آجیل مخصوص شب یلدا و خواص آن

faateme1366
ایرانی ها رسم دارند که شب یلدا بلندترین شب سال را حتما دورهم باشند و جشن بگیرند و این دورهمی را با انواع خوراکی های خوشمزه از جمله آجیل رنگین کنند. در این مطلب برای شما از خواص آجیل شب چله آورده ایم.

خواص پسته

مغز پسته از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است و برای افراد گرم مزاج مناسب نیست. این میوه بسیار مقوی است و حاوی ویتامین‌های ب1، ب3 و ویتامین E بوده و املاح مغذی شامل آهن، پتاسیم، فسفر و کلسیم را داراست. مغز پسته به دلیل دارا بودن آهن، خون ساز است و معمولاً به افرادی که از کم‌خونی فقر آهن رنج می‌برند، مصرف آن توصیه می‌شود. همچنین آن را تقویت کننده نیروی جسمی می‌دانند. از دیگر خواص پسته می‌توان به وجود کوآنزیم کیو10 اشاره کرد که نوعی آنتی‌اکسیدان است و در پیشگیری از بیماری‌های قلبی نافع است. از سوی دیگر افرادی که مبتلا به نارسایی بد هستند، مبتلایان به نقرس، دیابت و ناراحتی‌های کلیه باید از خوردن پسته خودداری کنند.

خواص بادام

1. بادام مقدار عظیمی از مواد مغذی دارد

2. بادام دارای آنتی اکسیدان هایی است

3. بادام سرشار از ویتامین E و از غشای سلولی شما در برابر آسیب محافظت می کند

4. بادام به کنترل قند خون می تواند کمک کند

5. منیزیم همچنین دارای مزایای برای فشار خون است

6. بادام می تواند سطح کلسترول را کاهش دهد

7. بادام از اکسیداسیون مضر کلسترول LDL جلوگیری می کند

8. خوردن بادام با کاهش در مجموع مقدار کالری مصرفی، گرسنگی را کاهش می دهد

9. بادام برای کاهش وزن فوق العاده موثر است

خواص انجیر خشک

1٫خوردن انجیر حرارت کبد و قلب را تسکین می‌دهد.

۲٫انجیر ارزش غذایی زیادی دارد و طبع را لینت داده، مسهل ملایم است.

۳٫انجیر دارای طبع گرم و تر است.

۴٫انجیر قوای جنسی و جسمی را افزایش می‌دهد.

۵٫افرادی که می‌خواهند چاق شوند حتما صبح ناشتا انجیر مصرف کنند.

۶٫اگر انجیر در گلاب خیس خورده شود و بین وعده‌های غذایی مصرف شود برای رفع یبوست در افراد سرد مزاج

موثر است.

۷٫خیسانده انجیر در سرکه و مصرف آن درد ناحیه طحال را آرام می‌کند.

۸٫بچه‌هایی که هنگام دویدن و بازی کردن دچار درد ناحیه زیر دنده چپ می‌شوند، می‌توانند برای تسکین درد از انجیر

با سرکه بهره گیرند.

خواص گردو

مغز گردو دارای پروتئین، قند، آب و چند اسید آلی، مقدار کمی اسانس و ویتامین‌های A, B, C, Dو E است. این میوه حاوی اسیدهای چرب مفید و املاح معدنی نظیر کلسیم، پتاسیم، منیزیوم و فسفر است، تا جایی که در برخی منابع، فسفر آن در رده منابع غنی ذکر می‌کنند. گردو از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است و برای پایین آوردن کلسترول خون و پیشگیری از بیماری‌های ریوی مناسب است. مصرف این میوه از تشکیل سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا جلوگیری می‌کند.

خواص فندق

در میان میوه‌های روغنی، فندق قابل هضم‌ترین و مغذی‌ترین آنها به شمار می‌رود. فندق خشک حدود 70 درصد وزن خود مواد چربی و 15 تا 20 درصد مواد پروتئینی دارد و به سبب فقدان مواد هیدروکربنی، مصرف آن به مبتلایان دیابت توصیه می‌شود.

وی تاکید کرد: این میوه سرشار از ویتامین‌های A، BBC، E و املاح معدنی کلسیم، فسفر، آهن، گوگرد، منیزیم، روی و پتاسیم است. همچنین در 100 گرم مغز فندق600 کالری، در 100 گرم فندق با پوست 300 کالری و در یک عدد آن 10 کالری انرژی نهفته است.

این میوه تقویت کننده معده و روده‌ها بوده و می‌تواند سموم بدن را خارج سازد، از این رو اگر بخواهید به این مزیت فندق دست یابید، آن را هنگام گرسنگی مصرف کنید تا روده‌های شما را تقویت کند.

از آنجا که فندق دارای مقدار کمی مواد نشاسته‌ای و غنی از مواد معدنی است، برای مبتلایان به بیماری قند مفید است و برای کسانی که دچار کم خونی هستند، چنانچه پس از هر وعده غذایی، 5 تا 6 عدد خام آن را میل کنند، مشکلشان برطرف می‌شود.

خواص باسلوق

بافت ژله و باسلق گرچه ژله ای است، اما از نظر ماهیت با یکدیگر تفاوت دارند. ژلاتین ژله از تجزیه استخوان و غضروف های گاو که پروتئینی است به دست می آید، اما ژل باسلق از جنس نشاسته غلات (کربوهیدرات) است و در مقایسه با ژله ای که از ژلاتین حیوانی تهیه شده باشد مواد مغذی و خاصیت درمانی ندارد.

نکته مهم دیگر آن که دوسوم هر تکه باسلق را شکر تشکیل می دهد؛ یعنی شکر این شیرینی دو برابر نشاسته آن است و می تواند بسرعت قند خون را بالا برده و چاق کننده باشد.

البته برخی تهیه کنندگان برای آن که قوت و خوشمزگی باسلق را نشان دهند یک مقدار گردو درون آن جاسازی کرده و این گونه ما را وسوسه می کنند؛ غافل از این که آن گردوی گول زننده در بیشتر موارد تلخ و کپک زده بوده و به واسطه دارا بودن سم آفلاتوکسین دشمن کبد ما می شود.

این موضوع درباره مغزهای به کار رفته در گزهای فله ای هم صدق می کند.

خواص میوه خشک

سیب:

اگر چه سیب تازه حاوی میزان زیادی قند طبیعی و ضروری است اما خشک شده آن حاوی قند بیشتری است که کاملا غیرضروری هستند. از مصرف میوه های خشک شده آماده پرهیز کنید، تا جایی که می توانید آنها را خود در منزل تهیه کنید.

زردآلو:

معمولا برای حفظ رنگ نارنجی و نرم بودن زردآلو خشک شده، از دی اکسید گوگرد استفاده می کنند. در حقیقت زردآلو اگر به صورت طبیعی خشک شود، به رنگ قهوه ای در می آید و به هیچ وجه نمی تواند رنگ نارنجی و تازگی خود را حفظ کند.

 آلبالو:

طعم ترشی برخی از آلبالو خشک هایی که در بازار وجود دارند، کاملا غیرطبیعی هستند و علت اصلی آن اضافه کردن انواع مواد شیمیایی به آنها است. بنابراین پیش از خرید این ماده، حتما به بسته بندی آن بیشتر دقت کنید و مواد تشکیل دهنده آن را با دقت بخوانید تا بدانید چه چیزی را میل می کنید.

 نارگیل:

نارگیل حاوی چربی های اشباع شده سالم است که می تواند به خوبی به مدیریت کلسترول بد بدن، کمک کند. اما نارگیل خشک شده، سرشار از کالری است که باید در مصرف آن بیشتر احتیاط کنید.

 انجیر:

انجیر خشک می تواند یک میان وعده کاملا سالم و شگفت انگیزی باشد اما توجه داشته باشید که میوه های خشک شده به نسبت تازه آنها، کالری بسیار بالاتری دارند که باید در مصرف آنها بیشتر دقت کنید.

 هلو:

هلو خشک شده حاوی قند بسیار بالایی است که باید در مصرف آن بسیار احتیاط کنید.

 آناناس:

آناناس حاوی میزان بالایی از قندهای طبیعی است که خشک شده آن نیز بیشتر از این میزان حاوی قند است.

کشمش:

معمولا در تولید کشمش از میزان بسیار زیادی دی اکسید گوگرد استفاده می کنند. که می تواند خطر بزرگی برای مبتلایان به حساسیت و آلرژی محسوب شود.

نکات مهم آجیلی

باید توجه کرد با اینکه چربی موجود در آجیل از نوع مضر نیست، اما دارای کالری بالایی است و برای جلوگیری از افزایش وزن در خوردن آن باید اعتدال رعایت شود.

*در آخر، بیان این نکته نیز بسیار مهم است که دور هم بودن در شب یلدا و انجام صله رحم، موجب افزایش صمیمیت و محبت در نزد اعضای خانواده، رفع کدورتها و در نتیجه ایجاد یک حس و حال مثبت در مغز و روح انسان می شود، پس شب یلدا تنها طولانی ترین شب سال نخواهد بود بلکه می توان از آن به عنوان یک شب با خواص روحی و تغذیه ای فراوان نام ببریم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ