بیماری آرنج پرتاب کننده ها یا گلف بازان چیست؟

faateme1366
کشیدگی تاندون یکی از دردناک ترین بیماری های عضلانی محسوب می شود. اگر شما کار روزمره ای شبیه به اره کردن یا پرتاب اجسام که مرتبط با آرنج هستند انجام می دهید، توصیه می شود حتما از علائم و راه های درمان این بیماری مطلع باشید. با ما همراه باشید.

بیماری گلف البو یا آرنج گلف بازان چیست

آرنج گلف بازان Golfer’s elbow یا اپی کندیلیت داخلی Medial epicondylitis نام بیماری است که موجب درد در سمت داخلی مفصل آرنج میشود. گرچه این بیماری در کسانی که گلف بازی میکنند بیشتر دیده است ولی در فعالیت های بدنی دیگر که حرکات خاصی را بطور مکرر تکرار میکنند ( مانند پرتاب اشیاء، استفاده زیاد از تبر، استفاده زیاد از اره) هم ایجاد میگردد.

 

علائم آرنج گلف بازان چیست

مهمترین علامت این بیماری درد بر روی برجستگی اپی کندیل داخلی آرنج است. این درد به قسمت داخلی ساعد هم انتشار پیدا میکند. خم کردن مچ دست و فشردن اجسام در دست شدت درد را افزایش میدهد. در این بیماری قدرت مشت کردن دست کم میشود.

 

دلایل بیماری آرنج گلف بازان چیست

شایع ترین علت به وجود آمدن آرنج تنیس بازان و گلف بازان یا گلف البو در افراد، استفاده ی بیش از اندازه از ماهیچه ها و تاندون های ساعد و آرنج می باشد. تکرار متداول برخی از فعالیت های خاص، می تواند باعث فشار آمدن بیش از حد به تاندون های آرنج شود.

در برخی موارد، علائم آرنج گلف بازان به دلیل التهاب ظاهر می شوند. پس از ایجاد یک جراحت حاد، بدن پاسخ التهابی ایجاد خواهد کرد. سلول های التهابی خاصی، خود را به بافت آسیب دیده رسانده و به بهبود آن کمک می کنند. با این وجود، آرنج گلف بازان معمولا به دلیل التهاب ایجاد نمی شود بلکه مشکلی مرتبط با سلول های تاندون آرنج است. پزشکان به این عارضه تاندونیت یا التهاب تاندون ها می گویند. باور بر این است که فرایند کلی فرسایش بدن، عامل اصلی از بین رفتن بافت و ایجاد تاندونیت می باشد.

 

کدام عوامل احتمال ابتلا به بیماری آرنج گلف بازان را افزایش می‌دهد

فعالیت‌هایی که نیاز به حرکات مکرر و شدید مچ دست و ساعد دارند (تنیس، اسکواش، راکت بال، نجاری)

شرایط فیزیکی ضعیف (قدرت و انعطاف‌پذیری کم)

گرم نکردن قبل از انجام تمرینات ورزشی

ادامه فعالیت‌های ورزشی قبل از بهبودی، توان‌بخشی و تکمیل فرایند بهبودی

 

راه تشخیص بیماری آرنج گلف بازان چیست

تشخیص این بیماری بر اساس شرح حال و معاینه است. در موارد مقاوم به درمان یا شک به تشخیص های احتمالی دیگر، استفاده از روشهای تشخیصی مثل عکس ساده، MRI، آرتروگرافی و نوار عصب و عضله درخواست می شود.

اسکن ام آر آی یا اولتراسوند بهترین روشی است که پارگی یا التهاب تاندون‌ها در تصاویر آنها مشخص می‌شود. پرتونگاری (تصویربرداری با اشعه ایکس) نیز تا حدی برای تشخیص عارضه مفید است.

مچ دست و ساعد را همزمان رو به داخل بچرخانید و خم کنید (برگرداندن دست از حالتی که کف دست رو به بالا است به حالت رو به پایین کف دست و خم کردن توامان مچ دست). چنانچه درد در محل اتصال عضله‌های خم کننده (فلکسور) مچ دست روی بخش داخلی آرنج بروز یابد، نتیجه‌ی آزمایش مثبت و شما مبتلا به عارضه آرنج گلف بازان هستید. شماری از تشخیص‌های افتراقی عبارت‌اند از:

 

التهاب بورس (بورسیت) اولکرانون یا تورم پشت آرنج

بیماری التهابی (آرتریت) آرنج

گیر افتادن ریشه عصب‌های گردنی

سندرم تونل رادیال: این عارضه پی‌آمد فشردگی عصب خلفی اینتراسئوز است و درد در فاصله دورتر است و بیشتر بخش خارجی را درگیر می‌کند.

کشیدگی رباط داخلی (آرنج گلف بازان)

منتشر شدن درد از شانه تا مچ دست

سندرم تونل کارپ

 

درمان بیماری آرنج گلف‌باز

استراحت کردن : اگر درد وجود دارد، باید تا توقف درد به موضع آسیب دیده استراحت دهید.

 

قرار دادن یخ بر موضع آسیب دیده : مدت 15 تا 20 دقیقه یخ را در محل آسیب دیده قرار دهید و اینکار را چهار بار در روز انجام دهید. برای مدت 5 دقیقه، با یخ سمت داخلی آرنج را ماساژ دهید و این کار را 2 تا 3 بار در روز انجام دهید.

 

انجام حرکات کششی و تقویتی

 

کاهش حرکات آرنج: آرنج را بانداژ کنید یا آتل ببندید. در موقع بلند کردن اجسام، مچ دست را محکم کنید.

 

مصرف مسکن های ضد درد

 

اگر این مسکن ها درد را کم نکند، پزشک تزریق کورتیزون را برای کاهش درد و ورم تجویز می کند.

 

عمل جراحی به ندرت لازم است. اما اگر علائم به گزینه های قبل جواب ندهد، جراحی انجام می شود.

 

بر اساس شدت بیماری، درد ممکن است چندین ماه طول بکشد تا بهبودی حاصل شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ