چگونه ناخن‌ها را در خانه مانیکور کنید‌؟

پانته آ توتونپیان
مانیکور ناخن‌ها که طبق تحقیقات قدمت آن به 5هزار سال پیش می‌رسد، هنوز هم جایگاه و اهمیت واقعی خود را در بحث سلامت فردی پیدا نکرده است، اما تقریبا همه می‌دانند که زیبایی و نظم ظاهری ناخن‌ها تا چه اندازه به ظرافت و زنانگی و البته اعتماد به نفس یک خانم می‌افزاید. اشتباه نکنید، زیبایی ناخن‌ها ارتباطی به شانس ندارد، بلکه این مراقبت‌های شماست که زیبا بودن یا نبودن ظاهر دست و پاهای شما را تعیین می‌کند. با این تفاسیر اگر اهل رفتن به سالن‌های زیبایی و صرف وقت و هزینه زیاد برای رسیدگی به ناخن‌های خود نیستید، ما نسخه‌هایی کاربردی برای تجربه مانیکور و پدیکور در منزل را پیش‌ روی‌تان قرار داده‌ایم. عفت یزدویی کارشناس زیبایی تکنیک انجام این کار را با شما در میان می‌گذارد.

یک‌بار برای همیشه این لوازم را بخرید 
باید کیف یا ست‌های مجهز مانیکور و پدیکور را در فروشگاه زیبایی و بهداشتی دیده باشید. این پکیج شامل ابزارهایی برای مانیکور و پدیکور در منزل است که شما باید یکی از آنها را در کشوی میز آرایشی خود نگه دارید. اما از ست‌های برقی و دستگاهی با چند سری مختلف برای این کار که بگذریم داشتن همین مجموعه ساده با این ابزار یعنی یک ناخنگیر بزرگ مخصوص پاها، ناخنگیر کوچک‌تر برای دست‌ها، سوهان ناخن، گوشت‌گیر انبری یا نیپر (برای از بین بردن پوست‌های مرده و اضافه اطراف ناخن)، پوشر (برای عقب بردن کوتیکول ناخن)، بافر (برای صاف و براق کردن سطح ناخن)، روغن کوتیکول (برای نرم کردن قسمت انتهایی ناخن و عقب کشیدن آن با پوشر) و البته روغن ناخن (برای براق و آماده کردن ناخن) به‌علاوه کرم برای اسکراب یا لایه‌برداری دست‌ها برای مانیکور و پدیکور در منزل کفایت می‌کند. اما توجه داشته باشید که بدون آموزش نباید دست به استفاده از این ابزار بزنید و بعد از هر بار استفاده آنها را به‌خوبی استریل کنید. 

چطور مانیکور کنیم؟ 
 مانیکور‌: این مراقبت مخصوص دست‌هاست تا با پاک و زیباسازی مرحله به مرحله ناخن‌ها ظاهر دست‌های خود را زیبا و سلامت آن را با یک مانیکور ساده طولانی کنید. 
  برای شروع، ابتدا با کمک پدهای پاک‌کننده، لاک یا هر پولیشی که روی سطح ناخن هست را پاک کنید. بهتر است استفاده از استون یا پاک‌کننده‌هایی حاوی استون را فراموش کنید. این ماده سطح ناخن‌های شما را خشک و شکننده می‌کند.
   اگر لاک شما به سختی پاک می‌شود، می‌توانید به کمک پنبه و آغشته کردن آن به پاک‌کننده، آن را یک دقیقه روی ناخن خود قرار دهید تا خیس بخورد و بعد به آرامی لاک را پاک کنید. یا اگر لکه زردی بر اثر لاک زدن زیاد روی ناخن شما نشسته از خمیر دندان یا آب‌لیمو برای زدودن آن استفاده کنید.
  سپس گوشت اطراف ناخن‌های خود را به کرم کوتیکول یا لایه‌بردار دست آغشته کنید و بعد از ماساژ دادن 5 تا 6دقیقه صبر کنید تا پوست این ناحیه از دست شما برای نظافت نرم شود.
  حالا با کمک پوشر به آرامی و با دقت گوشت‌های اطراف ناخن‌ها را به عقب بزنید و با نیپر یا همان گوشت‌گیر آنها را از کنار ناخن جدا کنید و پوست‌های اضافه را بردارید.
   بعد از پاکسازی ناخن‌ها به کمک سوهان فرم و اندازه ناخن‌های خود را مرتب کنید و سوهان بکشید.
   در این قسمت بعد از شکل گرفتن ناخن‌ها سطح و صدف آن را با بافر صاف و براق کنید و در صورت تمایل پولیش بزنید.
  در آخر هم با زدن روغن کوتیکول به گوشت اطراف ناخن‌ها، کار مانیکور را به پایان برسانید.

آداب پدیکور در خانه‌
  با تجربه یک‌بار پدیکور در منزل می‌توانید تا مدت‌ها آرامش را احساس کنید و از داشتن پاهایی نرم و بی‌نقص احساس خوشایندی داشته باشید.
 اگر روی ناخن‌تان لاک هست حتما ابتدا آن را به همان روشی که درباره ناخن‌های دست ذکر شد، پاک کنید.
 ناخنگیر را بردارید و اندازه ناخن‌های خود را مرتب و استاندارد کنید به شکلی که نوک ناخن از سر انگشتان پای شما بیرون نزده باشد. سپس ایرادها و تیزی آنها را با کمک سوهان ناخن برطرف کنید و همه آنها را به شکل دلخواه مربع، بیضی یا گرد فرم دهید.
 تشتی متوسط را از آب گرم پر کنید و با اضافه کردن کمی نمک حمام یا نمک فرنگی و یک‌چهارم پیمانه شیر اجازه دهید تا پوست مرده و پینه‌های ‌ کف و روی پاها شل شوند. 10دقیقه زمان برای این مرحله کافی است اما اگر ترک و پینه‌های پای شما زیاد است بهتر است مدت بیشتری در این محلول باقی بماند.
 سپس پاهای خود را از آب خارج کنید و از کرم کوتیکول یا لایه‌بردار به انگشتان پا و اطراف ناخن‌های خود بزنید. دو دقیقه صبر کنید تا پوست‌های مرده نرم‌تر شوند. حالا به‌وسیله نیپر پوست‌های جدا و شل شده را از اطراف گوشت ناخن‌ها بردارید. مراقب باشید گوشت انگشتان را نگیرید و آسیبی به آن نزنید.
 حالا به کمک سنگ‌پا، پنجه، کف، کنار پاشنه و اطراف انگشت‌تان را برای زدودن پوست‌های مرده بسابید. این کار را به آرامی انجام دهید چون قرار است پوست پا نرم شود نه کنده. پس این کار را تا نرم شدن ظاهری قسمت‌های زمخت انجام دهید. اگر پوست پاهای شما نرم است تنها یک‌بار لایه‌برداری سطحی از آن کفایت می‌کند.
 بعد از پایان کار پاهای خود را با حوله‌ای نرم خشک کنید و دیگر آب نزنید. حالا با کرم‌های مرطوب‌کننده ساق تا کف پاهای خود را ماساژ دهید تا نرم شود. شما می‌توانید در این مرحله به کمک روغن‌زیتون پوست و گوشت اطراف ناخن‌ها را تقویت و مرطوب کنید.
 در آخر اگر قصد لاک زدن دارید رنگ موردنظر خود را انتخاب کنید و بعد با یک‌بار زدن یک پوشش اولیه ایجاد کنید. چند دقیقه صبر کنید و بعد از خشک شدن لایه دوم را با دقت بیشتر بزنید. اجازه دهید لاک‌ها کاملا خشک شوند.

بعد از مانیکور و پدیکور چه کنیم؟ 
 بهتر است همیشه از دستکش برای انجام امور منزل استفاده کنید، چون علاوه بر شکستن و بدشکل شدن ناخن‌ها حین کار، مواد شیمیایی درون شوینده‌ها به ساختمان ناخن‌ها آسیب می‌رساند.
 ناخن‌های خود را هر از گاهی با روغن‌زیتون ماساژ دهید. این روغن نه‌تنها رطوبت کافی ناخن را تامین می‌کند بلکه به استحکام و جلوه زیباتر و بیشتر آنها کمک ویژه‌ای می‌کند.
 علاوه بر نوشیدن مداوم شیر، هفته‌ای دوبار ناخن‌های دست و پاهای خود را در شیر غوطه‌ور کنید چون این کار باعث باز شدن رنگ ناخن‌ها، رشد بیشتر و تغذیه سالم‌تر آنها می‌شود.
 اگر ناخن‌ها شما شکننده هستند یک روز بعد از مانیکور یا پدیکور یک‌چهارم فنجان روغن‌زیتون را به آرامی گرم کرده و یک کپسول ویتامین E باز کنید و درون آن بریزید. حالا این ترکیب را روی کوتیکول‌ها (پوست اطراف ناخن) و سطح ناخن‌ها ماساژ دهید تا ناخن‌ها را در کنار تغذیه، قوی کند و انعطاف‌پذیری آنها را به حداکثر برساند.

منبع:مجله ی سیب سبز 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ