تمام آنچه که باید در مورد فواید روغن آمله برای تقویت مو بدانید

آمله یک نوع میوه است که در جنگل های هند و سیستان و بلوچستان یافت می شود. روغن آمله دارای تاثیر فراوانی برای درمان بیماری های پوست و مو دارد. با مصرف این روغن می توانید از سفیدشدن زودرس موها جلوگیری کنید و همچنین مصرف این روغن باعث تقویت موها و جلوگیری از ریزش آن ها می شود.

آمله یک نوع میوه است که در جنگل های هند و سیستان و بلوچستان یافت می شود. روغن آمله دارای تاثیر فراوانی برای درمان بیماری های پوست و مو دارد. با مصرف این روغن می توانید از سفیدشدن زودرس موها جلوگیری کنید و همچنین مصرف این روغن باعث تقویت موها و جلوگیری از ریزش آن ها می شود.

آمله درختی است برگ ریز با میوه کروی، زرد مایل به سبز. برگ هایش شبیه پر و گل ها سبز کم رنگ است. در کتاب مخزن الادویه عقیلی خراسانی آمله، با نام اَملج آمده است و آن را میوه درختی هندی با طعم ترش، گسی بسیار و حداکثر به بزرگی گردو معرفی کرده است.

آمله، آملا و یا آملج همگی نام های میوه ای هستند که در جنگلهای مرطوب هندوستان و در نواحی از سیستان و بلوچستان می روید این میوه دارای مقادیر زیادی ویتامین ث بوده و شکلی شبیه آلو دارد. میوه این درخت ترش مزه و بی ریشه و سنگین وزن و زرد رنگ و تازه باشد و اگر خشک است فاسد نشده باشد. طبیعت آن سرد و خشک است. از میوه آمله روغنی تهیه می شود که هندی ها در تمامی مراسم های ویژه مذهبی خود برای تقویت موی سر و صورت استفاده می کنند که باعث تیرگی و درخشندگی موهای سر و صورت نیز می شود، در ایران قدیم و دوران صفویه نیز برای تقویت سبیل و ریش از روغن آمله استفاده می شده است.

خواص درمانی روغن آمله برای مو

  • تقویت پیاز موی سر و صورت
  • پیشگیری از سفیدی زودرس موهای سر و صورت
  • درمان موخوره، ضد خشکی ، شوره و پوسته پوسته شدن سر
  • تقویت، حالت دهنده و نرم کننده موهای خشک
  • جلوگیری از ریزش مو در خانم ها و آقایان
  • پر پشت کننده عالی برای مو
  • براق کننده و همچنین درخشان کننده موهای سر و صورت
  • چنانچه می خواهید موهای مشکی داشته باشید و یا سفید شدن موهای خود را به تاخیر بیاندازید کافی است از این روغن استفاده کنید.

تاثیر روغن آمله برای موها

روغن آمله موها را بسیار قوى و تار مو را سالم و طویل می کند و از زود سفید شدن موها جلوگیرى می نماید.

حکیم شفایى در کتاب خود در مورد روغن آمله چنین مینویسد:

موى را سیاه کند و قوى بگرداند.

روغن آمله براى سیاه شدن مو به کار می رود و بیشتر مانع ریختن و کمک به روییدن مو مى‏نماید.

جلوگیری از ریزش موها با روغن آمله

آمله یا آملا گیاهی هندی است که خواص بی‌شماری دارد. این میوه به صورت خوراکی هم موجود است و از مربای آن می‌توان استفاده کنید. اگر آمله را به ریشه موها بمالید پیاز مو تقویت شده و تار موها سالم می‌ماند، ضمن آنکه از زود سفید شدن موها هم جلوگیری می‌کند. می‌توانید پودر آمله را با حنا مخلوط کنید و پس از خیساندن در حمام روی موها بمالید و بعد از چند ساعت بشویید. آملا به صورت شامپو هم در بازار وجود دارد و می توانید به راحتی آن را تهیه کنید.

نحوه مصرف روغن آمله

تقویت ، حالت دهنده و نرم کننده موهای خشک : در صورتی که پوست سر و همچنین موهای خشکی دارید هر شب چند قطره روغن را داخل کف دست ریخته و موها و پوست سر را ماساژ داده و روز بعد سر را شستشو کنید، این عمل هم باعث نرم شدن ، تقویت و از بین رفتن خشکی و پوسته پوسته شدن سر خواهد شد.

تقویت ریش و سبیل : ابتدا محل را با استفاده از شامپو بچه که هم باعث تمیزی و هم باعث نرمی و درخشندگی موهای صورت خواهد شد شستشو کرده و سپس با روغن محل های مورد نظر را چرب کرده و ماساژ دهید.

نکته مهم!!

پیشگیری از سفیدی زودرس موهای سر و صورت: استفاده مداوم از روغن آمله (آملا) در جهت پیشگیری از سفیدی و همچنین تیرگی و درخشندگی موهای سر و صورت بسیار مؤثر خواهد بود.

مطالعات جدید در خصوص کاربردها و داروشناسی آمله

علی رغم استفاده گسترده آمله در روشهای درمانی سنتی، آزمایشات بالینی کمی وجود دارد. خواص آنتی اکسیدان عمده خواصی که به این گیاه اختصاص دارد به عملکرد قوی آنتی اکسیدانی آن نسبت داده میشود.

محتوای اسکوربیک اسید میوه، تقریباً 1 گرم در 100 میلی لیتر از آب میوه تازه شناسایی شده و مقدار 45% تا 70% فعالیت آنتی اکسیدانی داشته است. روند تهیه فرآورده از میوه آمله در آیورودا، میزان اسکوربیک اسید آن را 3 برابر میکند و غلظت پلی فنلها را افزایش میدهد. در این روش پودر میوه خشک با آب میوه تازه آمله به مدت چند ساعت ترکیب می‌شود و سپس، ترکیب خشک شده و دوباره پودر می شود. این کار تا 21 بار تکرار و موجب سودمندی غذایی میوه‌ها می‌شود.

عوارض جانبی مصرف روغن آمله

پژوهش های کافی بر مبنای عوارض جانبی با استفاده از این فرآورده وجود ندارد. در آزمایش ها بر روی حیوانات هیچ گزارش عوارض جانبی وجود نداشته است.

مصرف در بارداری و شیردهی

اطلاعات کافی در زمینه بی خطری و اثرات در بارداری و شیردهی وجود ندارد.

تداخلات دارویی و غذایی

به خوبی شناخته نشده است.

سم شناسی

هیچ گزارش مهمی در مورد سمیت ناشی از میوه دیده نشده است. در مطالعات سم شناسی در موش های صحرایی، هیچ سمیتی در تجویز تک دوز یا مزمن دیده نشده است. بعلاوه، هیچ اثر تعیین کننده ای بر روی عملکرد کلیه یا کبد ثبت نشده است. به دنبال رژیم درمانی 7 و 14 روزه در موش های صحرایی با عصاره ی خالص میوه، نابهنجاری کروموزومی دیده نشده است. در یک آزمایش دیگر، هیچ سمیت یا جهش زایی در موش های صحرایی حتی در بالاترین دوز تجویزی دیده نشده است.

هر گونه کپی برداری با ذکر نام و منبع الو دکتر مجاز می باشد

بهترین روغن های تقویت کننده مو را بشناسید!

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
سلام دهقان هستم

سلام دهقان هستم

1398-11-06 - 20:27 پاسخ

بنده این محصول را گرفتم تا موهای سفیدم مشکی شود مشاور هم همین گفت ولی در برگ راهنما گفته از رشد سریع موهای سفید جلوگیری میکند این خیلی تفاوت دارد چه کنم ؟ راهنمایی کنید