تفاوت اچ آی وی و ویروس ایدز

تفاوت اچ آی وی و ایدز در تعریف دقیق این دو کلمه است. به عنوان مثال اچ آی وی به عنوان ویروس نقص ایمنی بدن انسان شناخته می شود که می تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود و به سیستم ایمنی بدن آسیب برساند.

 ایدز، سندرم کمبود ایمنی است. هنگامی که اچ آی وی به سیستم ایمنی بدن انسان آسیب می رساند، فرد به شدت آسیب پذیر می شود و دچار مشکلاتی مانند: عفونت های ریوی، سل و سرطان هایی مانند سارکوم کاپوسی (یک نوع سرطان پوستی نادر) می گردد .

 

   اچ آی وی و ایدز مشابه هستند، زیرا هر دو آنها ویروس نقص ایمنی بدن انسان را شامل می شوند. سردرگمی بین این دو واژه وجود دارد.  زیرا ادبیات عمومی و پزشکی تمایل به استفاده از کلمات اچ آی وی  و ایدز به جای یکدیگر دارند. استفاده از آنها به طور متناوب نادرست است. برای داشتن تشخیص درست باید به این نکته توجه کرد که اچ آی وی تنها به ویروس های کمبود ایمنی اشاره دارد و ایدز به سندرم های نسبتا پایانی که بعد از اچ آی وی به طور گسترده ای به سیستم ایمنی بدن آسیب می رساند اطلاق می شود.  به عنوان مثال، یک فرد که عفونت ناشی از ویروس نقص ایمنی بدن داشته باشد الزاما ایدز ندارد.

 

چه عواملی خطر ابتلا به اچ آی وی و ایدز را موجب می شوند :

ویروس اچ آی وی از طریق مایعات عفونی محافظت نشده در روابط جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. همچنین سرنگ های آلوده به ویروس عامل انتقال هستند. این ویروس از طریق مادر نیز وارد بدن جنین می شود.  تغذیه از شیر مادر، راه دیگر انتقال این ویروس است. اما ایدز عفونت سیستم ایمنی بدن است که بیماری های خاص مانند سرطان را به همراه دارد.

عوامل پر خطر برای ایدز و اچ آی وی :

  1. تماس جنسی محافظت نشده
  2. سوزن های آلوده
  3. تعدد شرکای جنسی
  4. داشتن سابقه بیماری های مقاربتی

 

 

انواع تست اچ آی وی

سه تست اصلی برای تشخیص این ویروس وجود دارد :

  1. تست های آنتی بادی
  2. RAN
  3. تست های ترکیبی که شامل هر دو مورد بالا هستند و P24 نامیده می شوند.
  4.  

علائم ونشانه های اچ آی وی و ایدز:

عفونت های اولیه ویروس دستگاه ایمنی بدن ممکن است علائمی نداشته باشند اما عفونت های حاد دو تا چهار هفتهاول نشانه هایی مانند آنفولانزا دارند. عفونت های اچ آی وی ممکن است مانند آنفولانزا یا تب، ضعف و حساسیت همراه باشند.

اولین نشانه رایج عفونت های اچ آی وی بزرگ شدن غدد لنفاوی است. هیچ نشانه فیزیکی برای این بیماری وجود ندارد. البته سابقه بیماران بسیار مهم است. زیرا اگر آنها هر کدام از فاکتورهای ذکر شده را داشته باشند، پزشکان آزمایشات تکمیلی را برایشان انجام خواهند داد.

 

علائم ونشانه های ایدز شامل همه موارد فوق است. زیرا همه بیماران در ابتدا با ویروس سیستم ایمنی بدن مورد حمله قرار می گیرند. اگر چه علائم ونشانه های ایدز شدید تر است و می تواند عفونت های مکررکشنده و سرطان را به دنبال داشته باشد. در صورتی که فرد مبتلا بیماری های دیگری مانند: دیابت داشته باشد این شرایط بدتر خواهد شد. علاوه بر این بیماران در معرض بیماری ها ی مرتبط با ایدز مانند آلزامیر، تومور مغزی، کاهش شدید وزن واسهال شدید قرار دارند.

متخصصان مراقبت های بهداشتی چه آزمایشاتی برای تشخیص ایدز و اچ آی وی انجام می دهند؟

تست های غربال گری برای همه بیماران در معرض خطر توصیه می شود. تست های آنتی بادی به طور سنتی برای تشخیص اچ آی وی  به کار گرفته می شود. تست الیزا برای تشخیص ویروس در خون از دیگر تست های است که انجام می شود. آزمایش وسترن بلات یکی دیگر از تست های سنجش آنتی بادی به حساب می آید. به عنوان یک آزمون تایید کننده وجود پادتن چند نوع پروتیئن ویروسی را بررسی می کند. این تست نسبت به الیزا اختصاصی تر است. تست های newer combind که بیست روز زودتر نسبت به تست غربالگری عفونت ها را تشخیص می دهد. این تست ها آنتی ژن یا آنتی بادی ترکیبی نامیده می شوند.این تست های ترکیبی امروزه توسطCDC  (مرکز کنترل وپیشگیری ایالات متحده ) توصیه می شود. آزمایش اسید نولئیک , حدود هفت تا بیست و هشت روزطول می کشد تا عفونت را تشخیص دهد.

 

چه درمان ها وداروهایی برای ایدز واچ آی وی وجود دارد؟

مشاور بیماری عفونی یک برنامه درمانی طراحی خواهد کرد. به طور کلی همه بیماران باید با داروهای ضد ویروس درمان شوند .

ایدز و اچ آی وی تا چه زمانی پیشرفت می کنند؟

در بیماران مبتلا به  عفونت ویروس دستگاه ایمنی بدن احتمال پیشرفت بیماری ضعیف است وحدود هشت تا ده سال پس از عفونت اولیه احتمال بازگشت بیماری است. هنگامی که عفونت ایدز تشخیص داده شود بقا در بیماران حدود دوسال است. البته تحت درمان قرار گرفتن و استفاده از داروهای ضد ویروسی مدت بقا را افزایش می دهد. پیشرفت های پزشکی در آینده ممکن است شانس داشتن زندگی طبیعی این بیماران را افزایش دهد.

آیا پیشگیری از ایدز و اچ آی وی ممکن است؟

در حال حاضر هیچ واکسنی برای این بیماری ها وجود ندارد. ولی محققان  به دنبال یافتن واکسن های جدید برای درمان آن می باشند. در  هر صورت استفاده نکردن از سرنگ های آلوده، روش های صحیح آمیزش و دفع  درست وسایل استفاده شده پزشکی، ساده ترین راه های پیشگیری محسوب می شوند.

برگردان عرب زاده

تشخیص همزمان ایدز و هپاتیت C؛ چگونه؟!

هرگونه کپی برداری و استفاده از این مطلب با ذکر نام و منبع الو دکتر مجاز می باشد


 

 

 

 

 

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ