چطور سیگار را ترک کنیم در حالی که دوستان ما هنوز سیگار می کشند؟

دلایل زیادی برای ترک سیگار وجود دارد. متاسفانه زمانی که اعضای خانواده یا دوستان شما هنوز سیگاری هستند، تمرکز بر مسئله ترک سیگار می تواند دشوار باشد.

دلایل زیادی برای ترک سیگار وجود دارد. متاسفانه زمانی که اعضای خانواده یا دوستان شما هنوز سیگاری هستند، تمرکز بر مسئله ترک سیگار می تواند دشوار باشد.

دبورا چیلز تسهیل کننده برنامه «رهایی از سیگار» که توسط انجمن ریه امریکا (ALA) اداره می شود، می گوید: به یاد داشته باشید که شما فقط با اعتیاد به نیکوتین مبارزه نمی کنید، بلکه سعی می کنید عادت اجتماعی سیگار کشیدن را نیز از بین ببرید. وی همچنین اضافه می کند: من فکر می کنم این، یکی از بزرگترین چالش ها برای فردی است که در مسیر ترک سیگار قرار دارد.

در حالی که مجبور نیستید برای جلوگیری از دود کردن آزادانه سیگار توسط دوستان خود، دایره اجتماعی خود را تغییر بدهید، فقط ممکن است نیاز داشته باشید تا زمانی که آنها سیگار می کشند، مکانی را که در آن مشغول دود کردن سیگار هستند تغییر دهید. از نکات زیر استفاده کنید تا بدون سیگار کشیدن در جمع دوستان سیگاری خود باقی بمانید:

1 کاری جدید و متفاوت انجام دهید.

اگر می خواهید آخر هفته با دوستان سیگاری خود به رستوران یا تئاتر رفته و از آخر هفته خود لذت ببرید، نکشیدن سیگار می تواند به معنی از دست دادن برخی از این گردش های اجتماعی باشد. با این حال مهم است که از برخی از تحریکات بالقوه جلوگیری کنید؛ این می تواند شامل زمانی باشد که دوستان شما مشغول روشن کردن سیگارهای خود هستند. بیل بلت مدیر برنامه های ملی تنباکو در ALA می گوید:

با دوستانتان فعالیت و سرگرمی جدیدی را سازماندهی کنید. حتی بهتر است محلی را انتخاب کنید که در آن اجازه دود کردن سیگار را نمی دهند. وی می افزاید: اگر آنها واقعا دوستان شما باشند، نباید برای همیشه به آنها بگوئید: “خداحافظ“.

اما حداقل در ابتدا شما ممکن است مجبور شوید تا زمانی که آنها مشغول کشیدن سیگار هستند، از آن محل و از نزد آنها خارج شوید تا سیگار کشید نشان تمام شود.

2 روال معمول خود را تغییر دهید.

حتی عادت های معمولی را که میتوانند محرکی برای وسوسه شما باشند، تغییر دهید. برای مثال، اگر معمولا بعد از شام، یک سیگار را به طور اشتراکی با همسر خود روشن می کردید، ممکن است پس از صرف شام، تمایل به مصرف آن داشته باشید؛ پس چه باید کرد؟

برای رهایی از این وسوسه، تلاش کنید تا میز غذا را با هم ترک کرده و ظرفها را باهم جمع کنید و سپس برای یک پیاده روی بعد از شام، به خارج از منزل بروید. تغییر در روال معمول شما، کمک می کند تا از محرکها دوری کنید و به همسرتان نیز فرصتی برای حمایت از شما خواهد داد.

3 پشتیبان جدیدی از دوستان و خانواده برای خود انتخاب کنید.

بلت می گوید: درباره نیازهایتان شفاف و روراست باشید؛ اغلب دوستان واقعی و همسر فرد سیگاری، تمایل دارند به او کمک کرده و او را حمایت کنند. اما فرد سیگاری نمی داند آنها چگونه این کار را انجام دهند، بهتر خواهد بود.

شما بهترین قاضی برای نیازهایتان خواهید بود؛ اما در اینجا چند ایده وجود دارد:

از دوستان و فامیل خود بخواهید در اطراف شما سیگار نکشند – برای سیگار کشیدن به خارج از منزل و یا به ماشین خود بروند – درضمن محرک هایی مانند زیر سیگاری و یا فندک را نیز در جلوی چشم نگذارند. علاوه براین در جستجوی پشتیبانی از افراد فامیل یا دوستان خود باشید که خودش سیگاری نباشد. اگر لغزش کردید یا وسوسه شدید، نیاز به کسی دارید که بتوانید از او کمک بگیرید.

4 درباره دوستان سیگاری خود خیلی سخت گیر نباشید.

برنامه ریزی ترک سیگار برای هر فردی با فرد دیگر متفاوت است. شما ممکن است وقتی در حال ترک سیگار هستید، بیشتر تحریک پذیر بوده یا بیشتر احساس اضطراب داشته باشید.

بلت می گوید: اگر دوستان یا اعضای خانواده شما، در حالی که در تلاش برای ترک سیگار هستند، هنوزگهگاهی سیگار دود می کنند، آنها را قضاوت نکنید. وقتی می توانید آنها را تشویق کنید تا با شما سیگار را ترک کنند و مشوق آنها در این راه باشید، نباید به جای تشویق، آنها را تحت فشار قرار دهید.

5بر روی چیزهای مثبت تمرکز کنید.

رهایی از استعمال سیگار، دارای مزایای اجتماعی نیز هست؛ به طور مثال: دیگر مجبور نخواهید بود برای استعمال سیگار، به خارج از جمع بروید می توانید به عنوان یک مدل و الگوی خوب برای دوستان سیگاری خود که در فکر ترک هستند، انتخاب شوید از همه مهم تر پول بیشتری برای انجام فعالیت های لذت بخش خود صرفه جویی خواهید کرد و حتی ممکن است متوجه شوید که زمان بیشتری را با افراد خانواده و دوستان غیر سیگاری خود می گذرانید، که می تواند باعث تقویت این روابط شود.

6 همه چیز را به یکباره تغییر ندهید.

بلت می گوید: این بسیار هوشمندانه است که بخصوص در ابتدای مسیر ترک سیگار، از محرک های استعمال سیگار دوری کرده و رویه معمول خود را تغییر دهید؛ اما تغییر همه چیز به یکباره، می تواند بسیار غافلگیر کننده باشد و ممکن است شانس شما را برای یک ترک موفق کاهش دهد.

بعد از همه این سخنان، یک دوست خوب و مادام العمر، می تواند حمایتی باشد که شما به آن نیاز دارید، فرقی نمی کند که سیگاری باشد یا غیر سیگاری.

برگردان: سیما آزاد فلاح

چطور از شر افکار آزاردهنده بعد از ترک سیگار خلاص شویم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ