مواد غذایی مفید برای زنان

خوردن غذاهای سالم امری مهم برای همه مردم است. اما برخی از غذاها هستند که بیشتر برای سلامتی بانوان اهمیت دارند تا در مواقعی چون پوکی استخوان، سرطان سینه و دوران حاملگی بدن بانوان را تقویت کند.

 

 از همین رو در ادامه ما غذاهایی را به شما معرفی خواهیم کرد که مصرف آن‌ها برای بانوان بسیار مفید خواهد بود.

1-ادامامه یا سویای نارس (نوعی لوبیا) Edamame

این سویای  خوشمزه دارای منبع فراوان فیبر، چرب خوب، استروژن مانند ایزوفلاون ها است که می‌تواند دوست خوب شما در دوران یائسگی بانوان باشد و حتی در پیشگیری از سرطان سینه نیز کمک کننده باشند.

2-کلم کالی

برگ‌های سبز این کلم سرشار از ویتامین K است  که به همراه کلسیم و ویتامین D باعث تقویت استخوان‌ها خواهد شد

3-مارچوبه

می‌خواهید یک منبع دیگر از ویتامین K  را به شما معرفی کنیم؟ مصرف نصف فنجان مارچوبه می‌تواند یک سوم از نیاز روزانه شما را برطرف کند. این ماده همچنین دارای فولات (ویتامین B9) است که به رفع مشکلات زایمان کمک می‌کند.

4-لوبیا

لوبیا دارای پروتئین فراوانی بدون چربی و فیبر فراوان است. این مواد می‌تواند فشارخون و قند خون و مشکلات مربوط به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. بیماری‌های قلبی عامل شماره 1 مرگ و میر زنان در ایالت متحده است.

5-گریپ فروت

این میوه دارای فلاونوئیدها است که به کاهش احتمال بروز سکته‌های مغزی و حتی قلبی کمک می‌کند ( البته پرتقال هم همین ویژگی را دارد اما گریت فروت شکر کمتری دارد). البته به خاطر داشته باشید که گریپ‌فروت ممکن است در تداخل با برخی از داروها مشکل ایجاد کند بنابراین هنگام مصرف با دکتر خود مشورت کنید.

6-توت و گیلاس

آن‌ها فقط زیبا، قرمز، بنفش و آبی نیستند! بلکه منبعی سرشار از فلاونوئیدها و آنتی اکسیدان ها هستند که می‌توانند از سلول‌های سالم در برابر آسیب‌ها محافظت کنند. توت فرنگی کمک به حفظ مغز انسان در دوران پیری می‌کنند. و همچنین نیاز به ویتامین Cبرای ساخت کلاژن برای سلامت پوست شما را تامین می‌کند.

7-پاپایا

رنگ قرمز و نارنجی  این میوه از بتاکاروتن (مواد موجود در هویچ)  و لیکوپن (گوجه و هندوانه) می‌آید و همچنین آنتی اسیدان ها کلسترول و فشارخون را در حد متعادل نگاه می‌دارد که به پیشگیری از بیماری‌های قلبی کمک می‌کند

8-ماست ساده و کم چرب

وقتی سن بانوان بالای 50 سال می‌شود به کلسیم بیشتری نیاز دارند. مصرف بیش از 8 می‌تواند یک سوم نیاز شما به کلسیم را تامین کند. بهتر است به دنبال خرید نوعی از ماست غنی شده باشید تا ویتامین Dباشد تا بدن شما را تقویت کند

9-ماهی ساردین

این ماهی‌های کوچک دارای اسیدهای چرب سالم، ویتامین Dو کلسیم است . همچنین چربی‌های امگا 3 می‌تواند کیفیت شیر مادر را بهبود ببخشد و همچنین در صورت مشورت با پزشک می‌توانید در دوران بارداری به عنوان یک غذای مناسب مصرف کنید

10- اسفناج

مصرف اسفناج در زنان از ابتلا به زوال عقل، بیماری‌های قلبی و سرطان روده را کاهش می‌دهد. خبر خوب برای بانوان این است که مصرف اسفناج به کاهش چین و چروک پوست کمک می‌کند.

11-شکلات تلخ

تحقیقات نشان داده است زنانی که شکلات تلخ و کاکائو مصرف می‌کنند به نسبت سایرین از قلب و عروق سالم‌تری برخوردارند. همچنین مشخص شده زنانی که 2 بار در هفته شکلات با کیفیت مصرف می‌کنند تا 32% کمتر از سایرین به بیماری‌های قلبی مبتلا شده‌اند. فقط در هنگام خرید باید بدانید که شکلات شما بالای 74% باشد.

12-سیر

تقریباً یک سوم زنان بین 45 تا 55 سال دارای فشارخون هستند، و این یک بیماری است که می‌تواند به مشکلات جدی‌تر مانند بیماری‌های قلبی و سکته مغزی دچار شود که برای زنان 55 تا 65 ساله خطر آن تا 75% افزایش پیدا می‌کند. سیر حاوی موادی از جمله آلیسیلین است که مشابه داروهای استاندارد می‌تواند فشارخون را به شدت کاهش دهد

.چه مواد غذایی برای زنان ورزشکار مناسب است؟

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ