آیا من مستعد خطر حمله ی قلبی هستم؟

با وجود تکنولوژی های موجود در دنیا، انسان ها کمتر به فعالیت های بدنی می پردازند و زمان کمتری برای فعالیت های ورزشی دارند. علاوه بر آن با توجه به مشغله زیاد و سرعت تکنولوژی زمان کمتری برای فراهم کردن غذاهای سالم وجود دارد که همین امر باعث می شود به سمت غذاهای فست فود و پرچرب روی بیاورد.

 این دو عامل اصلی و عوامل جانبی دیگر باعث بروز بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی عروقی می شود که یکی از این بیماری ها حمله ی قلبی است. حمله قلبی با توجه به میزان ریسک بالا و به خطر انداختن جان افراد باید جدی گرفته شود و  پیشگیری را بر درمان مقدم داشت. اما  برای مراقبت بهتر از قلب و جلوگیری از حمله ی قلبی باید فهمید:

  • چگونه پزشکان خطر ابتلا به حمله قلبی را ارزیابی می کنند؟
  • عوامل موثر بر حمله ی قلبی چیست؟
  • میزان کلسترول خون شما چگونه پایین می آید و چند درصد در معرض حمله ی قلبی هستید؟

ارزیابی پزشکان از حمله قلبی

پزشکان از عوامل مختلفی برای ارزیابی خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی، استفاده می کنند از جمله: سن، جنسیت، نژاد، کلسترول کل و نوع  کلسترول که به اصطلاح “کلسترول خوب” HDL و ” کلسترول بد LDL   نامیده می شوند. فشار خون بالا یا دیابت و  کشیدن سیگار نیز عوامل مهم خطر در  ایجاد حمله ی قلبی هستند. مطالعات مختلف ثابت کرده اند که افراد سیگاری و افرادی با فشار خون بالا یا بیماران دیابتی آمار بیشتری نسبت به افراد دیگر برای تجربه حمله قلبی دارند.

دکتر رابرت اکل رئیس سابق انجمن قلب آمریکا اظهار داشت: اگرچه میزان کلسترول بد در خون شما یک عامل خطر مهم به شمار می رود اما نیاز به استاتین که کاهش دهنده کلسترول است صرفا بر اساس سطح خون  LDL نیست، بلکه بر روی عوامل خطر ساز دیگر نیز که در ایجاد حمله ی قلبی دست دارند اثرگذار است و می تواند شما را از یک شوک قلبی دردناک و خطرناک حفظ کند .

نقش وزن و فعالیت بدنی

میزان وزن، فعالیت بدنی و رژیم غذایی نیز در بیماری های قلبی نقش ویژه ای دارند، هر چند آنها معمولا در رده بندی های خطرناکی که شما جستجو می کنید و پزشکان و انجمن های قلب دنیا برای ارزیابی ریسک استفاده می کنند نیستند. (برخی از نتیجه های خطرناکی که شما  برای ارزیابی خطر ابتلا به بیماری های قلبی در اینترنت پیدا می کنید مورد انتقاد قرار گرفته اند، اما آنها می توانند به شما در مورد چگونگی مقابله با حمله ی قلبی آموزش های خوبی داشته باشند. در هر حال بهترین راه حل  اجرای صحیح آموزش ها است.

 البته باید بدانید تا زمانی که کلسترول و فشار خون شما، مورد آزمایش قرار نگرفته است در مورد احتمال حمله قلبی برای شما نمی توان نظری داد. برآورد خطر می تواند بر اساس یک عامل واحد تغییر کند. بنابراین، برای مثال، در حالی که یک زن 50 تا 60 ساله با کلسترول بالا LDL ، بدون  داشتن هیچ مشکلی دیگری، ممکن است در طی 10 سال آینده خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته داشته باشد، یک مرد با همان سن با مشخصات مشابه در معرض خطر قابل ملاحظه تری برای حمله ی قلبی باشد. فراموش نکنیم که خطر حمله ی قلبی رابطه مستقیم با سن دارد و  سن بالاتر خطر ابتلا به حمله ی قلبی را درهر دو گروه مردان و زنان افزایش می دهد.

به گفته دکتر رابرت اکل رئیس سابق انجمن قلب آمریکا  اگر خطر 10 ساله بیماری قلبی عروقی داشته باشید احتمال حمله ی قلبی برای فرد حدود 9 درصد است و فرد باید شروع درمان را برای خود در نظر بگیرد. دستورالعمل های پزشکی در حال حاضر برای بیماران غیر دیابتی مبتلا به نارسایی احتقانی 40-75 ساله زمانی که خطر 10 ساله بیماری های قلبی عروقی دارند هفت و نیم درصد و یا بالاتر است. 

در هر حال برای جلوگیری از حمله ی قلبی و پایین آوردن کلسترول بای از سال های جوانی آغاز کرد و با فعالیت های بدنی و استفاده از مواد غذایی سالم، ریسک ابتلا به این بیماری و سایر بیماری های مربوط به اندام حیاتی را کم کرد و با تنظیم ریتم زندگی و استفاده از رژیم غذایی سالم و ورزش ریتم ضربان قلب را نیز تنظیم کرد و دوره میانسالی و سالمندی خوبی را برای خود رقم بزنیم.

برگردان: عرب زاده

هرگونه کپی برداری و استفاده از این مطلب با ذکر نام و منبع الو دکتر مجاز می باشد

چگونه به بیماری قلبی دچار می شویم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ