آشنایی با الکترودرمانی یا معالجه با برق

درمان با جریان الکتریسیته به معنی استفاده از انرژی الکتریکی به جای درمان های دارویی یا خانگی است.

درمان با جریان الکتریسیته به معنی استفاده از انرژی الکتریکی به جای درمان های دارویی یا خانگی است. در این نوع طب، با استفاده از  برق می توان به روش های مختلف بیماران را درمان کرد، از جمله استفاده از دستگاه های الکتریکی به عنوان محرک عمق مغز برای امراض عصبی را نام بردعلاوه بر این استفاده جریان الکتریسیته را می توان برای بالابردن سرعت ترمیم زخم ها بکار برد. همچنین از واژه های “الکتروتراپی ” و یا “الکترومغناطیس تراپی” به جای طیف گسترده ای از دستگاه های پزشکی ویژه نام برده می شود.

هنوز ثابت نشده است که این روش در بالابردن طول استخوان نیز مفید باشد.

استفاده ها

بررسی های مختلف ثابت کرده است که معالجه با کمک برق  در بهبود سریع زخم ها مفید می باشد، ولی نشانه هاب کافی  برای آن وجود ندارد.

خاصیت های استفاده از برق  برای افزایش  توانبخشی (تحریک الکتریکی ماهیچه) مورد تایید قرار گرفته است. انجمن درمان فیزیک ایالات متحده آمریکا، کاربرد برق درمانی را برای موارد زیر مفید دانسته است:

  • کنترل درد
  • افزایش توان حرکتی مفصل
  • رفع اختلالات عصبی و عضلانی
  • افزایش قدرت
  • افزایش  کنترل
  • مقابله با  آتروفی عضله
  • بهبود جریان خون موضعی
  • بهبود تحرک مفاصل
  • کشش دائمی باعث تجمع  بافت های نرم و کوتاه خواهد شد
  • بهبود بافت
  • گردش و افزایش سنتز پروتئین برای تسریع در التیام زخم
  • برگرداندن یکپارچگی بافت همبند و پوست گرا
  • ورم شدید
  • بالابردن سرعت جذب
  • افزایش نفوذ پذیری عروق خون
  • بالابردن فعالیت پروتئین، سلولهای خون و جریان لنف
  • جریان خون موضعی باعث القاء شریانی، وریدی و جریان لنفاوی
  • جابجایی یونی
  • تغییر عوامل داروئی
  • ادرار و بی اختیاری مدفوع
  • تاثیر گذاری بر عضله های کف لگن برای  کاهش درد لگن خاصره و تقویت عضلانی  درمان می تواند باعث خویشتن داری بیشتر مبتلایان شود.

الکتروتراپی برای بهبود اعصاب با اسپاسم عضلات، مقابله و به تاخیر انداختن ترک آتروفی، افزایش موضعی گردش خون، توانبخشی عضلات استفاده می شود. علاوه بر این الکتروتراپی در فیزیوتراپی نیز استفاده می شود. کاربرد الکترو تراپی در فیزیوتراپی به منظور نگهداری و بالابردن دامنه حرکتی، کنترل میزان درد های خفیف تا شدید و درد بعد از عمل جراحی، به عنوان محرک  عضلات برای جلوگیری از ترومبوز وریدی ، ترمیم زخم و تحویل مواد دارویی نیز استفاده می شود.

اگر در زمینه مصرف مسکن‌ها به منظور تخفیف درد و عوارض جانبی این داروها نگران شده اید بخوانید.

الکتروتراپی بهترین گزینه درمان است.  نوعی روش غیرتهاجمی برای کاهش درد به شمار می رود که مدت هاست در مراکز بالینی استفاده می شود. الکتروتراپی راهی مفید برای کم کردن درد و نوعی محرک برای عضلات است که تأثیر آن ثابت شده است. متخصصین طب فیزیکی به شما در این زمینه  مشاوره میدهند تا بهترین و مفید ترین شیوه درمانی الکتروتراپی را انتخاب کنید. همچنین این روش به منظور بهینه‌سازی کاهش درد، الکترودهای TENS را درمکان مناسب و مؤثرترین ناحیه قرار می دهد.

الکتروتراپی یک شیوه درمانی نوین در طب فیزیکی می باشد. در الکتروتراپی به‌وسیله پدهای الکتریکی که در نواحی مختلف پوست قرار میدهند، اعصاب و فیبرهای حرکتی عضلات، به وسیله جریان الکتریکی تحریک می شوند. این روزها  انواع مختلفی از دستگاه‌های الکتروتراپی در کلینیک‌های توان‌بخشی وجود دارند.  در استفاده از ویژگی های الکتروتراپی، با کمک تغییراتی که در فرکانس و شدت پالس‌های الکتریکی اعمال می‌شود، عضلات و اعصاب تحت تحریک الکتریکی قرار خواهند گرفت. این کار باعث کاهش درد، ترمیم زخم‌ها و بهبود توانایی عضلات خواهد شد.

تأثیر الکتروتراپی:

تخفیف موضعی التهاب

بالابردن سرعت جریان خون

محرک برای عضلات

محرک برای آزادسازی اندورفین (هورمونی که به‌عنوان ضد درد طبیعی در بدن عمل می‌کند)

نحوه عملکرد الکتروتراپی.

مثل همه درمان‌های فیزیوتراپی، الکترو تراپی در فیزیوتراپی برای رسیدن به مفیدترین نتیجه، از پروتکل و استانداردهای خاص بهره مند است. می تواند با  روش‌های دیگری ترکیب شود، از جمله: تمرینات مقاومتی، ماساژ، سرما یا گرما درمانی. الکتروتراپی با روش‌های مختلفی انجام می شود، تکنیک مناسب هر فرد، به نظر متخصص و ارزیابی‌های ی از بیماری اش بستگی دارد..

معمولاً با الکتروتراپی برای کاهش درد از جریان‌های الکتریکی استفاده می‌شود. یکی از تکنیک‌های الکتروتراپی، TENS  نام دارد.

الکتروتراپی TENS و کاربرد آن در فیزیوتراپی

مرجع کامل بیماریهای اسکلتی و عضلانی ایران

الکتروتراپی یک اصطلاح گسترده‌ است. تمام روش‌هایی که به‌منظور درمان، در آن‌ها از ابزارهای الکتریکی استفاده می‌شود، در حوزه الکتروتراپی قرار می‌گیرند. فیزیوتراپیست‌ها به‌عنوان یکی از ابزارهای خود در خصوص توان‌بخشی افراد، از الکتروتراپی استفاده می‌کنند.

آیا شما در خصوص مصرف مسکن‌ها برای کاهش درد و عوارض جانبی آن‌ها نگران هستید؟

می‌توانید از الکتروتراپی یا دستگاه TENS، استفاده نمایید. روشی غیرتهاجمی برای تسکین درد می‌باشد که سال‌هاست در مراکز بالینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. الکتروتراپی روشی مؤثر در کاهش درد و تحریک عضلات می‌باشد که تأثیر آن به اثبات رسیده است. متخصصین طب فیزیکی ما می‌توانند به شما کمک کنند تا مناسب‌ترین و مؤثرترین شیوه درمانی الکتروتراپی را انتخاب کنید. همچنین به شما کمک می‌کنند برای بهینه‌سازی تسکین درد، الکترودهای TENS را درجای مناسب و مؤثرترین مکان نصب نمایید.

الکتروتراپی چیست؟

الکتروتراپی یک شیوه درمانی در طب فیزیکی است. در الکتروتراپی با دستگاه TENS به‌وسیله پدهای الکتریکی که بروی پوست قرار می‌گیرد، اعصاب و فیبرهای حرکتی عضلات، تحت تحریک الکتریکی قرار می‌گیرند. امروزه انواع مختلفی از دستگاه‌های الکتروتراپی در کلینیک‌های توان‌بخشی موجود است. دستگاه TENS یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های الکتروتراپی محسوب می‌شود. در استفاده از مزایای الکتروتراپی، با استفاده از تغییراتی که در فرکانس و شدت پالس‌های الکتریکی ایجاد می‌شود، عضلات و اعصاب تحت تحریک الکتریکی قرار می‌گیرند. این کار باعث تسکین درد، ترمیم زخم‌ها و بهبود توانایی عضلات می‌شود.

تأثیر الکتروتراپی شامل موارد زیر است:

  • کاهش موضعی التهاب
  • افزایش جریان خون
  • تحریک عضلات

تحریک آزادسازی اندورفین (هورمونی که به‌عنوان ضد درد طبیعی در بدن عمل می‌کند)

الکتروتراپی چگونه کار می‌کند؟

همانند تمام درمان‌های فیزیوتراپی، الکترو تراپی در فیزیوتراپی نیز برای رسیدن به بهترین نتایج ممکن، از پروتکل و استانداردهای خاص خود برخوردار است. مثلاً ممکن است با روش‌های دیگری ترکیب شود، از جمله: انجام تمرینات مقاومتی، ماساژ، سرما یا گرما درمانی. الکتروتراپی از طریق روش‌های مختلفی اعمال می‌شود، تکنیک مناسب هر فرد، به نظر متخصص و ارزیابی‌های او از بیمار بستگی دارد.

معمولاً در الکتروتراپی از جریان‌های الکتریکی برای تسکین درد استفاده می‌شود. یکی از تکنیک‌های الکتروتراپی، TENS  است.

هنگامی که بدن ما در معرض آسیب های مختلف یا شرایط استرس زا قرار می‌گیرد، برای تخفیف  درد، یک سری مواد شیمیایی طبیعی ترشح خواهد شد. این مواد شیمیایی آزاد شده ” اندورفین‌ها ” و” انکفالینها ” نام دارند. اندورفین‌ها معمولاً به‌طور طبیعی هنگام فعالیت های ورزشی و طولانی مدت منتشر می شوند. انکفالین‌ها معمولا به خاطر فعالیت‌های شدید ولی کوتاه مدت آزاد خواهد شد.

تسکین درد به کمک فیزیوتراپی

با لیزردرمانی آشنا شوید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ