علت شگفت انگیز بدتر بودن آسیب های شبانه نسبت به نوع روزانه آن

samiira
مراقب ضربه هایی که شب هنگام به شما وارد می شود باشید؛ بخصوص اگر این ضربه ها منجر به جراحت های پوستی شود.

مطالعه جدیدی از انگلستان نشان می دهد که آسیب های پوستی که در شب اتفاق می افتد، نسبت به آنها که در طول روز اتفاق می افتد، بسیار کندتر بهبود می یابند. براساس این مطالعه، که درروز (8 نوامبر) 2017 در مجله Science Translational Medicine منتشر  شده است، آسیب های پوستی شبانه درحدود 60 درصد آرام تر از آسیب های پوستی که در روز  رخ داده،  بهبود می یابد. دلیل این امر ممکن است قرار گرفتن در ریتم های روزانه سلول های پوستی  باشد، که تقریبا مانند تمام سلول های بدن، در یک چرخه 24 ساعته عمل می کند و در شب به آرامش ادامه می دهد.

اما محققان حتی بیشتر شگفت زده شدند که متوجه شدند، نه تنها فرآیند بهبودی در شب ها کاهش می یابد، بلکه به طور کامل نیز، زمان آسیب تعیین می کند که آسیب دیدگی چقدر سریع بهبود یابد. ند هویل ، نویسنده ارشد این تحقیق ومحقق زیست شناسی مولکولی در دانشگاه کمبریج در بریتانیا می گوید: 

“آنچه که ما متوجه شدیم این است که چگونگی بهبود و سرعت بهبود شما بستگی به زمانی که دچار آسیب شده اید، دارد. سرعت بهبودی بستگی به این دارد که چگونه بعضی از سلول ها می توانند به منطقه آسیب دیده بروند تا بتوانند آن را تعمیر کنند، و این بستگی به میکروارگانیسم  آنها دارد که توسط ساعت بیولوژیکی بدن کنترل می شود. ” 

هویل میگوید: برای بررسی زمان زخم، محققان ابتدا سلول های پوستی به نام فیبروبلاست ها را که در طی روزهای مختلف در ظروف آزمایشگاهی رشد می کردند، بررسی کردند؛ این سلول ها درعمیق ترین لایه پوست یافت می شود که «درم» نامیده می شود. هنگامی که یک آسیب اتفاق می افتد، فیبروبلاست ها به سطح پوست حرکت می کنند، جایی که آنها با سنتز یا ترکیب کردن و بازسازی ساختار حمایتی ازپوست جدید، که شامل ماتریس به اصطلاح خارج سلولی و کلاژن است، کار می کنند.اما بسته به زمان روز، سرعت حرکت فیبروبلاست ها به سطح پوست تغییر می کند، محققان دریافتند این کار با توجه به پروتئینی که در سلول ها یافت می شود و”آکتین” نام دارد، صورت می گیرد.

اکتین یک پروتئین است که بخش مهمی از سلول های بنیادی را تشکیل می دهد؛ ساختار حمایتی که سلول را شکل می دهد. هنگامی که سلول ها به وسیله ساعت بیولوژیکی خود به “خواب” می روند، شکل پروتئین های اکتین تغییر می کند. هویل می گوید: “ما متوجه شدیم که در طول روز، آکتین عمدتا به شکل رشته های بلند است، در حالی که در شب، اکثریت آن به شکل کروی است. ما می دانیم که رشته های اکتین در اجازه دادن به حرکت سلول ها بسیار مهم هستند.” در نتیجه این تغییرات، حرکت فیبروبلاست ها به محل آسیب هایی که بیشتر در شب اتفاق افتاده، آن هم زمانی که اکتین بیشتر کروی است، به آرامی وکندتر صورت می گیرد.

 

در آزمایش بعدی این مطالعه، محققان اثر مشابهی را در پوست موش مشاهده کردند. و هنگامی که این تیم به سوابق پزشکی بیماران انسانی که درنتیجه سوختگی بستری شده بودند، نگاهی انداختند، شواهدی یافتند که دقیقا مبتنی بر پدیده مشابهی بود.هویل افزود: “زخم هایی که در طول روز رخ داده بودند، در مقایسه با زمان بهبودی زخم های ناشی ازحوادث در شب که 28 روز بود، به طور متوسط ظرف 17 روز بهبود یافتند.”

با این حال، هنوز مشخص نیست که چرا زخم های شبانه اینقدر طول می کشد تا بهبود یابد. هویل افزود: محققان در ابتدا انتظار داشتند فیبروبلاست ها در طول روز برای سطوح ازدست رفته پوست آماده شوند، اما این اتفاق نمی افتد. “این یکی از نتایج بسیارشگفت انگیز است.” آنچه ما می بینیم، یک اثر مداوم از” زمان زخمی شدن ” است. سلول های زخمی شده در طول شب، هرگزعقب نشینی نمی کنند. “

هویل می گوید: در آینده می توان از این یافته ها برای توسعه یک تکنیک برای فریب دادن سلول ها استفاده کرد؛ وقتی که نیاز است تا موردی (به طور مثال یک جراحی) باید در شب انجام شود، میتوان کاری کرد،به طوریکه سلولها فکر کنند حالا روز است. او افزود که چنین مواقعی از لحاظ فنی امکان پذیر است. علاوه بر این، هیل گفت که او امیدوار است که فرایندهای بهبودی را بیشتر مطالعه کند؛ زیرا فرآیند های بهبودی بسیار پیچیده و شامل بسیاری از سلول ها و پروتئین های دیگری بیش از فیبروبلاست ها و آکتین هستند.

برگردان: سیما آزادفلاح

هرگونه کپی برداری و استفاده از این مطلب با ذکر نام و منبع الو دکتر مجاز می باشد

رابطه بی حسی انگشتان دست در مورد سلامت جسمی


 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ