بیماری های مشترک بین انسان و ماهی های زینتی

faateme1366
آکواریوم داشتن جزو سرگرمی های بسیار قدیمی است که از گذشته تا کنون بین افراد رواج داشته. در این مطلب برای شما از بیماری هایی که ممکن است از این حیوانات بی آزار به شما منتقل شود صحبت می کنیم.

نگهداری آکواریوم در زمره محبوب ترین سرگرمی های با میلیون ها نفر علاقمند در سراسر جهان می باشد. در مجموع کشورهای اتحادیه اروپا بزرگترین بازار ماهیان زینتی را دارند. با این حال، ایالات متحده امریکا به تنهایی بزرگترین وارد کننده ماهی زینتی در جهان است. اگر چه آمار و ارقام دقیق ارزش و تجارت صنعت ماهی زینتی در دسترس نیست، اما براساس گزارش FAO در بین سال های 1996 تا 2005 ، ارزش واردات ماهی زینتی و بی مهرگان به کشورهای مختلف سراسر جهان حدود 278 میلیون دلار بوده است. براساس بررسی های صنعت حیوانات خانگی، ارزش صنعت آکواریوم بیش از 1،000 میلیون دلار برآورد شده است (10). از سال 1985 ارزش تجارت بین المللی، صادرات ماهی زینتی با نرخ رشد متوسط حدود 14 درصد در سال افزایش یافته است. کشورهای در حال توسعه حدود دو سوم ارزش کل صادرات را به خود اختصاص داده اند .

بیماریهای مشترک بین انسان و ماهی یک سری بیماریها و عفونت هایی هستند که بطور طبیعی بین انسان و دیگر حیوانات مهره دار انتقال پیدا می کند.

 

دلیل بیماری های مشترک بین انسان و آبزیان

استفاده از منابع طبیعی آب و استخرهای مصنوعی برای پرورش آبزیان دریایی و آب شیرین (مخصوصا ماهی- میگو) و افزایش آنها باعث ایجاد بیماریهای مشترک بین انسان و ماهی می شود که برای تولید کننده و مصرف کنندگان مشکل زاست. پرورش دهنده به دلیل تلفات ماهی های خود و مصرف کننده به دلیل بیمار شدن متضرر می شوند.

 

انگل های آبزیان و بیماری های مشترک با انسان

ماهیان موجودات حساسی بوده که در صورت بیماری درمان آن ها مشکل و یا حتی غیرممکن می باشد لذا پیشگیری از بروز بیماری بسیار ضروری دارد. بیماری ماهیان بر حسب اندام های آلوده، سن و نوع ماهی طبقه بندی گشته و تعدادی از بیماری ها از طریق میزبان های واسط منتقل می گردند که مبارزه با این میزبان های واسط و حذف آن ها بسیار اهمیت دارد.

 

دسته بندی انگل ماهیان

انگل ماهیان به طور کلی در 6 گروه تک یاخته، پریاخته، مرجان ها، کرم ها، سخت پوستان و نرمتنان تقسیم بندی می گردند.

 

بیماری های انگلی

بیماری های معروف انگلی که اثرات آنان بر روی ساختار ماهیان پدیدار گشته به شرح زیر است:

1پوسیدگی دم و باله: پیدایش خطوط سفید در حاشیه باله ها و شکنندگی شعاع آنان به همراه خونریزی و بیرون زدگی یک یا دو طرف چشم می شود.

2آبله پوستی: پیدایش زخم یا آبله سر باز در بدن همراه با برآمدگی فلس ها می باشد.

3استسقاء عفونی (تجمع مایعات در بدن یا آب آوردگی شکم): با تجمع مایعات در محوطه شکمی بیرون زدگی فلس ها و خونریزی های کوچک زیر جلدی در باله ها همراه است .

4بیماری چشمی: قرنیه چشمی پر خون و مات گشته سپس کره چشمی تخریب می گردد.

5ایکتیوفتیروس مولتی فیلیس: بیماری لکه سفید با سیست های سفید کوچکی به قطر mm 1 بر روی پوست، آبشش و باله ها است که موجب خارش، تنفس سریع و بی اشتهائی در ماهی می گردد.

6اسپورزوآ: بیماری کوکسیدوز دانه ای همراه با بروز لکه های شیری رنگ کوچکی در روده است.

7میکسوسوما سربرالیس: بیماری چرخش با انحنای دمی و تغییر محوطه دهان و ایجاد لکه های سیاه در دم ماهی بوده که راه درمانی ندارد .

8ژیروداکتیلوس: موجب شنای غیرطبیعی و کم رنگی نقاط پوست و ریزش فلس ها می شود.

9داکتیلوژیروس: سبب شنای غیرطبیعی با برآمدگی های غیرطبیعی و خونریزی در آبشش می شود.

10لیگولا: سبب کم تحرکی و تورم کانال غذائی یا مسدودیت کامل آنان توسط سیست های می شود

 

اقدامات پیشگیرانه جهت حفظ سلامت ماهی:

 

1ماهی را از مراکز معتبر تهیه فرمائید.

 

2از تماس کودکان با ماهی جلوگیری و بهداشت فردی را به آنها آموزش دهید.

 

3شستشوی کامل دستها با آب و صابون بعد از دست زدن به ماهی انجام شود .

 

4شستشوی دوره ای وسایل آکواریوم و ضد عفونی با نمک طعام 3% و ترکیبات یده انجام شود.

 

5چنانچه قصد خرید ماهی و اضافه کردن آن به سایر ماهیان خود را دارید لازم است ماهیان جدید الورود حداقل 2 هفته بصورت جداگانه در قرنطینه نگهداری، و بعد از اطمینان از سلامت آنها به سایر ماهیان اضافه شوند.

 

6در صورت مشاهده هر گونه علائم بیماری در ماهیان (بیحالی، بی اشتهائی، تغییر رنگ، وجود زخم و…) ماهی بیمار را از سایرین جداسازی نموده و با دامپزشک آبزیان مشورت نمایید.

 

7ماهی تلف شده را سریعا از آب خارج نمائید.

 

7در صورت مشاهده هر نوع علائم و ناراحتی پوستی به پزشک مراجعه فرمائید.

 

8جهت جلوگیری از انتقال بیمارها وتغییر در اکوسیستم از رها کردن ماهیان خود در رودخانه ها، تالابها و آبهای آزاد جدا خوداری نمایند.

 

9جهت حفظ سلامتی ماهی خود و افزایش طول عمر آن بجای ظروف کوچک از آکواریوم استفاده نمایید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ