تمام بیماری های مشترک بین انسان و سگ قسمت اول

faateme1366
سگ ها حیواناتی بسیار با وفا و کارآمد هستند و از قدیم الایام در کارهای روزانه نظیر گله داری نیز به انسانها کمک می کردند. در حال حاضر حضور سگ ها در زندگی انسانها شبیه به یک ابزار برای خوش گذرانی یا درآمدن از تنهایی شده. ولی با تمام این اوصاف بهتر است که تمام بیماریهای مشترک بین انسان و سگ را نیز بشناسید و راه های مقابله با آن را بلد باشید.

سگ یکی از حیواناتی است که همواره در زندگی انسان‌‌ ها حضور داشته است. هر کس تصمیم به نگهداری سگ در منزل داشته باشد، باید بداند که پس از چنین تصمیمی مسوولیت‌ هایی متوجه او می ‌شود که باید به ‌خوبی آن ‌ها را بشناسد، بپذیرد و سپس اقدام به خرید و نگهداری سگ کند.

گرچه ورود یک سگ به خانه، برای برخی، اتفاقی هیجان انگیز است، اما آماده کردن خانه برای آوردن سگ، کار بسیار حساس و دشواری است.

 

چرا بیماری های مشترک بین انسان و سگ به وجود می آید؟

پژوهشگران آمریکایی اعلام کردند: افرادی که از سگ‌ های خانگی نگهداری می ‌کنند به دلیل این‌ که اغلب پس از تماس با حیوان دست ‌های خود را نمی ‌شویند یا ممکن است این حیوان به رختخواب صاحب خود نیز راه پیدا کند، در بیشتر موارد میکروب ‌های سگ به افراد منزل منتقل شده و احتمال انتشار میکروب بین اعضای خانواده نیز بیشتر می ‌شود.

 

بیماری های غیر قابل بازگشت

تحقیقات نشان می‌‌دهد که تقریبا بسیاری از میکروب‌های مدفوع سگ در اثر انگشتِ صاحبان آنها وجود دارد. همچنین 10درصد از افرادی که در خانه سگ دارند، دارای زنجیره‌های باکتریایی E coli هستند که هم در حیوان و هم در صاحب آن مشاهده می‌شود.هاری نیز یک بیماری ویروسی فوق‌العاده کشنده است که موجب عفونت مرکز دستگاه عصبی می‌شود.

تمامی حیوانات خونگرم ممکن است به آن دچار شوند و به وسیله گازگرفتن توسط حیوانات هار، بیماری انتقال می‌یابد. سگ هار به طرز خطرناکی حالت تهاجمی به‌خود گرفته، تمایل شدیدی به گازگرفتگی اشیا، حیوانات و انسان، از جمله صاحب خود نشان می‌دهد و اغلب خود را نیز گاز گرفته و زخم‌های شدیدی در بدن ایجاد می‌‌کند.لیشمانیوز جلدی یا سالک نیز یک بیماری پوستی طولانی ‌مدت و بدون درد و تب، قابل انتقال بین انسان و تعدادی از حیوانات ازجمله جوندگان و سگ است

 

انواع بیماریهای مشترک انسان و حیوان

کرم‌های هوک

کرم‌های هوک در پوشش روده سگ زندگی می‌کنند و عامل اصلی در خونریزی و مرگ در توله سگ‌ها هستند. تخم‌های این کرم در مدفوع حیوان یافت می‌شود و از طریق پوست می‌تواند جذب بدن شود. به همین خاطر سعی کنید در محیط باز با پای برهنه قدم نزنید.

علائم در حیوانات خانگی:

اسهال، کاهش وزن.

علائم در انسان:

اغلب هیچکدام از موارد بالا نمی‌تواند درانسان رخ دهد، اما می‌تواند ایجاد سرفه، خس خس، درد معده، کم خونی یا از دست دادن اشتها شود.

درمان آن:

نسخه داروهای ضد انگلی برای حیوانات خانگی و انسان مبتلا.

روش جلوگیری از انتشار

روش جلوگیری از انتشار کرم انگلی هوک این است که مدفوع سگ را از حیاط جمع کرده و به صورت کاملا بهداشتی معدوم کنید. با این روش احتمال تکثیر این کرم‌ها دیگر وجود ندارد.

 

 

هاری یک بیماری ویروسی

هاری یک بیماری ویروسی فوق العاده کشنده است که موجب عفونت مرکز دستگاه عصبی می گردد. تمامی حیوانات خونگرم ممکن است به آن دچار شوند و به وسیله ی گاز گرفتن توسط حیوانات هار بیماری انتقال می یابد.

سگ هار به طرز خطرناکی حالت تهاجمی به خود گرفته، تمایل شدیدی به گاز گرفتگی اشیاء، حیوانات و انسان، از جمله صاحب خود نشان می دهد و اغلب خود را نیز گاز گرفته و زخم های شدیدی در بدن ایجاد می نماید. سگ هار تمایل به ترک محل سکونت داشته و به سگ ها و حیوانات دیگر حمله می نماید. در مرحله آخر بیماری، تشنجات عمومی متداول می باشد.

 

فرد بر اثر بیماری هاری چند درصد احتمال فوت دارد؟

اهمیت هاری از نظر بهداشت عمومی بر اساس تعداد موارد بیماری نبوده بلکه در رابطه با مرگ و میر شدید ناشی از بیماری که عملاَ 100 درصد بیماران را در بر می گیرد، می باشد و نیز برخورد فکری و احساسی، رنج و اضطراب افراد گاز گرفته شده در ترس از ابتلا به بیماری نیز، خالی از اهمیت نیست، همچنین، خسارت اقتصادی ناشی از صرف مدت زمان و طول درمان ضد هاری را شامل می گردد.

 

چه حیوانات دیگری هاری منتقل می کنند؟

گاز گرفته شدن توسط حیواناتی مانند گربه، خفاش، موش، گرگ و راکون هار نیز می ‌تواند منجر به هاری شود. به ‌هر حال اگر انسانی توسط حیوانی مشکوک گزیده شد، باید بلافاصله از سرم ضد هاری استفاده شود. تزریق به‌ موقع این سرم می ‌تواند از مرگ فرد جلوگیری کند.

 

گاز گرفتن یک بازی است؟

اگر فکر می‌کنید که حیوانتان مضطرب است، به دامپزشک متخصص مراجعه کنید. دامپزشکان ممکن است بسته به پیشرفت بیمار در حیوانتان راه‌های متفاوتی برای درمان اجرا کند و یا شاید هم دستور به معدوم کردن حیوان بیمار بدهد. اگر انسانی توسط سگ‌ها گاز گرفته شود، باید خیلی زود به پزشک مراجعه کند تا درمان‌های مورد نظر انجام گیرد. توجه داشته باشید در هر صورت اگر توسط حیوانات به خصوص سگ‌ها گاز گرفته شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ