8 نشانه از تغذیه نامناسب

غذاهای مناسب در مقادیر مناسب، کلیدی برای یک زندگی طولانی و سالم است، و نیازهای بدن شما با بالاتر رفتن سن شما، تغییر می کنند. به عنوان مثال، شما به مقدار زیادی کالری نیاز ندارید، اما نیاز به مقدار بیشتری مواد مغذی مانند ویتامین D دارید.

غذاهای مناسب در مقادیر مناسب، کلیدی برای یک زندگی طولانی و سالم است، و نیازهای بدن شما با بالاتر رفتن سن شما، تغییر می کنند. به عنوان مثال، شما به مقدار زیادی کالری نیاز ندارید، اما نیاز به مقدار بیشتری مواد مغذی مانند ویتامین D دارید.

به همین دلیل، افراد مسن همیشه مواد مغذی را که نیاز دارند، دریافت نمی کنند. این که علائم تغذیه نامناسب را بدانید، می تواند یک ایده خوب باشد؛ بنابراین می دانید اولا چه نیازهایی دارید ودرثانی باید مراقب کدام یک از نیازهای تغذیه ای خود باشید.

1 احساس خستگی

اگر تمام وقت خالی از انرژی بوده و احساس خستگی مداوم داشته باشید، می تواند نشانه ای از این باشد که شما به اندازه کافی آهن دریافت نمی کنید. مقدار کم این ماده معدنی می تواند به کم خونی منجر شود، و آن زمانی است که شما گلبول های قرمز کافی ندارید تا اکسیژن و مواد مغذی را به قسمت های مختلف بدن خود برسانید. این همچنین می تواند نشانه ای باشد که شما پروتئین کافی دریافت نمی کنید؛ بسیاری از افراد مسن پروتئین کافی در رژیم غذایی خود ندارند.

2 موهای خشک و شکننده

همچنین اگر شما کم خونی داشته و یا پروتئین یا ویتامین های خاصی را دریافت نکنید نیز، این اتفاق می افتد. هنگامی که بدن شما از لحاظ دریافت مواد مغذی ضعیف است، سعی می کند تا مواد مغذی مورد نیاز بدن را به مهم ترین اعضای بدن شما، مانند قلب بفرستد. این به این معنی است که موهای شما محروم شده و منابع کمتری دریافت می کند. سوء تغذیه همچنین می تواند پوست شما را نیز تحت تاثیر قرار دهد، و آن را خشک، نازک و رنگ پریده می کند.

3 ناخن های شیار دار یا قاشقی شکل

تغذیه نامناسب می تواند تغییرات زیادی در ناخن شما ایجاد کند. ناخن های شما نیز مثل موهایتان، می توانند نازک و شکننده باشند اما علائم دیگری نیز وجود دارد. یکی این که ناخن منحنی شده و مانند یک قاشق است، به ویژه در انگشت اشاره شما و یا انگشت سوم. این به این معنی است که میزان آهن بدن شما پایین است.

همچنین ناخن های شما ممکن است دارای شیارهایی بوده یا شروع به جدا شدن از بستر ناخن کنند.

علاوه بر مسائل مربوط به کمبود آهن، مشکلات ناخن می تواند ناشی از سطوح پایین پروتئین، کلسیم یا ویتامین های A، BC و D باشد.

4 مشکلات دندانپزشکی

دهان شما یکی از اولین مکانهایی است که تغذیه نامناسب را نشان می دهند. کمبود ویتامین C می تواند سبب خونریزی و تحریک لثه ها به صورت آماس و التهاب (بیماری لثه) شود. در موارد شدید، شما حتی می توانید دندان های خود را از دست بدهید.

اگر دندان مصنوعی دارید یا دندان هایتان را از دست داده، یا از دست می دهید، می توانید انتخاب های غذایی خود را تغییر دهید. تغذیه ضعیف سپس تبدیل به یک شمشیر دو لبه می شود:

اگر دهان شما صدمه ببیند و دندان هایتان دچار مشکل باشد، حتی خوردن غذاهای سالم نیز سخت تر می شود. و نداشتن این تغذیه سالم، باعث می شود که حفظ سلامت دندان هایتان سخت تر باشد.

5 اسهال

کمبود روی ممکن است مانع از تعادل باکتری در روده شما شود، که می تواند منجر به اسهال شود. همچنین ممکن است اسهال شما طول بکشد، زیرا به اندازه کافی روی موجود نیست که به سیستم گوارش شما در انتقال آب و الکترولیت ها کمک کند. برعکس این وضعیت یعنی یبوست نیز، اگر فیبر کافی نداشته باشید، (که در غلات کامل، میوه ها و سبزیجات یافت می شود) می تواند اتفاق بیفتد.

6 سلامت ذهنی و سلامت روان

یک رژیم غذایی ناسالم، می تواند بر بسیاری از وظایف مختلف ذهنی تأثیر بگذارد و موجب می شود که علاقه خود را نسبت به کارهایی که از انجام آنها لذت می بردید، از دست بدهید. شما همچنین ممکن است دچار احساس ناسازگاری شده و حافظه خود را از دست بدهید. بچه هایی که پروتئین کافی دریافت نمی کنند، ممکن است تحریک پذیر و مضطرب بوده و مشکلات عدم تمرکز و مشکلاتی در یادگیری داشته باشند.

7 کبودی آسان و شفای آهسته

اگر به راحتی کبود می شوید، به خصوص اگر علت مشخصی برای آن وجود نداشته باشد (مثل سقوط یا چسبیدن به چیزی)، به رژیم غذایی خود نگاه کنید. به طور خاص، شما ممکن است فاقد پروتئین، ویتامین C و یا ویتامین K  باشید، که همه آنها برای بهبود زخم مورد نیاز است. ویتامین C کمک می کند تا بافت ها خود را مرمت کنند و ویتامین K برای لخته شدن خون مهم است.

8 پاسخ ایمنی آهسته

بدون تغذیه مناسب، بدن شما به اندازه کافی گلبول های سفید خون برای مبارزه با بیماری هایی مانند عفونت و سرطان نخواهد داشت. بعضی از مواد مغذی مهم برای سیستم ایمنی قوی، عبارتند از:

پروتئین و روی، همراه با ویتامین های A، C و E.

برگردان: سیما آزاد فلاح

همه چیز در مورد تغذیه نامناسب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ