اگر گیاهخوار هستید بخوانید.

samiira
آیا افراد گیاهخوار تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن‌شان را از طریق غذا دریافت می‌کنند یا به مولتی‌ویتامین احتیاج دارند؟ در این صورت ویژگی‌های یک مولتی‌ویتامین خوب چیست؟

   

یک رژیم غذایی گیاهی سالم دارم، آیا باز هم نیاز به مصرف مولتی ویتامین‌ها هست؟

اگر مواد مغذی مورد نیاز‌تان را از راه‌های دیگر دریافت می‌کنید، خیر.
مولتی‌ویتامین‌ها همیشه در دسترس هستند و کمک می‌کنند تا مواد مغذی مورد نیاز را به‌طور حتم به بدن برسانیم؛ به‌خصوص وقتی‌که در رژیم غذایی مواد مغذی به اندازه کافی وجود نداشته باشد.

دو نوع از مولتی ویتامین‌ها، از اصلی‌ترین آنها هستند:

ویتامین B12

غذاهای غیر گیاهی معمولا بدون ویتامین B12 هستند و این ویتامین برای سلامت خون و اعضاب ضروری است. موسسه دارو به همه افراد بالای 50 سال استفاده از مکمل B12 و یا مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین B12 را توصیه می‌کند.

مقدار مصرفی این ویتامین برای بزرگسالان روزانه 2/4 میکروگرم است. زنان باردار و زنان گیاهخوار باید کمی بیشتر از این مقدار مصرف کنند. تمام مولتی‌ویتامین‌ها حاوی مقدار کافی ویتامین B12 هستند؛ حتی کمی بیشتر از مقدار مورد نیز.

ویتامین D

روش طبیعی تأمین ویتامین D، قرار گرفتن در معرض نور خورشید است ویتامین D کمک می‌‌کند تا جذب کلسیم بهتر انجام شود و به این ترتیب از بروز سرطان نیز جلوگیری می‌کند.

افرادی که به طور مرتب نور خورشید دریافت نمی‌کنند باید از طریق مولتی‌ویتامین‌‌ها کمبود ویتامین D بدن‌شان را جبران کنند.

ویتامین D مورد نیاز برای بزرگسالان روزانه Iu 600 (حدود 15 میکروگرم) و برای سالخوردگان روزانه IU 800 (حدود 20 میکروگرم) است.

از آنجائی‌که ویتامین D از بروز سرطان نیز جلوگیری می‌کند. دریافت کمی بیشتر از حد معمول نیز مفید است. برای افراد سالم این مقدار می‌تواند حتی تا IU 3000 نیز برسد.

چگونه می‌‌توانم یک مولتی ویتامین خوب را انتخاب کنم؟

باید نکات زیر را در نظر داشته باشید:

افراد گیاهخوار بهتر است از کپسول‌های ژله‌ای استفاده نکنند.

ویتامین D معمولا به دو شکل وجود دارد:

ویتامین D3 (کلکال سیفرول) که از لانولین به دست می‌آید و ویتامین D2 (ارگوکال سیفرول) که از مخمر به دست می‌آید. برخی از متخصصان می‌گویند که جذب ویتامین D2 کمتر است.

افرادی که از طریق غذاها، املاح کافی دریافت می‌کنند، می‌توانند املاح را از مولتی ویتامین‌ها حذف کنند.

آهن

جذب آهن برای خانم‌ها، به‌خصوص در دوران بارداری و دوران شیردهی، اهمیت زیادی دارد. معمولاً در تمام مولتی ویتامین‌ها، آهن وجود دارد.

کلسیم

کلسیم به‌وفور در سبزیجات برگدار یافت می‌شود.

افرادی که رژیم غذایی سالمی دارند، نیازی به دریافت مکمل‌های کلسیم ندارند. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که مکمل‌های کلسیم باعث افزایش احتمال بروز سرطان پروستات می‌شود؛ بنابراین بهتر است از مکمل‌هایی استفاده کنید که کلسیم زیادی ندارند.

البته تجویز کلسیم برای افراد مختلف، متفاوت است؛ مثلاً ‌خانم‌هایی که به استئوپردیس دچار هستند؛ باید از کلسیم بیشتری استفاده کنند تا استخوان‌های آنها ترمیم شود.

چرا نمی توانیم با گیاهخواری وزن کم نمی کنیم؟

منبع: بهداشت نیوز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ