آیا اسپری های حشره کش خطرناکند؟

mousavi
در تابستان های گرم به خصوص در سفرها به مناطق جنگلی و ساحل دریا، سریع تر و راحت تر از نوشیدن یک لیوان آب، گزیده شدن توسط پشه است که امان همه را بریده و گاهی به مرحله آزار می رسد به خصوص بین افراد دارای حساسیت و کودکان. هر چند این روزها با وجود انواع و اقسام محصولات بهداشتی و صنعتی راه های مبارزه با این حشرات مزاحم متعدد و متنوع است ولی نباید فراموش کرد که هر محصول محدوده تاثیر و دامنه امن و ناایمن نیز دارد. این مطلب به شما کمک می کند چگونه با کمترین آسیب به کودک و البته طبیعت آنها را از شر گزش ها و خارش های بعدی آن مصون کرده و از سفرهای تابستانی تان لذت ببرید.

چرا نباید پشه ها را دست کم گرفت؟

پشه‌ها به‌عنوان متهمان ردیف اول ناآرامی خواب شبانه کودکان و البته سفرها و گردش‌ها، همیشه به‌عنوان یکی از سرسخت‌ترین دشمنان مادران ظاهر شده و اتفاقا در فرار یا کشته شدن مقاومت بالایی هم از خود نشان می‌دهند. دلیل این مبارزه همیشگی تنها یک خارش کوچک پس از گزش نیست چون همین حشرات خونخوار و کوچک به تنهایی عامل انتقال بسیاری از بیماری‌ها هستند که در مواردی معلولیت و گاهی مرگ‌ به همراه دارند. بیماری‌هایی مانند بیماری لویم، انپلاسموز انسانی، ویروس غرب نیل، مالاریا، تب مکرر، زیکا و مالاریا که این تعداد بیماری فقط چند نمونه از آنهاست! پس این دشمن و این مبارزه را دستکم و سطحی نگیرید و برای مقابله با آن بهترین شیوه را انتخاب کنید.

لوسیون‌ها و اسپری‌ها چه  می کنند؟

بین محصولات بهداشتی موجود در بازار انواع اسپری‌ها، قرص‌ها، دستمال‌های مرطوب، لوسیون‌ها و… ضدگزیدگی حشرات وجود دارد که انتخاب بین آنها به موارد متعددی بستگی دارد. اما آنچه در میان همه این موارد مشترک و تکراری است وجود دو ماده شیمیایی مهم است که وجود همین دو ماده، اساس ساخت این محصولات است؛  DEET و پیکاریدین.

DEET و پیکاریدین هر دو جزء مواد شیمیایی قوی هستند که به‌عنوان مواد تشکیل‌دهنده فعال در اکثر مواد ضدعفونی‌کننده یافت می‌شوند و همین‌جا باید گفت که این دو ماده، موثر هستند ولی باید دقت کرد که هر ماده موثر و مفید هم ممکن است اثرات مخربی بر سلامت کودکان داشته باشد.

DEET و پیکاریدین اساسا حاوی مواد مغذی برای حشرات هستند. یعنی به‌طور موثر توجه حشرات‌ را به این مورد جلب می‌کند که تو باید این ماده را بخوری یعنی به جای خوردن خون شما، ماده شیمیایی اسپری شده روی بدن شما آن را جذب کرده سپس از بین می‌برد.

کدام محصول حشره کش را بخریم؟

همیشه هنگام خرید به درصد این مواد موثر دقت داشته باشید و محصولاتی را انتخاب کنید که بیش از 30درصد  از هر کدام از این مواد(DEETو پیکاریدین) را نداشته باشند زیرا غلظت بیشتر DEET روی محصولات به معنای حفاظت بیشتر نیست؛ این تنها به این معناست که شما تا ساعت‌ها نیاز به استفاده مجدد نخواهید داشت. درصد غلظت بالاتر یعنی قرار گرفتن درمعرض مواد شیمیایی قوی‌تر. پس بهتر است از یک اسپری با غلظت کم و برای چندین مرتبه در طول روز یا شب استفاده کنید تا اینکه یک ماده قوی شیمیایی را مصرف کنید.

در چه شرایطی سراغ پشه کش ها نرویم؟

باتوجه به‌ گزارش‌های مرکز کنترل بیمـاری‌های ایالات‌متحده (CDC) و آژانس حفاظت از محیط‌زیست، زمانی که فرزند شما 2 ماهه است، می‌توانید از محصولات دافع حشرات حاوی DEET، پیکاریدین یا IR3535  استفاده کنید. همچنین برای کودکان 3 سال و بالاتر می‌توانید از محصولاتی که حاوی روغن اوکالیپتوس و لیمو هستند هم بهره بگیرید، زیرا مواد دفع‌کننده و دورکننده حشرات بخش مهمی از برنامه‌های حفاظتی از کودک شما در برابر ویروس‌های مضر و پشه است، به‌ویژه هنگامی که شما در مناطقی که این بیماری‌ها رایج هستند، مسافرت می‌کنید‌.

قبل از مصرف اسپری ها بدانید

با اینکه روی همه محصولات ضدگزیدگی حشرات اعلام شده این مواد شیمیایی در اندازه‌های بی‌خطر هستند ولی هنوز هم باید مراقب باشید که ‌چگونه و به چه میزان از آنها استفاده کنید.

اطراف چشم و دهان جزء مناطق ممنوعه مصرف این محصولات هستند. تماس چشمی و دهانی قطعا عوارضی به همراه خواهد داشت.

برای کودکانی که دست در دهان‌شان می‌کنند یا آن را به چشم می‌مالند هم استفاده از این مواد ممنوع است. بهترین محل استفاده از این مواد پشت لاله گوش، تای آرنج و پشت زانوی پا است.

هرگز اسپری‌های ضدگزیدگی را به‌صورت مستقیم روی صورت خود یا کودک نپاشید. بهترین کار آن است که اسپری را روی دستان خود بپاشید، سپس آن را به صورت بمالید.

اسپری ضد‌حشره‌ را در محیط باز، نزدیک پنجره یا فضایی که تهویه مناسب دارد، استفاده کنید. بوییدن و استنشاق آن برای ریه‌های کودک مناسب نیست.

حداقل هر 2 ساعت یک‌بار مجددا از اسپری استفاده کنید تا مطمئن شوید هنوز موثر هستند.

این محصولات را از دسترس کودکان دور نگهدارید.

این روش ها را هم امتحان کنید

برای رهایی از شر گزش‌ها شاید استفاده از لوسیون و اسپری برای شما و کودک‌تان سخت و ناممکن باشد، راه‌های دیگری هم وجود دارد آنها را بررسی کنید.

بین محصولات نمونه‌هایی از انواع پدها و دستمال‌های مرطوب مخصوص فراری دادن حشرات وجود دارد. می‌توانید آنها را در جیب‌های غیرقابل دسترس لباس کودک قرار دهید. هر چند ممکن است کمی نامعقول به نظر برسد ولی یکی از راه‌های مراقبت از کودکان در برابر گزیده شدن، پوشاندن آنها با لباس‌های آستین‌دار و بلند است.

از قرار گرفتن در نزدیکی آب‌های ساکن مثل استخرها، برکه‌ها، لاستیک‌های قدیمی، چاه‌ها، سطل‌ها و… خودداری کنید این فضاها محل رشد و شکوفایی پشه‌ها هستند.  استفاده از پشه‌بند در زمان‌های خواب و استراحت کودک حتی در ماشین و روی صندلی کودک یک راه عالی برای محافظت نوزادان است. از لوسیون‌های معطر و هر چیزی که عطر دارد دوری کنید چون هر رایحه خوش و شیرینی، حشرات را جذب می‌کند.   

چطور گزیدگی را تسکین دهید؟

 اگر فرزند شما دچار گزیدگی شد وحشت نکنید این اتفاق می‌افتد، حتی اگر آنها را با مواد دفع‌کننده حشرات از سر تا پا بپوشانید. برای درمان خارش ناشی از نیش حشرات بهترین کار استفاده از کمپرس آب خنک است. برای این کار حوله‌ای را با آب خنک خیس کنید و روی محل گزیدگی قرار دهید. به سرعت خارش و التهاب را کاهش می‌دهد.  استفاده از لوسیون کالامین‌دی درمان دارویی بعد از گزش است. فقط‌ کافی است با انگشت خود کمی از آن را به منطقه آسیب‌دیده بمالید. مراقب باشید که کودک با خاراندن محل گزش آن را زخم نکند این اتفاق ممکن است به عفونت بینجامد.  علایم و نشانه‌های حساسیت را جدی بگیرید. افراد مختلف در برابر گزش حشرات واکنش‌های متفاوتی دارند. اگر متوجه شدید قرمزی در سطح بدن منتشر شده است، باید به دکتر مراجعه کنید. اگر به نظر رسید که در نفس کشیدن یا بلعیدن دچار اشکال شده، بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید چون ممکن است واکنش آلرژیک شدید به‌نام آنافیلاکسی داشته باشد.

موارد ایمنی

انواع اسپری‌های ضدگزیدگی را فقط به پوست و لباس بپاشید. هرگز انواع دستمال‌های حاوی این مواد را زیر لباس و در مجاورت و تماس طولانی با پوست قرار ندهید.  هرگز از این مواد در برش‌ها، زخم‌ها یا پوست تحریک شده استفاده نکنید.

مقدار مناسبی از مواد را استفاده کرده و توجه داشته باشید که آن را تکرار کنید.

پس از بازگشت به محیط خانه ‌و محل به دور از حشرات، پوست را با صابون و آب شست‌وشو دهید. این مورد را جدی بگیرید که پس از پایان یک روز حتما بدن را بشویید و در صورت لزوم مجددا از مواد ضد‌حشره استفاده کنید.

از محصولاتی با 2 کارایی مثلا ضدآفتاب و ضدحشرات با هم استفاده نکنید، چون ضدحشرات معمولا باید تکرار شوند ولی ضدآفتاب به زمان طولانی‌تری برای تجدید نیاز دارد. محدودیت سنی مصرف محصولات را به دقت بررسی کنید. بسیاری از محصولات برای نوزادان مناسب نیستند.

نسخه های گیاهی را امتحان کنید

روغن‌های گیاهی دفع‌کننده‌های موثری هستند. این روغن‌ها بی‌خطر بوده و عطر مطبوعی دارند که باعث آزار کودک هم نمی‌شوند. روغن‌های سدر، میخک، اسطوخودوس و اکالیپتوس حشرات را دفع می‌کنند. هر کدام از آنها را با مقدار مساوی آب مخلوط کرده و مخلوط را اطراف و روی نوزاد اسپری کنید. ریختن روغن‌های گیاهی رقیق شده از قبیل بابونه، شمعدانی، بهارنارنج و رز در آب وان نوزادان، پوست‌شان را تسکین می‌دهد. همچنین آویزان کردن زردچوبه در اطراف ناحیه‌ای که کودک در آن قرار دارد حشرات را دفع می‌کند.

منبع: سیب سبز

آیا حشره کش ها باعث اوتیسم در کودکانمان می شود؟!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ