منتول چیست و چه کاربردی دارد؟

faateme1366
یکی از داروهای گیاهی بی ضرر و البته بسیار پرکاربرد این روزها، منتول است که احتمالا شما هم اگر دچار سردرد باشید از آن استفاده کرده اید. اگر میخواهید موارد دیگر استفاده از این دارو و طریقه صحیح مصرف آن را بدانید این مطلب را بخوانید.

 

اسانسی که از نعنا فلفلی تهیه می‌شود یکی از پرمصرف‌ترین اسانسهای دنیا است و سالهای طولانی است که به شکلهای مختلف خوراکی موضعی ( استفاده خارجی) و تنفسی، به عنوان یک داروی طبیعی ایده‌ال و بدون عوارض جانبی درحال مصرف می‌باشد ماده مؤثر این اسانس به نام ” منتول ” است.

منتول چیست؟

منتول که یک الکل ده کربنی است از روغن نعناع استخراج می‌شود و به عنوان چاشنی و ماده معطر مورد استفاده قرار می‌گیرد. منتول مایع به عنوان ضد احتقان بینی و جهت برطرف نمودن دردهای موضعی ،به خصوص در ناحیه سر، صورت و گردن بکار می رود.

با منتول و فواید آن برای سلامتی آشنا شوید

اسانس تهیه شده از نعنا فلفلی یکی از پرمصرف ‌ترین اسانس ها است. این اسانس طی سال های متمادی به صورت های مختلف خوراکی، موضعی و تنفسی به عنوان یک داروی طبیعی و بدون عوارض جانبی استفاده می شود.

ماده موثر این اسانس منتول یک الکل ده کربنی از روغن نعناع استخراج می شود و به عنوان چاشنی و ماده معطر مورد استفاده قرار می‌ گیرد. منتول مایع به عنوان ضداحتقان بینی و برای رفع دردهای موضعی به ویژه در ناحیه سر، صورت و گردن استفاده می شود.

منتول به عنوان عنصری در محصولات بهداشتی و زیبایی به کرات مشاهده می شود که بسیاری از ما اطلاعات زیادی در مورد آن نداریم. از کجا آمده است؟ چه کار می کند؟ آیا برای ما خوب است؟

منتول به عنوان یک ترکیب ارگانیک از روغن های منتا، جنس گیاهان خانواده نعناع استخراج شده است. می توان آن را سنتز کرد و به عنوان طعم دهنده یا عطر در انواع محصولات استفاده می شود.

منتول که به دلیل احساس خنک کنندگی و خاصیت درمانی خود مشهور است در خمیردندان ها، دهانشویه ها، قطره های سرفه، داروهای سرماخوردگی، بالم لب، خوشبوکننده های بدن و موارد دیگر محبوبیت زیادی دارد. از منتول برای درمان پلاک یا باکتری در دهان، سرفه، گلو درد و دردهای جزئی نیز استفاده می شود.

منتول به چه  دردی می خورد؟

قطره منتول برای رفع گرفتگی بینی( احتقان بینی) درکودکان و بزرگسالان بسیار مفید است. اگر نوزادی دچارگرفتگی بینی است می‌توانید 5 تا 10 قطره منتول را در دو طرف بالش و یا روی یقه لباس نوزاد بچکانید پس از مدت کوتاهی بینی باز شده و شیرخوردن، غذا خوردن و تنفس کودکان بهتر می شود.

مالیدن 10 تا 15 قطره از محلول منتول بر روی پیشانی و شقیقه‌ها پس از جذب باعث کاهش و یا درمان سردرد می‌گردد. همینطور این قطره گیاهی سبب تسکین دردهای موضعی زانو، پا و کمر  نیز می گردد.

به شکلی که قطراتی را درمحل بریزید و به آرامی ماساژ دهید این عمل بهتر است روزی 3 تا 2 بار چند روز متوالی تکرار شود تا رفته رفته درد تسکین یابد.

بیشتر بخوانید:راه‌هایی برای لاغر کردن بینی گوشتی در یک هفته!

منتول چگونه کار می کند؟

منتول با ایجاد اثر خنک کنندگی انحراف دلپذیری از درد یا سایر تحریکات ایجاد می کند. در حالی که منتول در واقع دمای بدن را کاهش نمی دهد گیرنده های حرارتی بدن را تحریک می کند. این کار یک سیگنال به مغز می فرستد که بدن در حال سرد شدن است.

منتول اغلب با سایر مواد فعال در داروهای ضد سرفه، محافظ پوست و سایر محصولات ترکیب می شود. از آنجایی که به طراوت و تجدید حیات کمک می کند منتول می تواند به طرق مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

خواه یک تکه خنک کننده برای تسکین سردرد باشد یا یک لوسیون آرام بخش پوست برای درمان قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید یا حتی خارش و التهاب.

منتول کنار تسکین درد و قابلیت های ضد التهابی به عنوان یک داروی مسکن نیز عمل می کند. به شل شدن ماهیچه های روده و درمان بیماری های دستگاه گوارش کمک می کند.

منتول را می توان بلعید، استنشاق کرد یا به صورت موضعی روی پوست استفاده کرد. به طور موضعی از آن برای کاهش درد و التهاب استفاده می شود. برای کمک به مشکلات گوارشی می توانید منتول را به صورت خوراکی در چای نعناع، کپسول یا تنتور مصرف کنید.

آیا می خواهید چای نعناع را در خانه درست کنید؟ این دستور ساده را امتحان کنید:

2 فنجان آب را بجوشانید

حرارت را خاموش کنید

4 برگ نعناع تکه شده را به آب اضافه کنید

اجازه دهید برگ ها به مدت 5 دقیقه دم بکشد سپس روی ظرف را بپوشانید

چای را صاف کنید و بنوشید

مزایای منتول برای سلامتی

ضمن تسکین سوء هاضمه علائم سندرم روده تحریک‌پذیر را کاهش می دهد

منتول یکی از مواد اصلی موجود در روغن نعناع است. تحقیقات نشان می دهد افراد هنگام مصرف روغن نعناع به همراه غذا،  آن را سریع تر هضم می کنند به ویژه برای افراد دارای اختلالات گوارشی مفید است.

علاوه بر این، منتول برای تسکین علائم سندرم روده تحریک‌پذیر مفید است. بر اساس یک مطالعه، 75 نفر از بیماران مصرف کننده روغن نعناع به مدت یک ماه علائم سندرم روده تحریک‌پذیر کمتری نسبت به گروه دارونما داشتند در حالی که تنها 38 درصد هم بهبودی را گزارش دادند.

منتول عملکرد مغز را تقویت می کند

تحقیقات نشان می دهد روغن نعناع حافظه را تقویت می کند. محققان دریافتند شرکت کنندگانی که 5 دقیقه قبل از آزمایش روغن نعناع را استشمام کردند در مقایسه با افرادی که این کار را نکرده بودند حافظه بهتری داشتند.

بر اساس مطالعه دیگری بوییدن روغن نعناع هنگام رانندگی باعث افزایش هوشیاری، کاهش ناامیدی و خستگی می شود.

منتول با علائم سرماخوردگی مقابله می کند

منتول با بهبود تنفس بینی به تسکین سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می کند، همچنین روغن نعناع خواص ضد میکروبی آن می تواند به درمان علائم سرماخوردگی به ویژه گیرنده های مخاطی عفونی در سینوس ها کمک کند. منتول در باز شدن مجاری تنفسی و پاکسازی مخاط نیز موثر است.

منتول سردرد را کاهش می دهد

تحقیقات نشان می دهد استفاده از روغن نعناع روی پیشانی و شقیقه ها می تواند به تسکین سردرد کمک کند. منتول ماهیچه ها را شل کرده و درد را تسکین می دهد.

توجه به این نکته ضروری است روغن نعناع باید قبل از استفاده رقیق شود، بنابراین می توان آن را با روغن حامل دیگری مانند روغن نارگیل ترکیب کرد.

منتول انرژی را افزایش می دهد

برای داشتن اساس انرژی بیشتر در طول روز منتول می تواند کمک کننده باشد. نتایج یک مطالعه نشان می دهد روغن نعناع می تواند به مبارزه با خستگی و افزایش عملکرد ورزشی کمک کند.

همراه با منتول که به “شل شدن ماهیچه های صاف برونش” کمک می کند، “افزایش تهویه، غلظت اکسیژن مغز و کاهش سطح لاکتات خون” نیز وجود دارد که همه آنها به افزایش سطح انرژی کمک می کند.

منتول با باکتری ها مبارزه می کند

یکی از بزرگترین فواید روغن نعناع خواص ضدمیکروبی آن است. مطالعات متعدد اثربخشی آن را در مبارزه با باکتری ها نشان داده است. بر اساس یک مطالعه، روغن نعناع با استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به آنتی بیوتیک تولید سموم باکتریایی را مسدود کرد. با افزایش میزان دوز، اثربخشی آن نیز افزایش می یابد.

بیشتر بخوانید:بهترین زمان ختنه از نظر طب سنتی

قطره منتول و کارایی آن

قطره منتول برای رفع گرفتگی بینی( احتقان بینی) درکودکان و بزرگسالان گزینه بسیار مفیدی محسوب می شود. برای نوزادی دچارگرفتگی بینی می‌توانید 5 تا 10 قطره منتول را در دو طرف بالش یا روی یقه لباس نوزاد بچکانید پس از مدت کوتاهی بینی باز شده و شیرخوردن، غذا خوردن و تنفس کودکان بهتر می شود.

این قطره گیاهی باعث تسکین دردهای موضعی زانو، پا و کمر  نیز می شود. بهتر است روزی 3 تا 2 بار چند روز متوالی قطره را روی ناحیه ماساژ دهید تا رفته رفته درد تسکین یابد.

چطور باید منتول را مصرف کنید؟

قطره منتول به روش های مختلف می توان استفاده کرد، لذا دستوراتی جهت مصرف صحیح آن ارائه می شود.

1- استفاده در نوزادان : مشکل بزرگ در سرماخوردگی، گرفتگی بینی به خصوص هنگام شیرخوردن و خوابیدن است. برای باز شدن بینی، می توان چند قطره از محلول منتول را در دوطرف بالش و یا یقه لباس نوزاد قرار داد.

تبخیر شدن این محلول به سرعت باعث رفع احتقان شده و ضمن اثرات ضد درد، آرامش خاصی به کودک می دهد و برای او خواب راحتی را در پی خواهد داشت. قراردادن دارو را در کنار یقه و یا بالش می توان چندین مرتبه در روز و یا شب تکرار کرد.

باید در نظر داشت که به علت ظرافت پوست نوزادان، بهتر است دارو با پوست آن ها تماس نداشته باشد، چون ممکن است باعث قرمزی و یا سوزش پوست شود.

2- استفاده در کودکان و بزرگسالان : برای کودکان می توان مشابه نوزادان عمل کرد. پس می توان چند قطره از محلول منتول را نزدیک بینی آن ها قرار داد و سپس با دست آن را جلوی بینی مالید، در این صورت به سرعت گرفتگی بینی باز خواهد شد. این عمل را می توان چندین بار در روز و یا به دفعات مورد لزوم، تکرار کرد.

3- برای رفع سردرد، درد ناحیه گردن ، دست ، پا و کمر که در اثر سرماخوردگی و یا مشکلات دیگر به وجود آمده اند، می توان چند قطره از محلول منتول را روی موضع گذاشت و با دست کمی ماساژ داد که محلول بلافاصله جذب می شود. بعد از انجام این کار سردرد، پس از چند دقیقه تسکین می یابد، ولی برای رفع درد نقاط دیگر بدن، به چند روز استفاده نیاز است.

برای رفع این گونه دردها می توان در طی روز، چندین بار مصرف آن را تکرار کرد و بهتر است یکی از موارد مصرف، به هنگام شب و قبل از خواب باشد.

4- استفاده به شکل بُخور؛ به این صورت که می توان چند قطره از محلول را در ظرف آب جوش ریخته و سر خود را روی آن گرفت. همچنین بهتر است پارچه ای را روی سر انداخت و چند دقیقه بخار حاصل را تنفس کرد. این عمل جهت باز شدن بینی و تسکین سردرد بسیار مؤثر است.

5- استفاده از بُخور جهت محیط های سربسته مسکونی یا محل کار؛ به این صورت که می توان چند قطره از آن را درون دستگاه بخور یا ظرف آبی در حال جوش ریخت. بخارهای ایجاد شده، ضمن خوش بو کردن فضا، باعث ضدعفونی کردن محیط و رفع احتقان بینی افراد می شود.

6- استفاده به شکل بُخور در وان حمام برای رفع خستگی ، سردرد، درد یا گرفتگی بینی مربوط به سرماخوردگی یا فعالیت و کار.

7- همچنین می توان از محلول منتول جهت ماساژ برای رفع دردهای اسکلتی و یا ماهیچه ای نقاط مختلف بدن استفاده کرد. این محلول با جذب سریع، ضمن ایجاد آرامش و رفع خستگی، باعث تسکین دردهای سطحی بدن می شود.

دستورالعمل های ایمن برای مصرف منتول

منتول توسط سازمان غذا و داروی آمریکا مورد تاییدد قرار گرفته است. در صورت داشتن هر گونه سوال در زمینه استفاده از منتول با پزشک خود صحبت کنید.

ترجمه و گزارش: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
حسین

حسین

1398-04-26 - 14:27 پاسخ

تو دهانشویه هم استفاده میشه