بیماری مرموز ترامپ چیست؟

zahra
می‌گویند این روزها دیگر نمی‌شود مثل قدیم به دیگران اعتماد کرد و باید مراقب انواع فریب‌های مردم بود اما داستان این است که از احتیاط کردن تا سوء‌ظن داشتن تفاوت بسیار زیادی وجود دارد. آنجا که فرد به هیچ کس و هیچ چیز اعتماد ندارد و مدام فکر می‌کند دانای کل است و دیگران در حال نقشه چیدن برای او هستند و پای سوءظن در میان است. قصه، قصه فراز و نشیب‌های ترامپ در دنیای سیاست است. گویا سوءظن این بار دامن رئیس‌جمهور تازه به قدرت رسیده آمریکا را گرفته است. رسانه‌های آمریکایی به تازگی اعلام کرده‌اند که ترامپ به پارانوئید مبتلاست و تحت تاثیر آن تصمیمات عجیب و غریب زیادی می‌گیرد. اگر می‌خواهید درباره بیماری او بیشتر بدانید با ما همراه باشید.

 داستان از کجا آغاز شد؟
موضوع فاش شدن ارتباط تیم ترامپ با سفیر روسیه در واشنگتن ضربه‌های سنگینی را بر رییس‌جمهور آمریکا وارد کرد.به گونه‌ای که پارانوئید پنهان وجود او را به مرور نمایان‌تر کرد.  ‌استعفای اجباری مشاور امنیت ملی، مایکل فلین و آشکار شدن ارتباط گسترده اعضای کمپین ترامپ با اطلاعات روسیه ابر تاریکی از سوءظن را در اطراف کاخ سفید ایجاد کرد. روز بعد از کنفرانس مطبوعاتی مشترک، به واکنش‌های ترامپ در این کنفرانس اختصاص یافت. نمایش نامنسجم و بی‌سابقه و در زمان‌هایی سرشار از پارانوئید ترامپ، بسیاری از مفسران را درباره ثبات رئیس‌جمهور به شک و شبهه انداخت. به گزارش سی‌ان‌ان، ترامپ ظرف سه ماه از ریاست‌جمهوری خود بیشتر با  پارانوئید «مراقبت از تصویر خود» و سعی بر کنترل بر بخش ریاست جمهوری را داشته است. از سوی دیگر، دستیاران و مشاوران ترامپ به خاطر ترس از اخراج  خود، سعی می‌کنند تا وفاداری بیش از حد خود را به رئیس‌جمهور نشان دهند.

 پارانویا یعنی چه؟
پارانویا یک اختلال روان‌شناختی-روان‌پزشکی است که در اصل به نوعی آشفتگی فکری یا هذیان دلالت دارد که شامل بدبینی، حسادت، خودبزرگ بینی یا گزند و آسیب است. مشخصه بیماران مبتلا به اختلال شخصیت بدگمان یا پارانوئید، شکاک بودن و بی‌اعتمادی دائم به همه افراد است. بیماران پارانوئید همیشه میزان وفاداری و قابل اعتماد بودن «همسر، نزدیکان، همکاران، دوستان و…» را آزمایش کرده و در حافظه خود کلکسیونی از مدارک نشان‌دهنده «بی‌وفایی‌، توطئه، فاش شدن اسرار، بی‌عدالتی‌، تحقیر و تهدید دیگران» را دارند.

 پارانوئید چه نشانه‌هایی دارد؟ 
افرادی که به پارانوئید مبتلا هستند معمولا نشانه‌هایی دارند که می‌توان از آنها برای تشخیص استفاده کرد. البته این را هم باید گفت که ممکن است همه افراد مبتلا به این مشکل همه این نشانه‌ها را به‌طور یکسان نداشته باشند و تفاوت‌هایی وجود دارد، به‌طور کلی این نشانه‌های رفتاری را در افراد مبتلا به پارانوئید می‌توان دید:
1- افراد دچار پارانوئید بدون دلیل کافی ظن می‌برند که دیگران از آنها سوءاستفاده می‌کنند یا فریبش می‌دهند. همچنین تصور می‌کنند دیگران می‌خواهند به آنها آسیب بزنند یا حتی به شکل گروهی علیه آنها توطئه کرده‌اند. آنها هر نوع پیشنهاد یا صحبتی را فریب درنظر می‌گیرند و سعی دارند از خود در برابر فریب خوردن محافظت کنند. 
2- این افراد بدون دلیل کافی، وفاداری و قابل اعتماد بودن دوستان و بستگان خود را موردسوال قرار می‌دهند. نسبت به دیگران دچار شک و بدبینی هستند و کوچک‌ترین رفتاری را به بی‌وفایی نسبت می‌دهند.
3- در اعتماد به دیگران تردید دارند، چون می‌ترسند از اطلاعات‌شان علیه خود استفاده شود. آنها معمولا با دیگران صمیمی نمی‌شوند و از خود، احساسات و زندگی‌شان چیزی نمی‌گویند چون تصور می‌کنند دیگران رازهای آنها را برملا خواهند کرد. 
4- تصور می‌کنند دیگران با رفتار و گفتارشان می‌خواهند آنها را تهدید کنند. به‌علاوه از آنجا که براساس تصورات‌شان می‌خواهند ذهن دیگران را بخوانند و به توطئه‌های آنها پی ببرند، کینه‌توز و ستیزه‌جو هستند. این افراد به‌دلیل کینه‌توز بودن، اشتباهات دیگران را نمی‌بخشند. 
5- این افراد هذیان خودبزرگ‌بینی دارند و بین جامعه، دوستان و افراد فامیل خود را بیش از آنچه هستند، می‌پندارند. به‌همین دلیل هم تصور می‌کنند ناجی دیگران هستند و می‌توانند آنها را خوشبخت کنند.
6- تصور می‌کنند بی‌عدالتی در دنیا وجود دارد، به‌همین دلیل به شانس و خرافات اعتقاد دارند. 
7- دوست دارند استراق سمع کنند چراکه تصور می‌کنند دیگران درباره آنها حرف می‌زنند و در حال نقشه کشیدن علیه آنها هستند.
8- دائما به‌دنبال یافتن اسناد و مدارکی هستند که نشان می‌دهد دیگران نسبت به آنها بی‌وفایی و توطئه کرده‌اند. هر مسئله کوچکی را مدرک بزرگی برای توطئه می‌پندارند.
9- به‌شدت سعی می‌کنند دیگران را کنترل کنند و همه چیز را زیرنظر داشته باشند. خانواده این افراد معمولا تحت‌فشار هستند و آزادی‌های طبیعی انسان‌های دیگر را ندارند. 
10-هرگز عذرخواهی نمی‌کنند، تصور می‌کنند هیچ اشتباهی مرتکب نمی‌شوند و هرگز عذرخواهی نمی‌کنند. در عوض خودشان زودرنج هستند و به سرعت نظرشان نسبت به دیگران منفی می‌شود.

 ویژگی‌های رفتاری دارد؟
ویژگی اصلی اختلال شخصیت پارانوئید، یک الگوی عدم اعتماد و سوءظن فراگیر نسبت به دیگران است، به‌طوری که انگیزه‌های دیگران، از سوی فرد به‌عنوان انگیزه‌های بدخواهانه تفسیر می‌شود. این الگو از اوایل بزرگسالی آغاز می‌شود و در زمینه‌های گوناگون جلوه می‌کند. افراد مبتلا به این اختلال تصور می‌کنند که دیگران می‌خواهند آنها را استثمار کنند، فریب دهند یا به آنها آسیب بزنند، حتی هنگامی که هیچ شواهدی در تایید این انتظار وجود ندارد، آنها براساس شواهد اندک یا بی‌هیچ دلیلی به دیگران بدگمان هستند و با تصور اینکه علیه آنها توطئه می‌کنند، ممکن است هر زمان و بدون دلیل به‌طور ناگهانی به دیگران حمله کنند. آنها اغلب احساس می‌کنند که به شدت و به‌طور جبران‌ناپذیری توسط فرد یا افراد دیگر صدمه می‌بینند، حتی اگر برای این امر شواهد عینی وجود نداشته باشد. آنها با شک‌های بی‌مورد درباره وفاداری و صداقت دوستان و همکاران خود، اشتغال ذهنی دارند و اعمال آنها را برای یافتن شواهدی از انگیزه‌های خصمانه به دقت زیر‌نظر می‌گیرند. هرگونه انحراف ادراک شده از وفاداری یا صداقت، در جهت تایید تصورات آنها به‌کار می‌رود. افراد مبتلا به این اختلال برای اعتماد کردن به دیگران یا صمیمی شدن با آنها تمایلی نشان نمی‌دهند، زیرا از این واهمه دارند که دیگران از اطلاعات به دست آورده، سوءاستفاده کنند. 

آیا امیدی برای  درمان وجود دارد؟
دکتر فرح لطفی، روانشناس توضیح می‌دهد: از آنجا که بیماری پارانوئید نوعی روان گسیختگی مزمن و جدی است و به درمان‌های بلندمدت نیاز دارد، گزینه‌ای که برای افراد پارانوئید مطرح است، در بسیاری از موارد دارودرمانی است؛ با این توضیح که مصرف داروها باید تا زمان مقرر ادامه پیدا کند. روان‌درمانی‌های حرفه‌ای و طولانی‌مدت هم از گزینه‌های پیشنهادی است. در برخی موارد پارانوئید آن‌قدر شدید و غیرقابل کنترل بروز می‌کند که ممکن است باعث رفتار به‌شدت غیرانطباقی شده و لازم است فرد بستری شود. اما گاهی اوقات هم علاوه بر همه عوامل گفته شده برای پارانوئید، ویژگی‌های شخصیتی و آمادگی فرد هم برای ابتلا به سوءظن موثر است. مثلا کسی که بر اثر سوءاستفاده از اعتمادش توسط دیگران، دچار بدبینی و سوءظن می‌شود باید بخشی از علت را در ویژگی‌های شخصیتی، کمبود عزت‌نفس، شیوه‌های نادرست برقراری ارتباط با دیگران و… جست‌وجو کرد. یعنی باید بدانیم که در این زمینه‌ها مشکلی وجود داشته که یک اتفاق تا این حد روی فرد تاثیر گذاشته و او را به سوءظن مبتلا کرده است. برای درمان سوء‌ظن و بدبینی کسانی که به‌دلیل کمبود عزت‌نفس دچار سوءظن هستند قبل از هر چیز باید روی افزایش عزت‌نفس کار کرد. 

منبع: مجله سیب سبز

علت و درمان ابتلا به پارانویا یا شک و سوء ظن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ