سفره ای پر از مُسکن برای زانودرد

faateme1366
زانودرد امانتان را بریده و و انواع و اقسام داروها هم کلافه تان کرده؟ وقت آن رسیده که به فکر تغییر در تغذیه خود باشید و از طریق تغذیه به بهبودی خود کمک کنید. موادغذایی مختلف به طور طبیعی، میتوانند به عنوان مسکن عمل کرده و دردهای شما را کاهش و آن را درمان کنند. در این مطلب مهمترین غذاهایی که برای زانودردتان مفید است را آورده ایم.

مواد غذایی، داروهای طبیعی

مواد غذایی مشخصی وجود دارند که حاوی مقادیر مناسبی از مواد ضدالتهابی و مسکن‌های درد هستند. بسیاری از انسان‌ها در جهان نوین امروز از درد و مشکلات التهابی استخوان‌ها و مفاصل، خصوصا زانودرد رنج می‌برند. جهت غلبه بر موارد مذکور، بسیاری از افراد به داروهای ضدالتهابی و ضددرد پناه می‌برند. این داروها به‌طور موقت بر درد غلبه می‌کنند، ولی درمان دائمی فراتر از این حرف‌ها است. بسیار شنیده‌ایم که طبیعت کره خاکی، پرقدرت‌ترین در جهان آفرینش است. طبیعت زمین در ذات خود درمان تمامی بیماری‌ها را دارد. در حقیقت طبیعت، مواد غذایی را که بهترین درمان برای بیماری‌های گوناگون است، برای انسان‌ها فراهم کرده است.

 

تحقیقات چه می گوید؟

یکی از شایع ترین علت های درد زانو استئوآرتریت است. استئو به معنی استخوان و آرتریت نیز به معنی تخریب و التهاب مفصل است. در این بیماری سطح مفصل، خوردگی پیدا می کند و استخوان های اطراف مفصل ضخیم می شوند. این تغییرات، به سفتی و درد مفصل زانو در بسیاری از افراد منجر می شود. این بیماری با افزایش سن بروز می یابد. شیوع بیماری در مردان زیر ۴۵ سال و در زنان بالای ۵۵ سال مشاهده می شود. درمان های مختلفی از جمله فیزیوتراپی و انجام ورزش هایی نظیر پیاده روی و شنا، کاهش وزن، درمان های دارویی، تزریق استروئید یا حتی جراحی تعویض مفصل زانو برای این بیماران انجام می گیرد، ولی تحقیقات جدید نشان داده است تغییر رژیم غذایی، تاثیر بسزایی در درمان این بیماری دارد.

 

سویا بزنید به بدن

دریافت مقادیر کافی سویا، درد و التهاب مفاصل را از بین می برد. طبق بررسی متخصصان تغذیه دانشگاه ایالتی اکلاهاما، با مصرف روزانه سویا به مدت سه ماه، بر درد و رنج ناشی از زانودرد می توان غلبه کرد. سویا از طریق مصرف سالاد، برگرهای سویا، مخلوط های حاوی مواد غذایی گیاهی و شیر سویا تامین می شود. این ماده غذایی منبع غنی ایزوفلاون ها است. ایزوفلاون ها به سبب توانایی خود در تعدیل فعالیت استروژنی بدن (با اتصال به گیرنده های استروژنی سطح سلول ها)، شناخته می شوند. محققین آزمایشگاهی ثابت کرده اند، ایزوفلاون های سویا التهاب مفاصل را کاهش داده، بافت غضروف را بهبود می بخشند و در نهایت سبب کاهش درد می شوند.

 

سبد میوه روی میزتان باشد

در مطالعه انجام گرفته روی ۲۹۳ انسان بالغ استرالیایی، مصرف مقادیر بالای میوه، سبب کاهش خطر گسترش ضایعات مغز استخوان (مارکر تشدید التهاب و درد استخوان ها و مفاصل) گردید.مهم ترین میوه های جهت کاهش درد زانو، میوه های حاوی ویتامین C مانند کیوی، پرتقال، نارنگی، توت فرنگی، قره قاط، تمشک، زغال اخته، انبه، گریپ فروت و پاپایا (انبه هندی) می باشند. ویتامین C دارای مزایای آنتی اکسیدانی است و از التهاب مفاصل و استخوان ها جلوگیری می کند. استفاده از مخلوط میوه های ذکر شده در بالا یا مصرف یک لیوان آب پرتقال هنگام صبح، ویتامین C کافی را جهت غلبه بر زانودرد فراهم می نماید.

 

مثل همیشه روغن زیتون

این روغن از قدیم در طب سنتی برای درمان التهاب مفصل‌ها به کار می‌رفت. به این ترتیب که این روغن را به تنهایی یا همراه با کوبیده بعضی از داروهای گیاهی برای درمان استفاده می‌کردند. خوردن این روغن نیز به رفع التهاب کمک می‌کند. دلیل آن نیز وجود ترکیبی به نام اولئوکانتال است؛ نوعی استرول گیاهی ضدالتهاب. این ترکیب فعالیت آنزیم‌هایی که باعث التهاب می‌شود، مهار می‌کند. تاثیر ضدالتهابی هر سه‌ونیم قاشق غذاخوری روغن زیتون برابر با 200 میلی‌گرم ایبوپروفن است. بنابراین با مهار میزان کالری دریافتی، افزودن روغن زیتون به غذای روزانه به کنترل التهاب مفاصل کمک می‌کند.

 

ماهی و روغن ماهی بخورید

بسیاری از تحقیقات مشخص کرده‌اند که ماهی و روغن ماهی، درد مفاصل و التهاب ناشی از روماتیسم مفصلی را کاهش می‌دهند. هم‌اکنون ثابت شده است که اسیدهای چرب امگا-۳ موجود در ماهی، نه تنها مواد شیمیایی التهاب‌زا را خنثی می‌کند، بلکه پروتئین‌های تخریب‌کننده غضروف مفصلی را نیز نابود می‌کنند. اسیدهای چرب امگا-۳ موجود در روغن ماهی خصوصا ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و دکوزاهگزانوئیک اسید (DHA)، توانایی عملکردی بدن را بهبود می‌بخشند و سبب کاهش درد و التهاب در بیماری‌هایی چون نقرس، لوپوس، پسوریازیس، روماتیسم مفصلی و التهاب استخوان‌ها و مفاصل می‌شوند.هنگام مصرف مکمل‌های حاوی امگا۳ یا روغن ماهی، استفاده از آنتی‌اکسیدان‌های محلول در چربی مانند ویتامین E جهت حفاظت از اکسیده شدن اسیدهای چرب مذکور در بدن الزامی است. اسیدهای چرب امگا-۳ در منابع غذایی گیاهی چون روغن بزرک، سویا، کانولا، پامچال و گاوزبان نیز وجود دارند و سبب بهبود درد زانو می‌گردند. مصرف دو واحد ماهی روغنی (مانند ماهی آزاد، ماکرل، ساردین و تون) در هفته یا استفاده از کپسول‌های یک گرمی حاوی اسیدهای چرب امگا-۳ به‌صورت روزانه، سبب کاهش درد زانو می‌شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ