بیش فعالی در پسران 4 برابربیشترازدختران است

a.mahammadi
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه 5 تا 7 درصد کودکان ایرانی مبتلا به اختلال رفتاری بیش فعالی هستند، گفت: پسران 3 تا 4 برابر بیشتر از دختران به بیش فعالی مبتلا می شوند.

بیش‌فعالی (ADHD) یک اختلال رفتاری رشدی است. معمولاً کودک توانایی دقّت و تمرکز بر روی یک موضوع را نداشته، یادگیری در کودک کند و از فعّالیّت بدنی غیرمعمول و بسیار بالا برخوردار است.

دکترمنصور بهرامی افزود:این نسبت براساس آمار جهانی است و در کشور ما هم این نسبت وجود دارد. اقتضای سن و جنس از مهمترین عامل ابتلای بیشتر پسران به این اختلال رفتاری است.

وی با اشاره به اینکه بیش فعالی در کودکان کمتر از سه سال قابل تشخیص نیست، اظهار کرد: اینگونه اختلال رفتاری از جمله بیماری های شایع کودکان است و از سه سالگی قابل تشخیص است.

بهرامی، شیطنت فراوان، تعامل نداشتن با دیگران و بی پروایی را از جمله علائم این اختلال رفتاری اعلام کرد و گفت: کودکان مبتلا به بیش فعالی خطر را کمتر حس می کنند و به همین دلیل کمتر مواظب و مراقب خود هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به نقش عوامل ژنتیکی و محیطی در ایجاد این بیماری اشاره کرد و گفت: این افراد از لحاظ ژنتیکی دچار مشکلات هستند و روان پزشکان می توانند کمک بسزایی به این کودکان کرده و آنها را آرام کنند.

وی با اشاره به اینکه بیش فعالی قابل درمان است، بیان کرد: در صورتی که مبتلایان به این بیماری به موقع شناسایی و به روان پزشک مراجعه کنند، قابل درمان هستند. اگر این اختلال در کودکان درمان نشود تا بزرگسالی هم در آنان باقی خواهد ماند.

بهرامی افزود: در گذشته از قرص ریتالین برای درمان این افراد استفاده می شد اما پیشرفت های دارویی علاوه بر ریتالین از داروهای دیگری مانند قرص ریسپریدون برای آرام کردن و درمان کودکان استفاده می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: کودکان با مصرف چند ماه این دارو، دقت شان بیشتر شده و از شیطنت های آنان کاسته می شود.

وی اظهار کرد که خانواده ها به اشتباه افراد بیش فعال را به عنوان فرد باهوش می شناسند که این تصور اشتباه است و این افراد مبتلا به بیماری هستند و با مراجعه به روان پزشکان مداوا می شوند.

پسران یا دختران کدام بیشتر بیش فعال می شود؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ