سرطان (تومور) چه تاثیری بر مغز ما می‌گذارد

مغز ما مسئول تمام کارهایی است که بدن ما انجام می‌دهد، از جمله دیدن، راه رفتن، شنیدن و ... هرچه قدر که سرطان مغز تشدید شود کند کم کم تمامی بخش‌های مغز را مورد تخریب قرار می‌دهد

مغز ما مسئول تمام کارهایی است که بدن ما انجام می‌دهد، از جمله دیدن، راه رفتن، شنیدن و … هرچه قدر که سرطان مغز تشدید شود کند کم کم تمامی بخش‌های مغز را مورد تخریب قرار می‌دهد و می‌تواند باعث بروز عوارضی چون سردرد، مشکلات بینایی، مشکلات تعادلی، تشنج، کم شنوایی و… شود. دکتر شما می‌تواند در جریان درمان سرطان در کنترل عوارض آن نیز به شما کمک کند.

خستگی

بسیاری از افرادی که دارای سرطان هستند با مشکل خستگی مواجه می‌شوند، علت آن این است که بدن شما انرژی فراوانی برای مبارزه با تومورها صرف می‌کند و شما احساس خستگی و بی‌حالی خواهید کرد، اما این خستگی با خستگی‌های معمول متفاوت است. مثلاً خستگی ناشی از سرطان باعث می‌شود تا شما راحت‌تر بخواب بروید اما متأسفانه این خواب خستگی شما را اصلاً برطرف نخواهد کرد و هنگام بیدار شدن نیز بازهم همان حس را دارید. افراد سرطانی باید کارهای خود را در طول روز تقسیم کنند.

سردرد

حدود نیمی از افرادی که به سرطان مغز مبتلا می‌شوند دچار سردردهای شدید هستند. وجود خود تومور سردرد ایجاد نمی‌کند، اما رشد آن می‌تواند روی عصب‌های حساس و رگ‌های خونی فشار وارد کند. این سردردها معمولاً چند ساعت طول می‌کشد و با احساس خستگی و تکان سر همراه باشند. این سردردها بیشتر صبح‌ها رخ می‌دهد. پزشک شما می‌تواند با تجویز دارو آن را کنترل کند.

تهوع و استفراغ

اگر تومور به قسمت‌های خاصی از مغز شما فشار وارد کند می‌تواند روی معده شما نیز تأثیر بگذارد همچنین درمان‌های مانند پرتودرمانی و شیمی درمانی می‌تواند باعث حالت تهوع و استفراغ شود. البته داروهای Anti-emetic  می‌تواند این حالت را رفع کند آن‌ها به صورت شربت، قرص و کپسول وجود دارند، همچنین افرادی که مشکل بلع دارند می‌توانند از شیاف آن‌ها استفاده کنند. در هر صورت ابتدا باید با پزشک خود مشورت کنید.

مشکل در حرف زدن

سرطان می‌تواند بخشی از مغز که مربوط به کنترل صحبت کردن است را تحت تأثیر قرار دهد. شما ممکن است برای پیدا کردن کلمات و یا توصیف مناسب به مشکل بخورید، همچنین ممکن است درد صحبت‌های دیگران برای شما مشکل شود و نتوانید به راحتی یک گفت و گوی عادی داشته باشید. مشکلات زبانی می‌تواند نا امید کننده باشد، سعی کنید خونسردی خود را حفظ کنید و آهسته آهسته صحبت کنید همچنین بهره‌گیری از یک مربی گفتار درمانی می‌تواند مفید باشد.

مشکلات دید

منطقه‌ای از مغز به نام occipital lobe وجود دارد که دیدن را کنترل می‌کند و اگر تومور نزدیک به این بخش از مغز باشد می‌تواند دید شمارا تحت تأثیر قرار دهد. بینایی تیره، دید دوگانه، تصاویر شناور می‌تواند جز علائمی از تومور مغزی باشد. اگر شما این علائم را دارید ابتدا حتماً به چشم پزشک مراجعه کنید. بیشتر درمان‌های که برای رفع تومور بکار می‌رود می‌تواند بینایی شمارا نیز بهبود ببخشد.

از دست دادن شنوایی

تومور می‌تواند روی عصب‌هایی که صدا را از گوش به مغز می‌رسانند فشار آورده و باعث اختلال آنها شود. این بسته به محل تومور دارد، ممکن است در شروع شما صداهای آهسته را نشنوید و یا صدای زنگ دائمی در گوش شما شنیده شود و کم کم شنوایی خود را از دست بدهید.

مشکل در حفظ تعادل

مخچه وظیفه حفظ تعادل بدن را بر عهده دارد، تومور می‌تواند تأثیرات منفی روی عملکرد آن بگذارد و شما دیگر نتوانید تعادل خود را به راحتی حفظ کنید. اگر این مشکل را باید از کفش‌های مناسب استفاده کنید و همچنین از راه رفتن روی سطوح لغزنده خودداری کنید.

از دست دادن حافظه

اگر شما دچار تومور مغزی هستید احتمال فراوانی دارد که بخشی از حافظه‌تان دچار اختلال شود و خیلی از چیزها را فراموش کنید، مراحل درمانی مانند شیمی درمانی نیز این حالت را تشدید می‌کند و احتمالاً از نظر روحی شما دچار ضعف خواهید شد. ضمن اینکه به یک درمانگر حرفه‌ای برای گذراندن این مرحله نیاز دارید می‌توانید از دفترچه‌های و برنامه‌های موبایل برای یادآوری کارها مهم خود استفاده کنید.

درمان سرطان

درمان‌های هستند که می‌توانند تومور را از بین ببرند و یا علائم آن را به حداقل برسانند که شامل موارد زیر هستند:

  • جراحی و برداشتن تومور
  • پرتو درمانی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی و یا متوقف کردن رشد آنها
  • شیمی درمانی

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

اگر شما دارای یکی از علائم زیر بودید حتماً به پزشک مراجعه کرده و آزمایش‌های لازم برای تشخیص سرطان را انجام دهید:

  • تشنج
  • گیجی
  • خستگی شدید
  • از دست دادن بینایی
  • مشکلات شنوایی
  • از دست دادن تعادل
  • سردرد شدید
  • مشکل صحبت کردن یا فکر کردن

هرگونه کپی برداری با ذکر نام و منبع الودکتر مجاز می باشد

دلایل بروز و درمان تومور مغزی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ