علت ایجاد درد در تیغه شانه چیست؟ قسمت اول

درد تیغه شانه می تواند گیج کننده باشد، زیرا علت آن همیشه آشکار نیست. این علامت می تواند نشانه ای از چیزی جدی مانند حمله قلبی یا سرطان ریه باشد یا چیزی ساده مانند خوابیدن به حالت غلط باشد.

درد تیغه شانه می تواند گیج کننده باشد، زیرا علت آن همیشه آشکار نیست. این علامت می تواند نشانه ای از چیزی جدی مانند حمله قلبی یا سرطان ریه باشد یا چیزی ساده مانند خوابیدن به حالت غلط باشد. اگر دردی در ناحیه تیغه های شانه خود (اسکاپولای خود) تجربه کنید،

چه چیزهایی را باید درباره آن بدانید؟

بررسی اجمالی:

قبل از صحبت کردن در مورد علائم، وقتی ما صحبت از تیغه های شانه می کنیم، توصیف دقیق محل آن، کمک می کند تا بدانید که ما از کدام ناحیه صحبت می کنیم. تیغه های شانه ای، که به صورت پزشکی به عنوان “اسکاپولا” شناخته می شوند، استخوان های مثلثی پشتی شما هستند که وقتی آرنج خود را به پشت خود می رسانید، بیشتر دیده می شود.

تیغه شانه دارای توابع بسیاری است، یکی از آنها از حرکات محوری شانه حمایت می کند.

درد در ناحیه تیغه شانه می تواند ناشی از چندین علت باشد. ممکن است به علت التهاب در ناحیه خود اسکاپولا و یا درد برگشتی از دیگر نقاط بدن باشد. این که کدام یک از تیغه های شانه ای آسیب دیده است یک سوال مهم است، چرا که بعضی از شرایط احتمال بیشتری برای درد در تیغه سمت چپ شانه دارند، و شرایط دیگر، احتمال بیشتری دارند که به سمت تیغه سمت راست بروند. این مقاله در مورد آنچه در تیغه های شانه ای اتفاق می افتد صحبت می کند. اگر شما در حال تجربه دردی در شانه های خود هستید، توصیه می شود که در مورد علائم درد شانه و علل درد شانه ای بیشتر مطالعه کنید.

1 علل احتمالی

درد در تیغه های شانه می تواند مربوط به التهاب یا آسیب به ناحیه شانه باشد یا به جای آن ممکن است به علت درد برگشتی ناشی از سایر نقاط در قفسه سینه و شکم باشد.

از این رو، تجربه درد در این منطقه می تواند در نتیجه چیزی ساده به عنوان مثال یک فشار عضلانی خفیف، و یا به عنوان چیزی جدی مثل وجود یک شرایط قلبی و ریه و یا سرطان باشد.

برخی از شرایط احتمال بیشتری دارد که بر روی تیغه شانه ای در یک سمت بدن تاثیر بگذارند.

به عنوان مثال، بیماری کیسه صفرا ممکن است باعث درد ذکر شده در تیغه شانه ای راست شود در حالی که بیماری های قلبی به احتمال زیاد باعث درد اشاره شده به تیغه سمت چپ شانه می شود. بیایید نگاهی به علل احتمالی درد تیغه شانه که به سیستم های مختلف بدن و مناطق بدن مربوط است، نگاهی بیاندازیم:

علل اسکلتی عضلانی

شایع ترین علت درد تیغه شانه، کشیدگی عضله است. استفاده بیش از حد از بازوها و بالا تنه در مدت زمان کوتاه، ممکن است در ناحیه اسکاپولای شما باعث تجربه درد شود. این درد ممکن است با درد در دیگر گروه های عضلانی مانند شانه یا پشت شما همراه باشد، اما می تواند فقط در تیغه شانه نیز به خوبی احساس شود. حتی چیزی ساده مثل خوابیدن در یک موقعیت اشتباه (به خصوص خواب طولانی فقط به یک طرف) می تواند علت این درد باشد.

به طور کلی، فشارهای عضلانی اغلب  “مثل یک عضله کشیده شده” احساس می شوند، و اگر برنامه ورزشی جدیدی را شروع کرده اید، انجام آن را لغو کرده اید و یا در یک تختخواب جدید یا متفاوت می خوابید، بیشتر احتمال وقوع دارند.

سایر بیماری های عضلانی که ممکن است باعث درد شانه شوند، شامل پارگی روتاتورکاف و یک وضعیتی است که به عنوان سندرم چسبیدگی اسکاپولا شناخته می شود. سندرم چسبیدگی اسکاپولا، به دلیل داشتن علائم ترک خوردگی و ظاهر شدن (خراشیدگی) در سمت داخلی تیغه شانه ای قابل توجه است. بسیاری از افراد مبتلا به این سندرم همچنین بی ثباتی از شانه را همراه با درد شانه ای دارند.

علل مرتبط با استخوان و مفصل

مشکلات استخوانی مانند شکستگی ها در تیغه شانه ای غیر معمول است، زیرا اسکاپولا ها جزو معدود استخوانهایی دربدن هستند که به سختی می شکنند. بعید به نظر می رسد که شکستگی ناگهانی را در اسکاپولا بدون به یاد آوردن علت آن تجربه کرده باشید. علل شکستگی در این ناحیه معمولا شامل سقوط یا تصادفات وسایل نقلیه با سرعت بالا می شوند.

اگر سابقه ابتلا به سرطان داشته باشید، ممکن است بخش استخوانی اسکاپولای شما بدون سابقه تروما آسیب ببیند. متاستاز استخوان به تیغه شانه ممکن است با سرطان هایی مانند سرطان پستان، سرطان ریه، سرطان مری و سرطان روده بزرگ رخ دهد.

پوکی استخوان، ممکن است تیغه شانه، شانه ها و گردن شما را تحت تاثیر قرار دهد و موجب درد در تیغه شانه شود. آرتریت ممکن است درد در تیغه های شانه را در بیش از یک راه ایجاد کند. در این حالت، اسکاپولا ممکن است به طور مستقیم درگیر باشد یا ممکن است درد ناشی از آرتریت در سایر قسمتهای قفسه سینه، از جمله ستون فقرات، شانه یا دنده هایتان نیز مشاهده شود.

در نهایت، فشرده شدن اعصاب در گردن با دیسک های فرو ریخته شده یا جابجایی دیسک ها، ممکن است موجب ارجاع درد به تیغه های شانه ای شود.  با بیماری دیسک، ممکن است در ناحیه گردن، درد یا بی حسی داشته و احساس سوزن سوزن شدن از ناحیه بازوها به سمت پایین دستهایتان داشته باشید. محل درد در تیغه های شانه ای که مربوط به بیماری دیسک گردنی است، در واقع برای کمک به پزشکان در توانایی تشخیص دقیق مکانی که عصب تحت فشار قرار داشته و نیاز به جراحی دارد، ارزیابی می شود.

دلایل مرتبط با قلب (قلبی)

در حالی که درد در تیغه های شانه کمتر از درد در قفسه سینه اتفاق می افتد، دردی که در تیغه های شانه ای به تنهایی رخ می دهد، به خوبی برای افراد مبتلا به حمله قلبی ثبت شده است.

وجود هرنوع دردی در بالاتنه، به ویژه در زنان، باید به عنوان درد احتمالی از حملات قلبی مورد توجه قرار گیرد.

شرایطی مانند پریکاردیت (التهاب پوشش قلب) یا انسداد آئورت ممکن است به تنهایی به عنوان درد در تیغه شانه ای چپ تجربه شود. در صورت عدم اطمینان در مورد علت درد و داشتن عوامل خطر برای بیماری های قلبی، بلافاصله به پزشکان مراجعه کنید.

علل مرتبط با ریه (ریوی)

درصد نسبتا بالایی از افراد مبتلا به سرطان ریه درد در شانه ها یا تیغه های شانه ای دارند.

تومورهای پانکواستات که یک نوع از سرطان ریه است، در بالای ریه ها رشد می کند و به جای نشانه های معمولی سرطان ریه، به طور معمول باعث درد در شانه ها، تیغه های شانه و بازوها می شود. شرایط ریه مانند آمبولی ریوی (لخته شدن خون در پاها که متلاشی شده و به سمت ریه ها می رود) یا پنوموتوراکس (ریه روی هم افتاده) نیز از علل احتمالی است.

علل مرتبط با دیواره قفسه سینه (پوست و بافت نرم)

زونا، یک عفونت ناشی از همان ویروسی است که موجب آبله مرغان می شود، ممکن است درد تیغه شانه ای را ایجاد کند. درد معمولا شامل سوزن سوزن شدن یا درد سوزنده است. در حالی که زونا معمولا شامل بثوراتی است که در ناحیه آسیب دیده عصب رخ می دهد، درد اغلب چند روز قبل از بروز بثورات است، که تشخیص را در مراحل اولیه دشوار می سازد.

علل شکمی و لگن

ممکن است شگفت زده شوید که مشکلات شکم یا حتی لگن می تواند درد تیغه شانه ای را ایجاد کند، اما این در واقع نسبتا رایج است. تحریک اعصابی که در طول پایه دیافراگم عبور می کند (عضلاتی که حفره قفسه سینه را از حفره شکم جدا می کند) می تواند باعث ایجاد درد شود که در شانه یا تیغه شانه ای احساس می شود. شما ممکن است شنیده باشید که مردم در مورد وجود درد شانه یا درد تیغه شانه ای بعد از جراحی صحبت می کنند.

برخی از شرایطی که ممکن است موجب بروز درد تیغه شانه ای شوند عبارتند از سنگ های صفراوی،بیماری زخم معده و بیماری کبد.

با این شرایط، درد ارجاع شده اغلب به سمت راست تیغه شانه است. پانکراس بخشی از سیستم گوارش است، اما پانکراتیت بیشتر احتمال دارد باعث درد در تیغه شانه ای چپ شود.

ادامه دارد…

برگردان: سیما آزاد فلاح

درد شانه مساوی است با شکستگی؟!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ