6 در صد از سرطان ها ناشی از اضافه وزن و دیابت

امروزه یکی از بیماری هایی که به صورت شایع در سراسر دنیا وجود دارد بیماری سرطان است که منحصر به یک نوع سرطان نیست. سرطان انواع مختلفی دارد که بر حسب نوع آن یا یک نوع سرطان خوش خیم است که راحت درمان می شود و یایک سرطان بدخیم است که باید تحت درمان های ویژه قرار گیرد و ممکن است موفقیت زیادی در درمان آن نباشد و یا به سختی درمان شود.

 اما آنچه اینجا ما به آن می پردازیم انواع سرطان نیست بلکه راه های جلوگیری از تمام انواع سرطان و پیشگیری از بیماری های خاصی است که با سرطان رابطه ی نزدیک تری دارند و تحقیقات این ارتباط را بین آنها ثابت کرده است.

ارتباط بین چاقی، دیابت و سرطان

تحقیقات در مورد این بیماری رو به افزایش است و در بسیاری از این تحقیقات ارتباط تنگاتنگی بین اضافه وزن و دیابت با بیماری سرطان یافت شده است. این بررسی خود یک دلیل جدی است برای اینکه بیشتر به رژیم غذایی تان توجه کنید و پیشگیری را بر درمان یک بیماری سخت ترجیح دهید. براساس مطالعات جدید حدود 6 درصد از سرطان های جهان به علت اضافه وزن و دیابت می باشد. البته فراموش نکنیم هم چاقی و هم دیابت قابل پیشگیری است.

تغییرات رژیم غذایی باید از کودکی آغاز شود

 این امر از طریق اطلاع رسانی و دادن آگاهی به افراد، تغییر سبک زندگی و مراقبت های بهداشتی امکان پذیر است . دکتر گراهام کالدیتز از دانشگاه پزشکی واشنگتن در سنت لوئیس می گوید: اقدامات فوری بیشتری برای کمک به افراد برای داشتن وزن بدنی سالم و ایده آل در طول زندگی باید از همان دوران آغازین رشد یعنی کودکی صورت بگیرد.

چاقی و تغییرات بیولوژیک

دیابت و چاقی باعث تغییرات بیولوژیکی مانند بالا رفتن میزان قند، التهاب مزمن و تغییر هورمون های جنسی می شوند. براساس نظریات محققان بریتانیایی این مشکلات به مرور زمان می تواند منجر به انواع سرطان شوند. آن ها گزارش سلامت 175 کشور را مود تجزیه و تحلیل قرار داده اند و به این نتیجه رسیدند که حدود 6/5 از موارد سرطان در سال 2012 ناشی از بالا رفتن BMI (شاخص اندازه گیری تناسب قد و وزن ) و دیابت است. این مطالعه همچنین نشان داد اضافه وزن و چاقی حدود 4درصد موارد به سرطان منجر می شود. در حالی که این موضوع در بیماری دیابت حدود 2 درصد افزایش یافته است.

بیشتر مطالعات سرطان ناشی از دیابت و چاقی در کشورهای ثروتمند غربی، کشورهای شرق و جنوب شرقی آسیا انجام شده است. براساس آمار 422 میلیون بزرگسال در سراسر جهان دارای دیابت هستند و بیش از 2 میلیارد نفر از بزرگسالان دارای اضافه وزن و چاقی هستند و همه آن ها در معرض خطر سرطان قرار دارند . بر این اساس دکتر جانات، پژوهشگر کالج لندن گفت: « تلاش ها باید بر روی پیشگیری و غربالگری تمرکز یابد . مهم این است که سیاست های غذایی موثر برای مقابله با شیوع و بیماری های مربوط به این عوامل خطرساز اجرا شود و گرنه دیابت و BMI روز به روز افزایش پیدا خواهد کرد. در نتیجه خطر ابتلا به سرطان هم افزایش پیدا خواهد کرد.

جلوگیری از اضافه وزن پیشگیری از سرطان

برای جلوگیری از افزایش وزن باید از رژیم های غذایی سالم مثل نوشیدنی های سالم و غذاهای گیاهی و طبیعی  استفاده کرد. علاوه بر این ورزش و تمرینات ورزشی مثل پیاده روی می تواند شاخص وزن را پایین بیاورد و از بالارفتن وزن جلوگیری کند. نتیجه داشتن رفتارهای غذایی سالم و فعالیت ورزشی داشتن اندامی سالم و پیشگیری از انواع سرطان است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

برگردان عرب زاده

راه هایی برای پیشگیری از اضافه وزن بعد از لاغری

هرگونه کپی برداری و استفاده از این مطلب با ذکر نام و منبع الو دکتر مجاز می باشد


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ