هورمون اندروفین

آندورفین، یک ماده شمیایی با خاصیت آرامش بخش است. این ماده نوعی پپتید است که به وسیله غدد مخاطی و هیپوتالاموس در مهره داران ترشح می گردد.

آندورفین، یک ماده شمیایی با خاصیت آرامش بخش است. این ماده نوعی پپتید است که به وسیله غدد مخاطی و هیپوتالاموس در مهره داران ترشح می گردد. آندورفین ویژگی هایی مانند کاهش درد و احساسات خوب درونی، به داروهای حاوی تریاک شباهت دارد در کل، این ماده تاثیری مانند مسکن برای درد بر بدن می گذارد.

این پپتید کنترل کننده اعصاب، نخستین بار در سال 1975 م توسط جان هیوز با آزمایش بر روی مغز خوک کشف گردید. سپس انواع مختلفی از آندورفین کشف گردید. واژه آندورفین خود مخفف کلمات  (endogenous morphine) به معنی مورفینی است که به  صورت طبیعی در بدن ایجاد می شود. شناخته شده ترین انواع آندورفین، نوع آلفا، بتا و گاما نام دارند که  نوع بتا در بین آن ها مناسبت ترین  اثر را در زمینه کم شدن  درد دارد.

از کلمه آندورفین برای تمامی  مواد آرام بخش درون ریز استفاده میگردد  که نوع فعالیت دارویی را تعیین می کند که به فعالیت کورتیکوسترویدها شباهت زیادی دارد.

نحوه عملکرد آندورفین هنوز کاملا معلوم نشده است. چیزی  که درمورد آن مطمئن هستیم این است که آندورفین، به گیرنده های آرام دهنده در مغز فشار وارد میکند. این گیرنده ها، مسیر دوپامین را باز کرده و موجب می شوند که دوپامین زیادتری درون سیناپس ها رها شود.

آندورفین حس درد و گرسنگی حاصل از تولید هورمون های جنسی را کاهش میدهد.

همچنین آندورفین در واکنش به ماده های غذایی خاصی ایجاد می شود. برای مثال در میان این مواد غذایی به فلفل تند می توان اشاره کرد. در زمان های گذشته برای کاهش برخی دردهای شدید از فلفل تند استفاده میشد (برای افزایش آندورفین).

خندیدن و آندورفین

خنده هم موجب ترشح آندورفین در مغز می شود. به همین خاطر خنده  هم رگ های خونی را باز می کند، هم  مانع تولید هورمون های عامل بروز استرس میگردد و سطح آنتی بادی های بدن را افزایش میدهد، احساس بی دردی هم پدید می آورد.

راهی دیگر برای تولید آندورفین، فعالیت ورزشی زیاد است، آن هم به حدی که تولید این ماده را تشدید نماید. اشعه ی ماورای بنفش هم می تواند تولید آندورفین را افزایش دهد.

اندورفین چیست ؟

اندورفین احساس خوبی شبیه مورفین در بدن پدید می آورد. به عنوان مثال ، احساسی که بعد از دویدن یا فعالیت ورزشی در فرد ایجاد می‌شود غالبا با عنوان “سرخوشی” معنا می‌شود. این احساس می‌تواند با دید مثبت و انرژی‌زا ت به زندگی همراه باشد.

در این مقاله به موضوعاتی مثل اینکه کارآیی اندروفین در ورزش و اینکه اصولا اندورفین چگونه است خواهیم پرداخت.

اندورفین در رده “نوروپیتیدهای مخدر درون‌ریز” جای میگیرد. درواقع ،این ماده شیمیایی در مغز، مثل مخدر  مرفین و دیگر مواد مخدر آسیب رسان باعث بهبود روحیه‌ی کلی و افزایش نگرش مثبت ما می شود.

در نتیجه: ما قادر هستیم تولید اندورفین را بالا ببریم که در آخر، باعث کاهش عوارض جانبی مزمن و ریسک وابستگی، احساس خوبی داشته باشیم.

ما برای یاری بیشتر به شما در این مسیر، هشت روش متفاوت برای  بالا بردن میزان اندورفین در مغز را شرح می دهیم. همه‌ی ما با پیروی از توصیه‌هایی که در آخر آمده‌است قادر خواهیم بود روحیه‌ی مناسب تر و نگرشی مفیدتری به زندگی داشته باشیم.

در این مقاله با روش های افزایش میزان اندورفین در مغز آشنا شوید:

خنده

خنده بسیار قدرتمند است. تحقیقات مختلف ثابت کرده است خنده باعث تقویت ایمنی بدن، کم شدن هورمون‌های استرس بروز حس سلامتی، و همچنین ترشح اندورفین خواهد شد. جنبه‌ی منفی این موضوع این است که اکثرابا افزایش سن خیلی کم‌تر خنده روی لبانمان می آید.

در نظر داشته باشید اطفال بیشتر از سیصد بار در روز می‌خندند ولی اکثر افراد بزرگ‌سال در طول روز پنج بار می‌خندند. زمان آن رسیده است که افراد بزرگسال این خلا را کاهش دهند.

روابط جنسی داشته‌باشید

تکامل موجب مشکل شدن تولید مثل شده است، گرچه برای لذت بیشتر از ویژگی هایی که نزدیکی یا رابطه‌ی جنسی برای افزایش سلامتی ما دربردارد، تولید مثل الزامی نیست. پژوهش ثابت کرده است رابطه جنسی- نوازش، ماساژ، و نزدیکی- باعث کاهش میزان هورمون استرس می شود. این لحظات نزدیکی علاوه بریک رابطه‌ی نزدیک و عاشقانه، بلکه برای سلامت و ایجاد احساس امنیت ما ضروری نیستند. همچنین، نزدیکی ترشح هورمون اندورفین را که هورمون “حس خوب نام دارد، در مغز افزایش می دهد.

مقداری شکلات میل کنید

وقتی برای خوردن یک شکلات لذیذ دنبال علت می گردید، ما به لیست دلایل خوردن آن یک گزینه اضافه می کنیم. علاوه بر ففایده های بی ‌شماری که شکلات برای سلامتی ما دربر دارد-افزایش سلامت قلب، کم شدن کلسترول، کم شدن التهاب، و غیره- این خوراکی ترشح اندورفین را نیز افزایش میدهد. خبر خوب  این است که ما برای دارا بودن این فایده ها تنها میزان کمی شکلات می خوایم یک یا دو تکه‌ی کوچک در هر روز.

هر گونه کپی برداری با ذکر نام و منبع الودکتر مجاز می باشد

طبیعی‌ترین شیوه‌های مبارزه با درد کدامند؟

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ