با مصرف این دارو در بارداری فرزندتان مبتلا به اوتیسم میشود

faateme1366
خوردن قرص‌های ضد‌افسردگی در دوران بارداری خطر تولد کودک اوتیسمی را افزایش می‌دهد.

تحقیقات جدید دانشمندان دانشگاه بریستول نشان داده است که فرزندان مادرانی که چنین قرص‌هایی مصرف می‌کنند 41درصد بیشتر به اوتیسم مبتلا می‌شوند ولی با این حال خطر مطلق ابتلا هنوز کم است؛ یعنی از 2/9 مورد در ۱۰۰ کودک به 4/1 مورد افزایش می‌یابد.

حدود ۸ درصد از زنان باردار بریتانیایی در دوران بارداری داروهای ضد‌افسردگی مصرف می‌کنند و در سال 700هزار تولد در این کشور رخ می‌دهد.

همچنین محققان با بررسی 256هزار و 610کودک 4تا 17سال که 5/378 نفرشان مبتلا به اوتیسم بودند و در استکهلم زندگی می‌کردند به نتیجه مشابه رسیدند.

محققان تخمین می‌زنند که اگر رابطه بین اوتیسم و داروهای ضد‌افسردگی عادی باشد، فقط 2درصد از موارد ابتلا را می‌توان جلوگیری کرد؛ حتی اگر هیچ زنی با داشتن اختلالات روانپزشکی دارو در این دوران مصرف نکند.

پروفسور ایان جونز، استاد روانپزشکی و مدیر مرکز بهداشت ملی روانپزشکی دانشگاه کاردیف معتقد است که احتمال دارد عامل ابتلا به اوتیسم دارو باشد و در عین حال اختلال خلقی که برایش دارو تجویز شده، خود عامل اوتیسم باشد. به هر حال در این مطالعه مشخص شد که با افزایش میزان اختلالات خلقی در والدین احتمال تولد کودک اوتیسمی بیشتر می‌شود، همچنین ممکن است همپوشانی ژنتیک بین اختلالات خلقی و ASD وجود داشته باشد.

ممکن است عوامل دیگری علاوه بر دارو‌های ضد‌افسردگی نیز بر این کشف مؤثر باشد که نیاز به تحقیق بیشتر داشته باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ