10 ماسک خانگی برای درمان آکنه(بخش اول)

پانته آ توتونپیان
هیچ‌کس دوست ندارد صورتش جوش بزند؛ حتی اگر کسی بگوید این موضوع برایش اهمیت ندارد، باز هم پوست صاف و تمیز را به یک چهره جوش‌جوشی ترجیح می‌دهد. اما خب همه از موهبت پوست بدون جوش برخوردار نیستند و خیلی‌ها از سال‌های نوجوانی با معضلی به اسم «آکنه» درگیر می‌شوند و بعضی‌ها تا ۶۰-۵۰ سالگی هم درگیرش می‌مانند! اگر شما هم در این رده سنی هستید و پوست‌تان به خاطر این برآمدگی‌های قرمز و ملتهب، لطافت و زیبایی‌اش را از دست داده، با دکتر جاش اکس، متخصص درمان طبیعی، همراه شوید و این ۱۰ماسک طبیعی خانگی را امتحان کنید. طبیعت همیشه بهترین مواد را برای مبارزه با انواع مشکلات، از سرماخوردگی گرفته تا دل‌پیچه، در اختیارمان می‌گذارد و همان‌طور که در ادامه خواهید دید، نسخه‌های بی‌نظیری هم برای درمان آکنه دارد! شاید شما تا به حال بسیاری از انواع داروهای شیمیایی و اسکراب‌ها، کرم‌ها و لوسیون‌ها را امتحان کرده باشید تا از شر این جوش‌ها راحت شوید اما هنوز نتیجه دلخواه نصیب‌تان نشده است. مطمئن باشید درمان‌های طبیعی با پوست‌تان مهربان‌ترند و همین‌طور با جیب‌تان! پس معطل چه هستید؟!

چرا آکنه؟
فقط هورمون‌های بلوغ نیستند که باعث آکنه می‌شوند، خیلی از بزرگسالان هم همچنان از این مشکل رنج می‌برند. متهم‌های زیادی هستند که می‌توانند مقصر رویش این آکنه‌ها باشند؛ از عوامل ژنتیکی و محیطی گرفته تا خوراک و عدم تعادل هورمون‌ها.
حالا باید ببینیم چطور می‌توانیم مشکل آکنه‌ها را به طور موثر حل کنیم و تعادل به‌هم ریخته را، در جایی که نیاز است، درست کنیم. اگر دارید این مطلب را می‌خوانید، یعنی از درمان با داروهای شیمیایی خسته‌اید! پس وقتش رسیده که ماسک‌های طبیعی را امتحان کنید.

خودتان دست به کار شوید
ماسک‌های طبیعی زیادی هستند که می‌توانند آکنه‌های صورت، چربی پوست، خشکی پوست یا حتی جای زخم را درمان کنند و خوبی‌شان این است که بیشتر موادشان-یا شاید همه‌اش- را در منزل دارید؛ فقط می‌ماند مخلوط کردن‌شان و نشستن روی یک صندلی راحت!
فقط حواس‌تان باشد مواد اولیه‌ای که برای این ماسک‌ها استفاده می‌کنید، باید بالاترین درجه کیفیت را داشته باشند؛ اولویت با محصولات ارگانیک یا کاملا طبیعی است با این حال، عسل فراوری شده بهتر از هیچی است!

ماسک زغال فعال!
اگر فکر می‌کنید زغال فعال فقط به درد فیلتر دستگاه تصفیه آب می‌خورد، بهتر است تجدیدنظر کنید! از آنجا که زغال فعال جاذب سطحی بسیار خوبی است، در محصولات بهداشتی زیادی استفاده می‌شود. زغال ‌ آلودگی‌های داخل منافذ پوست را بیرون می‌کشد. 
برای تهیه ماسک ضدآکنه زغال فعال:
   یک قاشق چای‌خوری زغال فعال (زغال نارگیل به خاطر سطح مقطع بزرگ‌تری که دارد، فضای بیشتری برای جذب سطحی خواهد داشت)
   چند قطره روغن دانه زیره سبز
   چند قطره روغن اسطوخودوس (لاوندر)
این مواد را با مقداری سرکه سیب مخلوط کنید تا خمیر رقیقی شکل بگیرد. به محض حاضر شدن، آن را روی صورت‌تان گذاشته و اجازه دهید خشک شود. بعد می‌توانید با آب ولرم صورت‌تان را بشویید.

  ماسک سیر
سیر خواص آنتی‌باکتریال خارق‌العاده‌ای دارد و یکی از بهترین گزینه‌ها برای پوست است؛ خوراکی یا مالیدن روی موضع، فرقی نمی‌کند. اگر از بوی سیر خوش‌تان نمی‌آید، می‌توانید با آن ماسک درست کنید. البته یادتان باشد هرگز، هرگز و هرگز سیر را به تنهایی روی پوست‌تان نگذارید و همیشه آن را با قدری آب یا آلوئه‌ورا رقیق کنید.
برای تهیه ماسک ضدآکنه سیر می‌توانید:
   3-2 بوته سیر را پوست گرفته و له کرده 
   با مقداری آب یا ژل آلوئه‌ورا مخلوط کنید.
۱۰ دقیقه به مخلوط استراحت بدهید؛ حالا یک تکه پنبه را در آب این مخلوط خیس کرده و پنبه را روی موضع آکنه‌ها بمالید. اجازه دهید این مخلوط ۱۰دقیقه روی آکنه‌ها بماند و بعد با آب خنک صورت‌تان را بشویید.

    ماسک خیار
هیچ می‌دانستید خیار یکی از بهترین و ابتدایی‌ترین مواد آرایشی خانگی است؟ خنک و آرامش‌بخش است، آبرسان و ضدالتهاب‌ و بهتر از همه اینکه ارزان است!
حالا این مواد را آماده کنید: 
   یک خیار
   نصف پیمانه ماست ساده و بدون طعم‌دهنده
   یک قاشق چای‌خوری شیرخشک بدون چربی
 برای تهیه ماسک، اول باید خیار را پوست گرفته و آن را همراه با ماست و شیرخشک در غذاساز بریزید تا خمیر نرمی حاصل شود. حالا این مخلوط خمیری را روی پوست‌تان بگذارید.
۱۵دقیقه بعد می‌توانید صورت خود را با آب ولرم بشویید؛ این ماسک گزینه بسیار خوبی برای افراد با پوست چرب است، چراکه با چربی اضافه پوست مقابله کرده و منافذ پوست را تمیز می‌کند.
   ماسک روغن درخت چای
وقتی حرف از روغن درخت چای می‌شود، فقط یک کلمه می‌تواند آن را توصیف کند؛ شگفت‌انگیز! 
با خواص ضدعفونی‌کننده، ضدقارچ، ضدالتهاب و ضدباکتریایی که دارد، روغن درخت چای یکی از ضروری‌ترین روغن‌ها برای مبارزه با آکنه به حساب می‌آید.
ماسکی که در ادامه طرز تهیه‌اش را می‌بینید، آرامبخش است (به خاطر وجود آلوئه‌ورا) و روغن درخت چای هم التهاب و قرمزی ناشی از وجود عفونت در منافذ پوست را از بین می‌برد.
   یک تا دو قطره روغن درخت چای
   یک قاشق چای‌خوری ژل آلوئه‌ورا
این مواد را با هم ترکیب کرده و به پوست‌تان بمالید و حدود ۱۵دقیقه صبر کنید. حتی می‌توانید این ماسک را موقع خواب روی صورت‌تان بگذارید و اجازه دهید تا صبح همانجا بماند. فردا صبح وقتی صورت‌تان را با آب نسبتا ولرم بشویید و خشک کنید، از درخشندگی چهره‌تان لذت خواهید برد. 

    اسکراب شکر قهوه‌ای
شکر همیشه هم بد نیست؛ حداقل نه وقتی که برای پاکسازی آکنه‌ها از صورت‌تان از آن استفاده می‌کنید. اسکراب قهوه‌ای به‌خاطر عسل موجود در آن، خاصیت ضدآکنه‌ای دارد و شکر و عسل در کنار هم می‌توانند باعث بهبود آکنه و آبرسانی به پوست شده، صورت نرم‌تری را به شما هدیه کنند.
برای تهیه این اسکراب کافی است: 
   یک قاشق سوپ‌خوری عسل خام
   نوک قاشق سوپ‌خوری شکر قهوه‌ای
را با هم مخلوط کرده، نصف قاشق چای‌خوری از این اسکراب را روی پوست مرطوب صورت خود، به آرامی و با حرکات چرخشی ماساژ دهید. بعد از ماساژ کل صورت، کافی است با آب تمیز پوست خود را شسته و خشک کنید. بقیه اسکراب را هم برای استفاده‌های بعدی خود، در یک محفظه سربسته نگهداری کنید.
   ماسک زردچوبه
دیگر می‌دانید که از زردچوبه فقط برای آشپزی استفاده نمی‌شود چون خاصیت باکتری‌کشی دارد و ضدالتهاب است، چربی اضافه پوست را می‌گیرد و به این ترتیب درمان موثر آکنه را میسر می‌کند.این ماسک باید 15 دقیقه روی صورت‌تان بماند، پس برای استفاده از آن باید وقت کافی داشته باشید و حتما یک لباس کهنه تن‌تان کنید که وقتی با زردچوبه لک می‌شود، حرص نخورید!
   ۴ قاشق سوپ‌خوری پودر زردچوبه
   یک قاشق سوپ‌خوری شیر
   نوک قاشق سوپ‌خوری عسل خام
همه مواد را در یک کاسه کوچک با هم مخلوط کرده تا خمیر نرمی ایجاد شود. حالا این خمیر را ۲۰دقیقه در یخچال بگذارید. قبل از استفاده از این ماسک، بهتر است یک حمام طولانی گرفته باشید یا منافذ پوست‌تان را با بخور گرم باز کرده باشید تا تمام عفونتی که در عمق پوست جمع شده، به سطح بیاید.
حالا خمیر زردچوبه را با کمک انگشت، روی نقاط آکنه‌دار بگذارید و با حرکات چرخشی، تمام پوست را برای ۱۰دقیقه با این خمیر ماساژ دهید.
   ماسک سفیده تخم‌مرغ
سفیده تخم‌مرغ در شیرینی‌پزی استفاده‌های زیادی دارد اما برای جمع کردن منافذ پوست هم حسابی کارآمد است.
برای تهیه این ماست که به خاطر وجود آب‌لیمو خاصیت لایه‌برداری و روشن‌کنندگی هم دارد، باید:
   سفید یک تخم‌مرغ
   آب نصف لیموترش
در اختیار داشته باشید. اول سفیده تخم‌مرغ را بزنید تا کف کند. وقتی کمی حالت فومی پیدا کرد، آب‌لیمو را به آن اضافه کرده و هم بزنید. حالا مخلوط را روی پوست مالیده و نیم ساعت صبر کنید. درنهایت صورت خود را با آب ولرم شسته و یک مرطوب‌کننده سبک به پوست‌تان بزنید.

    ماسک آلوئه‌ورا
هم ضدعفونی کننده است، هم ضدباکتری و ضدقارچ؛ تمام این خواص از آلوئه‌ورا یک گزینه خوب برای درمان آکنه ساخته است. در عین بوی خوبش، به پوست احساس خوب تمیزی و شفافی را هدیه می‌دهد.
برای تهیه این ماسک مواد زیر را آماده کنید:
   دو قاشق چای‌خوری ژل آلوئه‌ورا
   یک مشت پُر برگ ریحان
   یک مشت پُر برگ تمرهندی
اول برگ ریحان و تمرهندی را با کمک قدری آب، آسیاب کنید. حالا با اضافه کردن ژل آلوئه‌ورا به مواد، خمیر نرمی درست کنید و آن را روی آکنه‌ها بمالید و صبر کنید تا کاملا خشک شود؛ بعد می‌توانید صورت‌تان را با آب نیم‌ولرم بشویید.

   ماسک دارچین
هیچ می‌دانید با ترکیب عسل، آب‌لیمو و دارچین می‌توانید یکی از آرام‌بخش‌ترین و بهترین ماسک‌های ضدآکنه را درست کنید؟ عسل این ماسک پوست‌تان را آبرسانی می‌کند، دارچینش هم ضدالتهاب و خشک‌کننده آکنه‌هاست، آب‌لیموی موجود در آن هم تمام نقطه‌های سرسیاه روی پوست را لایه‌برداری و تمیز می‌کند. 
دست به کار شوید و در یک کاسه کوچک این مواد را با هم مخلوط کنید تا خمیر نرمی درست شود:
   ۲ قاشق سوپ‌خوری عسل خام
   یک قاشق چای‌خوری دارچین
   مقداری آب لیموترش 
بعد از اینکه خمیر نرمی درست کردید، آن را برای ۲۰دقیقه روی صورت‌تان قرار دهید و درنهایت با آب تمیز پوست خود را تمیز کنید.

   ماسک جوش‌شیرین
اگر می‌خواهید دیگر جوش نزنید، جوش‌شیرین بزنید که هشتمین شگفتی دنیاست! در عین ارزان بودن، لایه‌برداری بسیار موثر است که ضدالتهاب، پاک‌کننده و آرام‌کننده پوست است. 
برای تهیه این ماسک مواد زیر را در یک کاسه کوچک با هم مخلوط کنید:
   ۲ قاشق سوپ‌خوری جوش‌شیرین
   مقدار کمی آب
وقتی خمیر نرمی شکل گرفت، آن را روی صورت‌تان بگذارید؛ ۲۰دقیقه بعد می‌توانید صورت خود را با آب نیم‌ولرم بشویید.

منبع:مجله ی سیب سبز 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ