نژادهای مختلف سگ را می شناسید؟

faateme1366
اگر بخواهید به عنوان حیوان خانگی، سگ بخرید باید نژادهای مختلف را بشناسید. در این مطلب راجع به پرطرفدارترین نژادهای سگ ها برایتان نوشته ایم. این مطلب در انتخاب به کمک شما می آید.

دسته های اصلی نژادهای سگ

نژاد سگ ها به چند دسته مهم تقسیم می شود: آپارتمانی، شکاری و سگ های بزرگ.

نژادهای آپارتمانی 

این نوع سگ ها با خصوصیات اخلاقی متنوع ، جهت نگهداری در خانه های کوچک و یا آپارتمان مناسب هستند  . مانند تریرها ، پودل ، شیتزو ، شی هوا هوا ، پیکینز ، داشهوند و  …. . خیلی از نژاد های تریر پر انرژی هستند و نیاز به تمرین زیاد دارند . آنها اغلب بسیار کنجکاو و عاشق ماجراجوئی و گردش در مکان های جدید و ملاقات با سگ های دیگر هستند . بعضی از این نژاد ها ممکن است خیلی عصبی باشند به همین علت شاید نیاز به تعلیم وتربیت داشته باشند، هم چنین این سگ ها خیلی باهوش بوده و از تعلیم لذت می برند .

سگ های شکاری 

شامل سگهایی هستند با وزن تقریبا ”  10 – 25 کیلوگرم که اکثر سگهای شکاری در این دسته قرار می گیرند  . این سگها به فضای بیشتری جهت زندگی نیاز دارند . مانند دالماسین ، کولی و …. . سگ های نژاد متوسط مانند کوکر اسپانیل احتیاج به 2 ساعت راه رفتن و تمرین در روز دارند . اگر شما صاحب یک سگ نژاد کولی هستید سعی کنید حداقل 3 ساعت در روز به آن تمرین دهید و ترجیحا ً در یک فضای باز ، جائی که بتواند پاهایش را کش دهد ببرید . این سگ ها بسیار باهوش هستند و نیازمند تحرک هستند .

سگ های بزرگ 

این گروه را سگهایی مانند ژرمن شفرد ،گریت دین ، دوبرمن ، باکسر، رت وایلرو ….. تشکیل می دهند که اغلب جهت نگهبانی از آنها استفاده می شود و به فضای بزرگتری مانند یک حیاط بزرگ یا باغ جهت زندگی نیاز دارند . سگ نژاد بزرگ به اندازه نژاد متوسط نیازمند تمرین روزانه نمی باشد . حدود 1 ساعت تمرین در روز برای این گروه سگ ها و حداقل نیم ساعت آموزش در روز مفید خواهد بود . سگ سالوکی میتواند یک سگ ایده آل اهلی برای نگهداری باشد ، آنها عاشق راه رفتن هستند اما در منزل می توانند کاملا آرام دراز بکشند و خیلی مودب باشند . لابرادورخیلی سریع چاق میشود و بایستی به آنها از سنین پایین جهت لاغر نگه داشتنشان ورزش داد . نژاد های بسار بزرگ مانند سنت برنارد احتیاجی به تمرین زیادی ندارند . در ادامه چند نمونه از نژادهای سگ های خانگی را برایتان معرفی میکنیم.

یورکشایِر تریِر(Yorkshire terrier)

اگر به نظافت اهمیت نمی دهید و صدای پارس کمتری می خواهید یک یورکی کوچک می تواند سگ شما باشد. آن ها شبیه به خرس عروسکی های کوچک هستند و توسط انجمن پرورش سگ آمریکا مهربان و با نشاط توصیف شده اند. آن ها می توانند کمی جنگجو باشند بنابراین اگر فرزند کوچک دارید این نژاد انتخاب مناسبی نیست.

یورکشایرها

 در گذشته از سگ یورکشایر برای شکار موش صحرایی استفاده می‌شد، در حالی که امروزه این نژاد محبوب به عنوان سگ خانگی نگهداری می‌شود. یورکشایرهای با جثه بزرگ نسبت به یورکشایرهای با جثه کوچک طول عمر کمتری دارند. به دلیل سطح بالای هورمون رشد در خون و رشد سریع روند سالخوردگی در آنها سریع‌تر پیش می‌رود و میانگین طول عمر آنها نسبت به نژاد‌های کوچک‌تر پایین‌تر است و همین امر باعث شده افراد تمایل بیشتری به نگهداری سگ‌هایی با جثه‌های کوچک داشته باشند.

مالتیز

سگ نژاد مالتیز طول عمری بین ۱۴۱۲سال دارد، حدود ۲۸قرن است که بر روی کره خاکی زندگی می‌کند. مورخان با بررسی سنگ نگاره‌ها تخمین زده اند که مصریان باستان این سگ‌ها را می‌پرستیده اند و فلاسفه یونان و روم باستان هم در نوشته‌های خود به این سگ‌ها اشاراتی داشته‌اند. با وجود موهای بلند و ابریشمی و رفتار مودبانه، باور این مساله که روزگاری از آنها برای شکار موش صحرایی استفاده می‌شده دشوار است.

پودِل کوچک(Toy poodle)

پودل ها مغرور، فعال و بسیار باهوش هستند، که این ویژگی ها باعث می شود برای نگهبانی فوق العاده باشند. این سگ ها ریزش مو ندارند و اغلب overbred هستند بنابراین در هنگام خرید این نژاد بسیار دقت کنید و آن را از یک پرورش دهنده ی قابل اعتماد بخرید.

شیتزو

شیتزو تا قبل از قرن بیستم در اروپا شناخته شده نبود وسگ محبوب خانواده سلطنتی مینگ دیانستی در چین بود. این سگ‌های زیبا طول عمری در حدود ۱۴۱۱سال دارند.آنها مشکلات سلامتی عمده‌ای ندارند به جز تحریکات پوستی و خارش که برای جلوگیری از آن باید موهای آنها را به طور مرتب و به درستی شانه کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ