روش رنگ کردن مو ها در خانه که باید بدانید

پانته آ توتونپیان
تغییرات مثبت همیشه خوب هستند و می‌توانند حسابی حال و هوای‌مان را عوض کنند؛ حتی تغییرات ظاهری! کوتاه کردن مو، عوض کردن مدل ابرو یا رنگ کردن موها همیشه به بهبود احساس ما نسبت به خودمان موثر هستند. اما از آنجا که برای انجام این تغییرات اصولا باید به مراکز تخصصی زیبایی مراجعه کنید تا نتیجه درست و درمانی عایدتان شود، شاید موانعی مثل کمبود بودجه یا وقت و حوصله مانع‌تان شود! به‌خصوص برای رنگ و مش موها که تغییرات فوق‌العاده‌ای در ظاهر ایجاد می‌کنند اما باید وقت و بودجه کافی برای این کار داشته باشید.البته روش دیگری هم هست؛ اینکه خودتان موهای‌تان را رنگ کنید! نگران خراب شدن، بدرنگ شدن و سوختن موهای‌تان هم نباشید؛ ثریا اسدالهی‌شاد، متخصص رنگ و دکلره و دارنده مدرک درجه عالی از فنی و حرفه‌ای کشور در این مطلب به شما خواهد گفت چطور این کار را انجام دهید تا آسیبی به موهای‌تان وارد نشود، ضمن اینکه چند فرمول ترکیب رنگ هم برای‌تان داریم که نتیجه‌اش عالی خواهد بود!

ثریا اسدالهی‌شاد، متخصص رنگ و دکلره به این پرسش پاسخ می‌دهد

ثریا اسدالهی‌شاد

متخصص رنگ و دکلره و دارنده مدرک درجه عالی از فنی و حرفه‌ای کشور

دکلره در خانه؟!
دکلره یک کار تکنیکی است که حتما باید توسط یک فرد متخصص انجام شود؛ به عبارت دیگر اگر فرد بخواهد به موهایش آسیبی نرسد، نباید چنین کاری را در منزل و بدون کمک حرفه‌ای انجام دهد. مگر آنکه پایه رنگ موهایش خاکستری یا روشن باشد که بتواند در منزل، موهایش را کمی با دکلره روشن‌تر کند که در این صورت هم مسلما نمی‌شود تمام مو را به‌طور یکسان و کاملا حرفه‌ای با رنگ‌های به‌روز زیباتر کرد.
ضمن اینکه کار با مواد مخصوص دکلره می‌تواند در عادی‌ترین شرایط باعث افت فشار یا ضعف عمومی فرد شود و اگر فرد تنها باشد، خطر زمین خوردن در حمام و غش کردن و… او را تهدید می‌کند و ممکن است آسیب‌های زیادی برای پوست و موی فرد ایجاد کند. اما وقتی این کار در یک سالن تخصصی زیبایی و تحت‌نظر افراد آموزش‌دیده و خبره انجام می‌شود، پوست کف سر با موادی مثل «ژل ضدحساسیت» محافظت می‌شود و متخصص رنگ با کنترل مداوم سلامت موها اجازه نمی‌دهد آسیبی به آنها وارد شود. همین‌طور افراد متخصص رنگ و دکلره خوب می‌دانند که مواد دکلره نباید با پوست فرد تماس پیدا کند، اما وقتی چنین کارهایی در منزل یا حتی زیرنظر افراد غیرحرفه‌ای انجام می‌شود، به‌دلیل بی‌احتیاطی یا بی‌توجهی، این مواد به پوست کف سر هم مالیده می‌شود و همین است که فرد دچار حساسیت، راش و قرمزی پوست شده یا حتی لایه‌ای از پوست سرش به همراه موهای آن بخش جدا می‌شود!
خشک شدن آب ساقه موها یا به اصطلاح «سوختن موها» یکی دیگر از عوارض شایع دکلره غیرتخصصی است؛ در صورتی که افراد متخصص، از موادی تحت عنوان «پلکس» که انواع و اقسام زیادی دارد، همراه با مواد دکلره استفاده می‌کنند تا چنین آسیب‌هایی به موها وارد نشود، بنابراین انجام چنین کارهایی در منزل و بدون کمک حرفه‌ای واقعا توصیه نمی‌شود.

پودر دکلره سفید بخریم یا آبی؟
پودر دکلره سفید بسیار قوی است و می‌تواند موها را تا پایه‌های ۱۰ و ۱۱ روشن کند اما پودر دکلره آبی، با اینکه به اندازه پودر دکلره سفید خاصیت رنگ‌بری ندارد و نهایتا تا پایه 5/8 رنگ موها را روشن می‌کند اما این کار را سریع‌تر از پودر سفید انجام می‌دهد و به همان نسبت هم خطرناک‌تر است! چون پودر دکلره آبی به‌دلیل رنگ خود پودر، اجازه نمی‌دهد شما متوجه میزان روشن شدن موها شوید؛ باید مدام تکه‌ای از مواد را از روی مو پاک کرده و ببینید به پایه رنگ ایده‌آل‌تان رسیده یا نه.  در کل، مواد دکلره نباید بیشتر از یک‌ساعت و نیم روی مو باقی بماند؛ ضمن اینکه موهای نرم و نازک زودتر رنگ باز می‌کنند و موهای زبر و دانه‌درشت دیرتر. به‌همین دلیل هر ۲۵ تا ۳۰دقیقه یک‌بار باید رنگ و سلامت موها کنترل شود. هر نیم ساعت یک‌بار هم باید مواد دکلره از روی موها پاک شود و مواد دکلره تازه روی موها قرار بگیرد چون بعد از نیم ساعت این مواد دیگر خاصیت رنگ‌بری ندارند و اکسیده می‌شوند. بنابراین نحوه دکلره و استفاده از مواد مختلف و… تکنیک‌های خاص خودش را دارد و به همین دلیل باید توسط یک فرد آموزش‌دیده و متخصص انجام شود وگرنه نتیجه بدی در انتظار موهای فرد خواهد بود.

کرم دکلره خوب است؟
کرم دکلره یا همان «دکوکرم» یکی از موادی است که می‌تواند موها را تا پایه ۷ روشن کند و دردسر مخلوط کردن پودر و اکسیدان را هم ندارد. برای همین شاید به نظرتان کار با آن راحت باشد اما این نکته را فراموش نکنید: همان‌قدر که کار با دکوکرم راحت است، به همان اندازه هم خطرناک است، چون اگر ذره‌ای بیش از مدت مجاز روی موها باقی بماند، سلامت موها را به‌طور جدی به خطر می‌اندازد. ضمن اینکه قبل از استفاده از دکوکرم حتما باید تست آلرژی انجام شود چون می‌تواند برای بعضی‌ها ایجاد آلرژی کند، بنابراین فرد باید کمی از این ماده را برای ۷ تا ۱۰دقیقه روی پوست پشت گوشش بمالد تا ببیند پوستش دچار خارش، قرمزی و آلرژی می‌شود یا خیر.  در صورتی‌که فرد حساسیت نداشته باشد، می‌تواند با کمک این کرم موهایش را تا پایه ۷ روشن کند؛ به شرطی که تمام جوانب احتیاط را رعایت کند و چند دقیقه یک‌بار، دکوکرم را از روی تکه‌ای از موهایش پاک کند و سلامت موهایش را بررسی کند. در ضمن حتما این کار را با کمک یک فرد دیگر انجام دهد؛ چون هیچ فردی نمی‌تواند خودش به تنهایی موهای پشت سرش را دکلره کند و وضعیت سلامت موهایش را کنترل کند، بنابراین برای دکلره چه به دکوکرم و چه با پودرهای دکلره حتما باید از کمک افراد متخصص کمک گرفت.
رنگ‌های زمستانی…
زمستان‌ها اصولا بهتر است از رنگ‌های گرم استفاده شود و رنگ‌های روشنی مثل بلوند و… برای تابستان که اغلب هم پوست برنزه پرطرفدارتر است، مناسب‌تر به نظر می‌رسد، به‌همین خاطر رنگ‌های قرمز، شرابی، تنباکویی، بلوطی، نسکافه‌ای، شکلاتی، زیتونی و انواع و اقسام قهوه‌ای‌ها برای روزهای سرد زمستان بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.  با‌توجه به اینکه از خطرات دکلره در منزل گفته شد، در ادامه با چند فرمول ترکیب رنگ مو آشنا می‌شوید که صرفا با ترکیب رنگ و اکسیدان مناسب و مقداری واریاسیون، گزینه‌های خوبی برای پایه طبیعی موها، به‌خصوص کسانی که پایه طبیعی موهای ۳، ۴ یا ۵ دارند، هستند و رنگ زیبایی روی موها ایجاد می‌کنند. 

بعد از دکلره باید…
اگر این کار را در منزل و بدون کمک متخصص  انجام دادید، حواس‌تان باشد که آب موهای‌تان تا حد زیادی از دست رفته! بنابراین باید هرچه سریع‌تر با کمک یک ماسک مو یا شامپوی آبرسان قوی آنها را نجات دهید مثل ماسک موی جوانه گندم که یکی از بهترین ماسک‌ها برای تقویت و آبرسانی به موهاست.   اسپری ‌هایی هم در بازار هست که  می‌تواند گزینه مناسبی برای تقویت و محافظت از موها باشند؛  غیر از آبرسانی قابلیت، صاف‌کننده، ترمیم‌کننده، حجم‌دهنده، براق‌کننده، محافظ حرارتی، ضدموخوره و گره مو را دارند و برای مدت طولانی حالت موها را حفظ می‌کنند و با فیلتر UV، باعث ماندگارتر شدن رنگ موها می‌شوند.

چند فرمول خوش‌رنگ!
از آنجا که موی افراد با پایه ۲ و ۳ یعنی قهوه‌ای تیره و متوسط پر از رنگدانه‌های قرمز است، رنگ‌پذیری موی‌شان برای رنگ‌های گرم بسیار بهتر است و می‌توانند از رنگ‌های شماره ۸ و ۹ استفاده کنند تا بعد از رنگ، موی‌شان به پایه ۵ و ۶ برسد.
  شرابی بادمجانی: مقدار مساوی از رنگ‌های ۵/۵ و ۶/۲۲ با ۵ تا ۱۰سانتی‌متر واریاسیون بنفش
  ماهگونی: مقدار مساوی از رنگ‌های ۶/۴۲ و ۷/۲۰ بدون نیاز به واریاسیون
  تنباکویی: ترکیب رنگ ۷/۹ با اکسیدان
اگر رنگ موهای‌تان خرمایی و قهوه‌ای روشن یعنی رنگ‌های پایه ۴ و ۵ است، گزینه‌های بیشتری دارید:
  شنی: مقدار مساوی از رنگ‌های ۵/۰۱ (خاکستری)، ۸/۱۶ (مرواریدی) و ۱۰ سانتی‌متر واریاسیون نقره‌ای 
قرمز بلوطی: مقدار مساوی از رنگ‌های ۷/۶۶ و ۸/۷۰ و ۵ سانتی‌متر واریاسیون قرمز 
  شکلاتی دودی: مقدار مساوی از رنگ‌های‌ ۶/۹۱ و ۵/۹۱ بدون نیاز به واریاسیون
  مسی: مقدار مساوی از ۸/۵ و ۷/۲۳ و ۵ تا ۱۰سانتی‌متر واریاسیون مسی

اصول کلی رنگ کردن موها
باتوجه به حجم موهای‌تان مقداری مساوی (یک‌چهارم تیوپ یا نصف تیوپ) از رنگ‌های موردنظر را با اکسیدان ۹ ترکیب کرده تا حالتی مانند کرم نسبتا غلیظی ایجاد شود. حالا این ترکیب را روی ساقه‌های مو (۲سانتی‌متر مانده به ریشه) بمالید. بعد از گذشت نیم ساعت مقدار مساوی از همان رنگ‌ها را دوباره با هم مخلوط کرده و این بار با اکسیدان ۶درصد ترکیبش کنید تا همان حالت کرم نسبتا غلیظ ایجاد شود. حالا این ترکیب را روی ریشه موها بگذارید. بعد از ۱۵دقیقه یک تکه از مو را از ریشه تا ساقه پاک کنید که مطمئن شوید ریشه و ساقه یک‌رنگ شده‌اند؛ چراکه به خاطر حرارت کف سر، ریشه موها زودتر رنگ باز می‌کنند. اگر هم‌ رنگ نشده بودند، دوباره ۱۰دقیقه مکث کنید و بعد از کنترل رنگ، موها را با آب ولرم (یا ترجیحا آب سرد) و مقداری نرم‌کننده یا ماسک آبرسان، آبکشی کنید. یادتان باشد تا ۲۴ساعت بعد از رنگ کردن موهای‌تان را شامپو نکنید که رنگ موهای‌تان تغییر خواهد کرد و ماندگاری‌اش پایین می‌آید. یادتان باشد اگر موهای بسیار نازک و ضعیفی دارید، بهتر است برای رنگ کردن ساقه هم از همان اکسیدان ۶درصد استفاده کنید اما به همان ترتیبی که گفته شد (مکث نیم‌ساعتی برای ساقه و ۱۵دقیقه برای ریشه) کار را انجام دهید. در صورت نیاز به واریاسیون در ترکیب رنگ، باتوجه به حجم موهای‌تان بین ۵ تا ۱۰سانتی‌متر واریاسیون را با رنگ‌های‌تان ترکیب کنید.

منبع: مجله ی سیب سبز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ