رژیم لاغری 7 روزه

رژیم غذایی جنرال موتور یک رژیم 7روزه است که برخی بر این عقیده هستند با تبعیت از این رژیم غذایی می‌توان 5 تا 8کیلوگرم از وزن اضافه را کاهش داد. این برنامه غذایی به این صورت تنظیم شده است:

یکی از رژیم‌های غلطی که تازگی ها با سرو شکلی متفاوت  برای به دام انداختن افراد باب شده، رژیم جنرال‌موتور است. شاید تا به حال اسم هر رژیم عجیب و غریبی به گوش‌تان خورده باشد جز جنرال‌موتور، اما تعجب نکنید این رژیم وجود دارد و خیلی از افراد بدون آگاهی از عوارضش از آن پیروی می‌کنند به امید آنکه روزی به وزن ایده‌آل‌شان دست پیدا کنند. رژیم غذایی جنرال موتور یک رژیم 7روزه است که برخی بر این عقیده هستند با تبعیت از این رژیم غذایی  می‌توان 5 تا 8کیلوگرم از وزن اضافه را کاهش داد.  در حالی که این رژیم برای برهه زمانی خاص و برای گروهی از کارکنان کمپانی جنرال موتور طراحی شده و اصلا جنبه همگانی ندارد. برای آشنایی بیشتر از این برنامه غذایی عجیب که ادعای کاهش وزن در هفت روز را دارد، با دکتر پیام فرحبخش، متخصص تغذیه، صحبت کرده‌ایم تا با جزئیات آن بیشتر آشنا شویم.

مهم ترین دردسر رژیم جنرال موتور
سوال اصلی این است که «اگر یک هفته شیر و لبنیات نخوریم آیا اتفاقی برای بدن ما می‌افتد؟»،‌ «آیا استخوان ما در یک هفته ممکن است دچار پوکی شود؟ قاعدتا پاسخ به این سوالات، نه است! استخوان ما پوک نمی‌شود و بیماری خاصی ممکن است بروز نکند، اما وقتی که ما می‌خواهیم رژیم بگیریم، هدف ما از رژیم گرفتن فقط بحث زیبایی نیست، بحث ما بحث سلامت است. یعنی اگر فرد اضافه وزن دارد، چاره‌ای جز کاهش وزن ندارد. ولی اگر تنها هدف را کاهش وزن قرار دهیم و بخواهیم از هر راهی به آن برسیم، این یک روش اشتباه و کاملا غلط است چراکه حال شما شاید برای مدت کوتاهی بهتر شود اما بعد از مدتی با مشکلات جبران‌ناپذیری ممکن است مواجه شوید. همچنین فراموش نکنید که در این مدت عضلات‌مان را که تجدید‌پذیر نیستند در طول یک هفته تحلیل برده‌ایم که برای جبرانش ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشد تا این اختلال را از بین ببریم.

 آیا این رژیم را تایید می‌کنید؟
وقتی که از یک رژیمی به این صورت تبعیت می‌کنیم، خیلی از نیازهای بدن ما تامین نمی‌شود و بدن حالت قحطی را حس کرده و به ذخایری که نباید تجزیه شوند و برای ما حکم حیاتی دارند، دست‌اندازی می‌کند. به‌عنوان مثال با تبعیت از این رژیم غذایی:
– گلیکوژن کبد را به‌راحتی در این رژیم از دست می‌دهیم
– در پروتئین‌های ما اختلال ایجاد می‌شود
– کلیه شروع به تولید قند می‌کند
– از طرف دیگر عضلات شروع به تجزیه شدن می‌کنند
– و در آخر آب بدن در این رژیم خیلی کاهش پیدا می‌کند به‌همین دلیل وزن فرد به سرعت کم می‌شود.
در تعادل الکترولیتی اختلال ایجاد می‌شود. یعنی ممکن است میزان سدیم، کلسیم، پتاسیم و فسفر به‌هم بخورد و بدن با شرایط غیرقابل پیش‌بینی حتی مانند سکته‌های قلبی یا سکته‌های مغزی روبه‌رو شود.

طی یک هفته چه میزان کاهش وزن مجاز است؟
اگر از یک رژیم درست پیروی کنیم، طی 7 روز انتظار داریم بین 500 گرم تا یک کیلو از وزن ما کاهش پیدا کند که این کاهش وزن می‌تواند کاهش چربی بدن را هم
 به همراه داشته باشد. بهتر است بدانید که اگر ما از یک رژیم غلطی مانند همین رژیم جنرال موتور پیروی و هر روز از یک ماده غذایی استفاده کنیم این کاهش وزن چشمگیر براثر از بین رفتن چربی‌ها نیست چراکه بدن بیشتر از یک حدی در این مدت قادر به سوزاندن چربی نیست. 

منتظر چه عواقب دیگری باشیم؟!
 اتفاق ناخوشایندی که در این رژیم برای بدن رخ می‌دهد این است که باوجود اینکه در این رژیم غذایی تاکید می‌شود روزی 8 تا 12 لیوان آب نوشیده شود، باز هم آب بدن از دست خواهد رفت و ما دچار کمبود آب میان‌بافتی و دچار گرسنگی سلولی خواهیم شد. به عبارتی دیگر سطح سلول‌ها دچار سوءتغذیه خواهند شد. در صورتی که در بشقاب افراد باید هر روز از هر 5 گروه اصلی غذاها وجود داشته باشد و نکته مهم‌تر این است که درصد میزان دریافت گروه‌های غذایی را رعایت کنیم.

افراد میانسال، بیشتر مراقب باشند!
در مورد رژیم غذایی جنرال موتور و به‌طور کلی این دسته از رژیم‌های غلط، به همه افراد به‌خصوص میانسال‌ها تذکر داده می‌شود چراکه عوارض این رژیم‌ها در این سن زودتر نمایان خواهند شد. به‌علاوه ممکن است در آن یک هفته شخص حس کند که پوست او خشک و چروکیده شده است و در واقع یک اضافه باری به کلیه خودش تحمیل کرده است.

ایرادات رژیم جنرال‌موتور!
این رژیم چند تا ایراد خیلی بزرگ دارد:  در این رژیم میزان مصرف شیر و لبنیات به اندازه کافی نیست. یعنی در این یک هفته کلسیم به اندازه مورد نیاز وارد بدن نمی‌شود. کلسیم، یونی است که برای انقباض عضلانی به آن نیاز داریم، یک واسطه سلولی و پیام‌رسان سلولی است و نمی‌توانیم یک هفته کلسیم فرد را قطع کنیم.  به‌علاوه خیلی از افراد ممکن است، حساسیت به لاکتوز داشته باشند، برای همین این رژیم نمی‌تواند گزینه مناسبی باشد چرا‌که یک رژیم غذایی باید با شرایط جسمانی فرد برنامه‌ریزی شود.  همچنین در این رژیم بررسی نمی‌شود که چاقی افراد ناشی از چیست؟! آیا این چاقی ناشی از اختلال هورمونی است یا ناشی از افزایش استرس است و فرد پرخوری عصبی دارد؟ مدل آن به چه شکل است؟ مخاطب این رژیم مرد است یا نه و در چه سنی قرار دارد؟
دادن یک نسخه واحد برای همه افراد مثل این است که با سر درد، فرد ژلوفن بخورد و فکر می‌کند که خوب می‌شود. رژیم غذایی به آن معنا نیست که فقط و فقط فرد به وزن دلخواهش برسد بلکه ‌هدف اصلی این است که کیفیت زندگی و سلامت فرد افزایش پیدا کند. قطعا با این رژیم ما به سمت سلامت حرکت نخواهیم کرد.

حرف آخر!
بنابراین توصیه می‌کنیم که اگر افراد قصد رژیم گرفتن دارند به جای اینکه به سایت‌های مختلف و به‌جای اینکه به افراد غیرمتخصص در این زمینه مراجعه کنند، اول با کسانی که رشته تغذیه را خوانده‌اند، مشورت داشته باشند. مهم این است که فرد متخصص تحصیلاتی در این زمینه داشته باشد و رژیمی را که طراحی می‌کند، رژیمی براساس اصول برنامه‌ریزی شده باشد. 

منبع: مجله سیب سبز

رژیم غذایی خوشمزه؛ برای لاغری سریع چربی های شکم!

 غذاهای چرب با ساعت سلولی بدنتان چه می کنند؟!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ