سالانه چند نفر بر اثر سیگار میمیرند؟!

faateme1366
سالانه 60 هزار نفر در کشور به دلیل مصرف سیگار می‌میرند. شواهد حاکی از این است که مصرف سیگار در میان دانشجویان رو به افزایش بوده و سن مصرف سیگار در میان دختران و پسران به 13 سال کاهش یافته است.

همزمان با روز جهانی مبارزه با دخانیات معاون بهداشتی وزارت بهداشت از کاهش 20 تا 30 سال عمر در میان افراد سیگار خبر می دهد. به عبارتی دقیقا افرادی که در سن اشتغال هستند. حال وزارت بهداشت 6 استراتژی را برای مبارزه با دخانی پیش می برد که در برخی از آن ها نتوانسته موفقیت چندانی کسب کند.

خطرزا و مرگ آفرین است! همه می‌دانند. کاهش سن مصرف سیگار نشان می‌دهد که اقدامات جلوگیری از مصرف سیگار در جامعه کارساز نبوده است و باید به دنبال راهکارهای مناسب دیگری بود. درحال حاضر مصرف دخانیات شایع ترین علت مرگ قابل پیشگیری و شایع ترین عامل ابتلا به سرطان ها است. 90 درصد افرادی که به سرطان ریه مبتلا می‌شوند، دخانیات مصرف می‌کنند. دکتر سیاری با بیان اینکه مصرف سیگار در دوران نوجوانی عمر فرد را 20 تا 30 کاهش می دهد.
در کره خاکی سالانه 7 میلیون نفر به علت مصرف مستقیم دخانیات جان خود را از دست می‌دهند در این بین 900 هزار نفری که دخانیات مصرف نمی‌کنند نیز رد معرض دود آن قرار می‌گیرند. تحقیقات نشان داده است، چنانچه در مصرف دخانیات محدودیت ایجاد شود، مصرف و عوارض آن کم می شود. به همین دلیل در کشورمان نیز مصرف دخانیات در اماکن عمومی محدود شده است.

علی اکبر سیاری، معاون بهداشتی وزارت بهداشت روز گذشته 6 استراتژی را مبارزه با مصرف دخانیات درکشور عنوان می کند. سیاری در تشریح این 6 استراتژی گفته بود: « اولین استراتژی «اطلاع رسانی» است و دومین استراتژی مربوط به «جلوگیری از مصرف دخانیات در اماکن عمومی» است.»
معاون بهداشتی وزارت بهداشت در ارتباط با دیگر استراتژی های دخانی در کشور می‌گوید: «سومین استراتژی در زمینه کاهش مصرف دخانیات را تبلیغ مواد دخانی است. یکی از راه‌های تبلیغ در این زمینه در معرض دید قرار گرفتن این محصولات و همکاری برندهای مشهور با هنرمندان و بازیگران است.»
وی با اشاره به اینکه 300 فیلم برتر سه دهه اخیر سینمای ایران را بررسی کرده اند، می‌گوید: « نتیجه آن مشخص کرد که در دهه دوم انقلاب میزان تبلیغ دخانیات در این فیلم‌ها توسط مردان بازیگر دو برابر و در زنان بازیگر چهار برابر بوده است. اما در دهه سوم این رقم توسط بازیگران مرد به چهار برابر و زنان بازیگر به ۱۰ برابر افزایش یافته است.»

معاون بهداشتی وزارت بهداشت،گفت: «یکی دیگر از راه‌های موفقیت در این حوزه فراهم کردن زمینه درمان افراد است. از دو سال پیش در شبکه بهداشت و درمان کشور بحث درمان مصرف دخانیات نیز ادغام شده و کسانی که مایل به ترک هستند، می‌توانند به این مراکز مراجعه کنند یکی دیگر از اقدامات لازم در این زمینه پایش تاثیرگذاری استراتژی‌های انجام شده است. در سال ۹۵ تحقیق «استپ» به همین منظور انجام شد و نتایج آن نشان داد که روند مصرف دخانیات کاهش و آمار استفاده از قلیان افزایش یافته است و اگر قیمت دخانیات افزایش یابد مصرف سیگار در فقرا و نوجوانان کاهش پیدا می کند.»
سیاری تصریح کرد: «اگر قیمت دخانیات افزایش یابد مصرف سیگار در فقرا و نوجوانان کاهش پیدا می کند. مصرف در این دو گروه خطرناک‌تر است؛ چون نوجوانان اگر در این سن سیگار مصرف کنند، مادام العمر مشتری این شرکت‌ها خواهند شد و فقرا نیز به دلیل اضطراب و مشکلات، سیگار بیشتری مصرف می‌کنند و در نتیجه زودتر بیمار می‌شوند و فوت می‌کنند. ما در پنج استراتژی جهانی برای کاهش مصرف دخانیات موفق بوده‌ایم، اما در استراتژی افزایش مالیات موفق عمل نکرده‌ایم.»
همچنین سیاری تاکید کرد: «در سال ۹۳ مطالعه‌ای توسط کارشناسان بهداشت جهانی در این خصوص انجام شد و فرمولی به دست آمد که طبق آن باید مالیات بر دخانیات در ایران به صورت پله‌ای برای خرده فروشی سیگار افزایش یابد و به ۶۵ درصد برسد، اما در حال حاضر ما جزو کشورهایی هستیم که کمترین مالیات بر دخانیات را اعمال می‌کنیم میزان مالیات بر دخانیات تولید داخل بسیار کمتر از نمونه وارداتی آن است و به همین دلیل صنعت دخانیات تلاش می‌کند که سیگار وارداتی را در داخل مونتاژ کند و آن را تولید داخل نشان دهند. با این کار دولت از مالیات محروم و جلوی این سیاست نیز گرفته می‌شود.»
معاون بهداشت وزارت بهداشت، با بیان اینکه دخانیات عامل مرگ ۶۰ هزار ایرانی در سال است، خاطرنشان کرد:«سالانه ۱۶ هزار نفر در اثر حوادث ترافیکی در ایران از بین می‌روند، این درحالی است که اگر یک هواپیما سقوط کند ۳۰۰ نفر فوت می‌کنند و همه به آن اعتراض می‌کنند. اما ۶۰ هزار نفر در اثر مصرف دخانیات می‌میرند و عزم جدی برای جلوگیری از آن وجود ندارد.» سیاری ادامه داد: «سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان از پول مردم صرف دخانیات و ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان نیز هزینه درمان بیماری‌های ناشی از آن می‌شود.»

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت همه تلاش خود را در زمینه افزایش مالیات بر دخانیات انجام داده، اما موفق نشده است و علت آن نیز سود بالای این صنعت است، ادامه داد: «در عین حال بزرگ‌ترین نقش را آموزش دارد.
چون مربوط به رفتار مردم است. ما در این زمینه چند اقدام اساسی انجام داده‌ایم که از جمله آن می‌توان به تربیت سفیران سلامت در میان دانش آموزان، دانشجویان و خانواده‌ها، استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و برگزاری کمپین و همچنین امضای تفاهم‌نامه‌ای با وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد که نقش اصلی را در این زمینه آموزش و پرورش، آموزش عالی و خانواده‌ها بر عهده دارند.»

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ