درمان یبوست کودکان به کمک کایروپراکتیک

faateme1366
اکثر ایرانیان به دلیل طرز غلط تغذیه دچار یبوست هستند، چرا که در طول روز آب کافی نمی نوشند و از سبزیجات به طور منظم استفاده نمی کنند. کودکان نیز از این قاعده مستثنا نیستند. در این مطلب روش درمان یبوست کودکان با کایروپراکتیک را توضیح می دهیم.

یبوست به دفع مدفوع سفت و دردناک می‌گویند که با ناراحتی همراه است. البته در بسیاری مواقع به اشتباه الگوی طبیعی دفع را به حساب یبوست می‌گذارند یا بر خلاف آن، کودک یبوست دارد، ولی به موقع تشخیص داده نمی‌شود.

 

تعریف یبوست عملکردی یا فانکشنال

یبوست عملکردی یا فانکشنال به یبوستی اطلاق می‌شود که همراه با آن ناهنجاری‌های مادرزادی، اکتسابی و علت دارویی وجود نداشته باشد. شاخص‌ها و نشانه هایی که در زیر آورده می‌شود، نشان‌دهنده  یبوست عملکردی بوده و از علائم آن به شمار می آید:

 

تعداد دفعات اجابت مزاج (دفع مدفوع) در کودک، دو بار و یا کمتر باشد.

 

کودکی که بعد از یاد گیری دفع مدفوع در دستشویی و توالت، حداقل یک بار در هفته دچار بی اختیاری مدفوعی شود.

 

سابقه ی تجمع و یا احتباس مدفوع را داشته باشد.

 

سابقه ی درد هنگام اجابت مزاج و به سختی مدفوع کردن را بدهد.

 

مقدار زیادی مدفوع در روده ی بزرگ، خصوصا در قسمت انتهایی آن (رکتوم یا راست‌روده) وجود داشته باشد.

 

دفع مدفوع قطور در کودک که باعث گرفتگی توالت شود.

 

شیرخشک یک مقصر

در دوره شیرخوارگی با تغییر رژیم شیرخواراز شیر مادر به شیر خشک یا غذای کمکی، یبوست می تواند شروع شود.

 

دلایل معمول یبوست کودکان

یبوست ممکن است نتیجه کمبود نوشیدن آب، شیر و سایر مایعات باشد، یا اینکه کودک رژیم غذایی سالمی که حاوی مقدار کافی فیبرهای غذایی باشد، ندارد.

فیبرهای غدایی در غذاهایی مانند غلات سبوس‌دار، غلات آماده صبحانه سبوس‌دار، میوه‌ها وسبزی‌های وجود دارد. اگر کودک شما رژیم غذای پرچرب و شیرین (شیرینی و دسر و شکلات) می‌خورد،فیبر کافی دریافت نمی‌کند و احتمالا به یبوست دچار می‌شود.

 

مقدار فیبر لازم برای کودک

به طور معمول کودکان 2 ساله باید حداقل 5 گرم فیبر در روز دریافت کنند. برای کودکان بزرگ تر سن کودک + 5 گرم فیبر باید محاسبه شود، برای مثال کودکی که 10 سال دارد، باید حداقل 15 گرم فیبر روزانه دریافت کند.

 

راهکارهایی برای رفع یبوست:

 

اصلاح رژیم غذایی

افزایش مایعات. می‌‌توانید به کودک‌تان آب آلو،غلات آماده سبوس‌دار، میوه و سبزی بدهید تا میزان فیبرها در رژیم غذایی او افزوده شود و اجابت مزاج او به راحتی انجام شود. از دادن شیرینی و آب‌نبات به کودک خودداری کنید.

آموزش اجابت مزاج

به کودک‌تان آموزش دهید هنگامی که میل به دفع دارد، به توالت برود. برای این که اجابت مزاج کودک حالت منظمی پیدا کند می‌توانید از کودک بخواهید در یک زمان مشخص در روز، ترجیحا پس از خوردن غذا، روی کاسه توالت بنشیند. در حین این کار با پخش موسیقی یا خواندن قصه به او آرامش بدهید.

داروها

 بسیاری از داروهای ملین برای درمان یبوست در کودکان در دسترس هستند. در این مورد انتخاب دارو و میزان مصرف آن با پزشک خانوادگی‌تان مشورت کنید.

برنامه پاداش

 به کودک در صورت رعایت آموزش‌های توالت پاداش دهید. برای مثال اگر در موقع تعیین شده به توالت رفت و دفع مدفوع را انجام داد، به او چیز مورد علاقه‌اش را بدهید یا اجازه دهید کاری را که دوست دارد انجام دهد. به عنوان پاداش از غذا استفاده نکنید..

میوه های برطرف کننده یبوست در کودکان

موز

آلو

سیب

پرتقال

طعم شیرین شیره

آلوئه‌ورا

 

به جای دادن شیر پرچرب از شیر کم چرب یا شیر سویا استفاده کنید. ( این تغییر در کودکانی که حداقل 2 سال دارند، قابل اجراست)

 

درمان یبوست کودکان به کمک کایروپراکتیک

کایروپراکتیک چیست

کایروپراکتیک یا کایروپرکتیک Chiropractic زیر شاخه ای از درمان های مکمل یا Complementary and alternative medicine بوده و نوعی درمان مشکلات سیستم اسکلتی بدن انسان است. کسانی که از این روش استفاده میکنند

 

حرکاتی را روی بدن بیمار انجام میدهند

نرمش هایی را به وی یاد میدهند

به وی یاد میدهند که چگونه در انجام دادن کارهای روزمره از اندام های خود درست استفاده کند تا از مشکلات اسکلتی پیشگیری کند

از دارو استفاده نمیکند

ممکن است مشاوره تغذیه ای هم بدهد

اساس درمان در کایروپراکتیک حرکات دست درمانگر است.

 

با این توضیحات کایروپراکتیک فشار پایین شش ارگان های داخلی بدن – است که، پس از ماساژ آرنج تا مچ دست؛ مراکش شکم – جهت عقربه های ساعت و به آرامی ماساژ کودکان شکم؛ تحت فشار قرار دادند هفت بند -. کایروپراکتیک – با هر دو دست، انگشت شست و انگشت خرج کردن پوست در بالای ستون فقرات، به آرامی بلند در حالی که چرخاندن حرکت در حالی که راه رفتن تا از پایین به بالا، تک جهت انجام، به تکرار پوست مایل به قرمز.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ