتان آنها را مرتب کرده و کمی اسپری نمک دریا روی‌شان بپاشید و مثل کاغذ، موها را تکه به تکه کف دست‌تان بفشارید تا حجم‌شان را حفظ کنند.

منبع:مجله ی سیب سبز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ